تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1402 - 11:39
کد خبر : 155725

تورم به بورس سرایت ‌می کند؟

تورم به بورس سرایت ‌می کند؟

بازار سرمایه روز گذشته نیز روی خوش به سهامداران نشان داد و سبزپوش شد. بورس تهران طی روزهای اخیر وضعیت بدی را پشت سر گذاشت و تمامی شاخص‌ها قرمزپوش بودند؛ اما در روز گذشته شرایط تا حدودی تغییر کرده است. در حال حاضر قیمت دلار بازار آزاد به ۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که

بازار سرمایه روز گذشته نیز روی خوش به سهامداران نشان داد و سبزپوش شد. بورس تهران طی روزهای اخیر وضعیت بدی را پشت سر گذاشت و تمامی شاخص‌ها قرمزپوش بودند؛ اما در روز گذشته شرایط تا حدودی تغییر کرده است.

در حال حاضر قیمت دلار بازار آزاد به ۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که نسبت به روزهای گذشته کاهشی بوده اما به گفته فعالان این حوزه نمودار قیمت دلار افزایشی است و آینده خوشی در انتظار این ارز نیست. از سوی دیگر بازارهایی همانند سکه، طلا، یورو نیز روند کاهشی ناچیز (کمتر از یک درصد) داشتند که احتمالا این بازارها نیز روند صعودی خود را آغاز کنند. چراکه بمباران خبری وجود دارد و احتمالا روزهای آتی شاهد تغییراتی در بازارهای مالی باشیم.

طی چند روز اخیر نیز شاهد ااعلام نرخ تورم بودیم که آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم دی ماه روند افزایشی به خود گرفته است.

افزایش نرخ تورم در دی ماه

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  مرکز آمار جدیدترین آمار تورم را اعلام کرد و بر همین اساس در اولین ماه زمستان نرخ تورم ماهانه ۲.۶ درصد به ثبت رسید، نرخ تورم نقطه به نقطه دی‌ماه در ارتفاع ۳۸.۵ درصد ایستاد و تورم سالانه نیز در سطح ۴۳.۶ درصد قرار گرفت.

در اصل، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۲۲,۷ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲.۶ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۸.۵ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۳.۶ درصد افزایش داشته است.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. طبق گزارش مرکز آمار ایران، در دی ماه تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۳۸,۵ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین، ۳۸.۵ درصد بیشتر از دی ماه سال قبل برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند. تورم نقطه به نقطه دی ماه امسال در مقایسه با ماه قبل، ۱.۷ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در دی ماه امسال، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۲,۶ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۲.۴ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۷ درصد بوده است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. در دی ماه نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۳.۶ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۸واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم سالانه کشور در دی ماه ١۴٠٢، برابر ۴٣,۶ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴٠.۶ درصد برای دهک اول، تا ۴۵.٢ درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۴.۶ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۴.١ واحد درصد) ٠.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

تاثیر تورم روی بورس

تورم در اقتصاد به معنای افزایش قیمت‌ها در یک بازه زمانی معین است. از آثار وجود تورم می‌توان به کاهش قدرت خرید، کاهش ارزش پول کشور، افزایش قیمت کالاها و خدمات و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. در مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که اثر نرخ تورم بر شاخص فعالیت بازار سهام در کوتاه‌مدت مثبت است ولی بین نرخ تورم و افزایش سرمایه شرکت‌ها و نسبت تعدادسهام معامله شده به کل سهام انتشار یافته نیز در بلندمدت رابطه خاصی نمی‌توان یافت.

تاثیر تورم بر بازار سهام را می‌توان در پنج مقوله دانست. نخست تأثیر بر بازده واقعی، دوم تاثیر بر عملکرد برخی صنایع خاص، سوم نرخ‌های بهره، چهارم نوسانات سود و در نهایت چشم‌انداز بلندمدت.

اگر بخواهیم هر یک از این مولفه‌ها را به‌طور جداگانه توضیح دهیم باید گفت که تأثیر بر بازده واقعی یعنی تورم بالا قدرت خرید را کاهش می‌دهد و به‌طور بالقوه بازده واقعی سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش می‌دهد.

درخصوص مقوله بعدی یعنی تاثیر بر عملکرد برخی صنایع خاص نیز باید گفت که برخی از بخش‌های اقتصاد، مانند بخش تولید کالا، ممکن است در دوره‌های تورمی وضعیت بهتری داشته باشند، در حالی که برخی دیگر، مانند بخش‌های مربوط به مصرف، ممکن است با مشکل مواجه شوند.

مورد بعدی نرخ‌های بهره است که بانک‌های مرکزی ممکن است نرخ‌ها را برای مقابله با تورم افزایش دهند که بر هزینه‌ها و ارزش‌گذاری سهام تأثیر می‌گذارد.

نوسانات سود گزینه چهارم به حساب می‌آید که درآمد شرکت‌ها ممکن است با تطبیق هزینه‌های تولید و رفتار مصرف‌کننده با تورم در نوسان باشد. در نهایت درخصوص چشم‌انداز بلندمدت باید گفت که سهام از نظر تاریخی به دلیل پتانسیل افزایش درآمد در طول زمان به عنوان محافظ در برابر تورم عمل می‌کنند.

بازار از نگاه معاملات

در معاملات دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه هشتم بهمن ماه، شاخص کل بورس تهران هزار و ۲۰۵ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۳۶ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۷ هزار و ۱۲۲ واحدی در رقم ۷۴۰ هزار و ۴۴۸ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با رشد ۱۶۶ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۶۶۱ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و ۶۷۶ واحد به سطح ۱۳۷ هزار و ۴۲۱ واحد رسید.

روز یکشنبه پس از ۱۱ روز کاری متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وار شد. در این روز نماد ثاخت بیشترین ورود پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۲۴ میلیارد تومان بود. پس از ثاخت، نمادهای مفاخر، شیراز، واتی و خزامیا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای شستا، فصبا، فملی، وکغدیر و فولاد تعلق داشت. براساس امار اکوایران نمادهای کوچک و متوسط بیشتر با ورود پول مواجه بودند و سهم بیشتری از بخش سبزرنگ بازار سهام داشتند.

در دومین روز کاری هفته سدشت، ثشاهد و شپدیس نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای شستا، شپنا و کگل از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای هرمز، شگویا و آریا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای انتخاب، فصبا و عالیس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد داتام بیشترین تراکنش را داشت و شستا و خزامیا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نخریس، فصبا و کرومیت بیشترین تراکنش را داشتند.

روز یکشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۵ هزار و ۸۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۵ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان بود که ۶۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۲۲ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۹۸۸ میلیارد تومان رسید.

در معاملات روز اخیر نماد کگل بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۳۷۰ میلیارد تومان بود. پس از کگل، بورس بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد نخریس و کرومیت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نیز سهام شسیتا با تعداد ۸۴۴ میلیون و ۶۳۸ هزار و ۴۳۹ سهم در صدر قرار گرفته است. کگل در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بورس تعلق داشت. دو نماد داتام و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات یکشنبه، ۹۸ نماد صف خرید داشتند و ۳۴ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۲۴ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۳ درصدی به ۲۳۸ میلیارد تومان رسید.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....