تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 10:38
کد خبر : 136283

توصیه سبزعلیپور خطاب به وزیر اقتصاد

توصیه سبزعلیپور خطاب به وزیر اقتصاد

مسئولیت حراست، حفظ آرامش و اعتماد مردم به بانکهای کشور برعهده شما است آیا میدانید برخی از رسانه های معاند با پخش خبر و ویدئوهای ساختگی خود، چقدر مردم و سپرده گذاران آن بانک خاص را وحشت زده کرده و مردم را از کار کردن با آن بانک ترسانده اند؟!! پس اجازه ندهید تا آنان

مسئولیت حراست، حفظ آرامش و اعتماد مردم به بانکهای کشور برعهده شما است

آیا میدانید برخی از رسانه های معاند با پخش خبر و ویدئوهای ساختگی خود، چقدر مردم و سپرده گذاران آن بانک خاص را وحشت زده کرده و مردم را از کار کردن با آن بانک ترسانده اند؟!! پس اجازه ندهید تا آنان به اهداف شوم خود دست یابند.

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران عصر پنجشنبه ۲۶ مرداد ماه در دومین میزگرد اقتصادی تحت عنوان ” اعتماد مردم و صنعت بانکداری” در جمع تعدادی از مدیران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با تأکید بر حفظ آرامش و اعتماد مردم به بانکهای کشور طی سخنانی خطاب به احسان خاندوزی “وزیر اقتصاد”، نکاتی را به وی متذکر شد و به اقتصاددان  گفت: سهم بانکها در تأمین منابع مالی کارخانجات تولیدی و واحدهای مختلف اقتصادی مبین این واقعیت است که اقتصاد ایران و صد البته غالب امورات کشور خوشبختانه و یا متأسفانه “بانک محور” بوده و شدیداً به “صنعت بانکداری” وابسته میباشد!!
پس همین موضوع نشان دهنده این است که “بانکها” نقش بسیار مهم و پر رنگی در رشد و توسعه اقتصاد کشور داشته و اگر درست مدیریت و برنامه ریزی نشوند، قطعاً میتوانند نقش مخرب و ویران کننده ای در اقتصاد و زندگی مردم داشته باشند.
وی افزود: حساسیت و اهمیت صنعت بانکداری موجب شده تا جدای از اِعمال تحریمهای سنگین بانکی از جانب آمریکا، هر از چندگاهی معاندین و دشمنان ایران نیز به شبکه بانکی کشورمان حمله کنند تا نظم اقتصاد و آرامش مردم را بهم بریزند و از این طریق به حاکمیت و نظام اسلامی ضربه بزنند.
با توجه به نقش پررنگ و اهمیت صنعت بانکداری در اقتصاد کشور، باید نسبت به رفع اشکالات و اصلاح سیاستها و عملکرد بانکها اقدام و از ضربه زدن و تخریب بانکها که به کرات شاهد بوده ایم که سهواً یا عمداً انجام میشود، پرهیز و خودداری کنیم.
ضربه زدن به بانکها، بنوعی ضربه زدن به اقتصاد کشور و منجربه به ایجاد بحران خطرناک و بهم ریختگی در کشور میشود. آسیب زدن بر پیکر بانکها و تضعیف عملکرد آنها، در اصل خود تحریمی و بنوعی همراهی با آمریکا و دشمنان نظام میباشد.
علیپور تصریح کرد: مسئولیت حراست و پاسداری از صنعت بانکداری، همچنین حفظ آرامش و اعتماد مردم به بانکهای کشور برعهده دستگاههای ذیربط بویژه بر عهده وزیر محترم اقتصاد میباشد، از همین رو بر خود واجب میدانم تا نکاتی را خدمت جناب آقای وزیر توصیه نمایم.
جناب آقای خاندوزی!! حضرتعالی بعنوان “وزیر اقتصاد”، بنوعی سکاندار و فرمانده اقتصاد ایران میباشید و انتظار مردم از شما بر این است تا در تمامی عرصه های اقتصادی، نقش پدرانه داشته باشید و نظم و آرامش را بر همۀ بخشهای اقتصاد برقرار و حاکم نمایید.
لازم به تأکید است که کار جنابعالی در وزارت اقتصاد فقط امضای اسکناس، عزل و نصب مدیران زیر مجموعه وزارتخانه از جمله مدیران عامل بانکها و شرکت در اجلاسهای بین المللی نیست بلکه وظایف خطیر دیگری نیز بر دوش وزیر محترم اقتصاد و دارائی میباشد که انتظار میرود به آن امور نیر توجه ویژه و خاصی داشته باشید، از جمله سر و سامان دادن مجموعه های مالیاتی، گمرک، بورس، بانکها، اموال تملیکی و رفع موانع تولید و پشتیبانی از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و….
حمایت از بانکها و قویب سیستم پولی و بانکی کشور و برقراری امنیت و آرامش در فضای مالی جامعه و تقویت اعتماد مردم به شبکه بانکی نیز از جمله وظایف مهم حضرتعالی و رئیس کل بانک مرکزی میباشد.
وی در ادامه یادآور شد: علیرغم اینکه وظایف شما کاملاً شفاف و روشن بوده و میبایست تقویت کننده امور اقتصادی باشد اما بعضاً رفتار و عملکرد وزیر محترم اقتصاد و وزارتخانه تحت اَمرشان در برخی موارد به شکلی است که جو اقتصادی را متشنج و بنوعی خودتحریمی میباشد!!
بطور مثال: دو روز پیش “رسانه ملی” در بخشهای مختلف خبری صدا و سیما، اخباری را به نقل از “وزارت اقتصاد” منتشر کرد مبنی براینکه “حق رأی” ناشی از ۶۰ درصد سهام مازاد یکی از بانکهای خصوصی کشور به “وزارت اقتصاد” واگذار شد!!
خیلی خب، این موفقیت بر شما مبارک باد!! اما به اعتقاد بنده، تفویض “حق رأی” سهامدار عمده آن بانک چندان خبر مهمی نیست که احتیاج به این همه سر و صدا داشته باشد، مگر “حق آبه هیرمند” را بدست آورده اید که از طریق “صدا و سیما” ایران و دنیا را باخبر کردید!!
سبزعلیپور اظهار داشت: تا آنجایی که من اطلاع دارم، تاکنون چند بار قوه قضائیه (دیوان عدالت اداری) در این خصوص به نفع شما رأی داده و چند بار هم به نفع سهامدار عمده آن بانک و معلوم نیست که در آینده رأی جدیدی صادر نشود!! پس این صدور رأی ها احتیاج به این همه تبلیغات و خبر رسانی ندارد!!

جناب آقای وزیر!! همچنانکه استحضار دارید بدخواهان و معاند ایران اسلامی در داخل و خارج، نزده میرقصند و دائم به دنبال جوسازی و ضربه زدن به ایران میباشند، حال اگر در این میان ساز و موسیقی هم نواخته شود، جشن و پایکوبی آنان آغاز میشود!! پس ما نباید برای رسانه های معاند خوراک درست کنیم!!
آیا میدانید پس از اطلاع رسانی وزارتخانه و پخش خبر از طریق “رسانه ملی” در ارتباط با حق مدیریت سهام آن بانک، چه شایعاتی را برعلیه سیستم پولی و بانکی کشور و آن بانک خاص درست کرده اند؟ آیا میدانید برخی از رسانه های معاند با پخش خبر و ویدئوهای ساختگی خود، چقدر مردم و سپرده گذاران آن بانک خاص را وحشت زده کرده و مردم را از کار کردن با آن بانک ترسانده اند؟!! پس اجازه ندهید تا آنان به اهداف شوم خود دست یابند.
علیپور در ادامه بیان نمود: عملکرد “وزارت اقتصاد” در این خصوص بقدری نادرست و غیرقابل دفاع بود که دست آخر شما مجبور شدید تا طی مصاحبه ای اعلام کنید که واگذاری “حق رأی” اصلاً به معنای مالکیت وزارتخانه بر آن بانک نیست و همچنین “بانک مرکزی” نیز طی اطلاعیه ای اظهار داشت که آن بانک بدون مشکل، همچنان به فعالیت خود ادامه میدهد!! یعنی یک کار غلط و ناپخته باعث این همه شبهه و توضیحات شد!!
قطعاً بحث ابطال این بانک و یا بانکهای دیگر مطرح نیست، پس این موضوع را شفاف به اطلاع مردم برسانید تا کسی از بابت ابطال ترسی نداشته باشد.
وی با طرح سوالی تصریح کرد: آیا این را میدانید که با انتشار اطلاعات غلط و ناقص و جوسازی برعلیه یک بانک بزرگ کشور که چیزی حدود ۶ میلیون سپرده گذار دارد چه داستانی درست میشود و آن بانک را یک شبه در آستانه سقوط قرار داده و برای کشور نیز بحران بزرگ درست میکنید؟! مستحضر باشید که ۶ میلیون سپرده گذار یعنی جمعیتی بیش از تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس!!
ظاهراً داستان مؤسسات مالی و اعتباری بدون مجوز و هجوم سپرده گذاران آنها به خیابانهای سراسر کشور را فراموش کرده اید؟! پس شفاف و بدون تعارف از طریق همان “رسانه ملی” این جمعیت عظیم را از آیندۀ بانک مورد نظر مطمئن نمائید و بفرمایید که این بانک بدون مشکل به فعالیت خود ادامه میدهد!
چنانچه موضوع ادغام این بانک مطرح میباشد (بسم الله) انجام دهید، هرچند اعتقاد اینجانب بر این است که مشکلات این بانک از همان ادغام اول با دو مؤسسه مالی اعتباری شروع شد که بعداً چندین مؤسسه مالی اعتباری ورشکستۀ بدون مجوز را هم به آن بانک تحمیل کردند!! البته ادغام ۵ بانک و مؤسسه مالی در یک بانک قدیمی تحت عنوان “بانک سپه” نیز چندان راضی کنند نبوده و گرفتاریهای خاص خودش را درپی داشته!!
علیپور گفت: اگر بحث تعیین هیأت مدیرۀ آن بانک خاص از طرف وزارت اقتصاد مطرح میباشد، اشکالی ندارد، بی سر و صدا و بدون جوسازی، هیأت مدیرۀ آن بانک را انتخاب کنید و از ادامه فعالیت آن بانک حمایت کنید. هر چند حدود ۴ سالیست که هیأت مدیره فعلی این بانک از طرف بانک مرکزی “دولت روحانی” انتخاب شده و نتیجه انتخاب آن دولت، یک مدیرعامل لندن نشین بوده با دهها همت زیان انباشته و اضافه برداشت از بانک مرکزی!! حال هیأت مدیرۀ این بانک را شما انتخاب کنید تا ببینیم اینبار شما چه گلی بر سر مردم، سپرده گذاران و سهامداران این بانک میزنید!!
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان سخنانش گفت: نابودی اقتصاد در یک جامعه میتواند ضربات و خسارات جبران ناپذیری را بر پایه های نظام سیاسی و حکومتی آن جامعه وارد کند فلذا سوء مدیریت در بانکها و بی اعتمادی مردم نسبت به شبکه پولی و بانکی کشور قطعاً زمینه انحراف و نهایتاً نابودی اقتصاد را رقم خواهد زد.
از همین رو مسئولین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نباید در این ایامی که مخالفین نظام و رسانه های معاند خارجی بدنبال ایجاد تنش در کشور میباشند با عملکردهای نادرست و تنش زا وناامن کننده، برای آنان خوراک تبلیغاتی و بهانه درست کنند!! اگر خاطر مبارکتان باشد حدود ۵ سال پیش معاندین و دشمنان ایران شایعاتی را در خصوص ورشکستگی برخی از بانکها مطرح نمودند که همان موقع بنده از طریق رسانه ها عرض کردم که بوی خطر در صنعت بانکداری کشور به مشام میرسد ولیکن امروز برای چندمین بار هشدار میدهم که اگر دولت و دستگاههای نظارتی، امنیتی و قضایی سریعاً اقدامات اساسی در جهت کنترل و رصد عملکرد سیستم بانکی انجام ندهند متأسفانه طی روزها و هفته های آینده باید منتظر خبرهای بدی در ارتباط با صنعت بانکداری کشور باشیم!!

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....