تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 آبان 1400 - 22:01
کد خبر : 65770

تنبیه طالبان برای کامیون‌داران ایرانی

تنبیه طالبان برای کامیون‌داران ایرانی

سومین محدودیت عجیب برای ناوگان بین‌المللی ایران در کمتر از دو ماه طالبان برای کامیون‌داران ایرانی شرط گذاشت. طبق سیاست جدید طالبان، اگر کامیون ایرانی پس از تخلیه بار خود در افغانستان زودتر از ۲۵ روز دیگر مجددا وارد خاک افغانستان شود، مشمول جرایم می‌شود. این را مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل‌ بین‌المللی

سومین محدودیت عجیب برای ناوگان بین‌المللی ایران در کمتر از دو ماه

طالبان برای کامیون‌داران ایرانی شرط گذاشت. طبق سیاست جدید طالبان، اگر کامیون ایرانی پس از تخلیه بار خود در افغانستان زودتر از ۲۵ روز دیگر مجددا وارد خاک افغانستان شود، مشمول جرایم می‌شود. این را مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل‌ بین‌المللی سازمان راهداری می‌گوید. جواد هدایتی همان کسی است که چندی پیش نامه‌ای با امضای او در فضای رسانه‌ای منتشر شده بود. مطابق آن بخشنامه‌ که در ۹ مهر منتشر شد، از کامیون‌داران ایران خواسته شده بود که سازمان راهداری ممنوعیت ورود رانندگان و اتباع ایرانی به منطقه قره‌باغ و لاچین جمهوری آذربایجان را ابلاغ کرده بود و پیرو آن دو راننده کامیون ایرانی که بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

البته این اقدام اخیرا پرتکرار شده است. ترکیه، آذربایجان و حالا هم افغانستان؛ هر کدام به دلایلی مختلف در چند وقت اخیر، راه کامیون‌داران ایرانی را بستند. اواسط مهرماه، اوزجان آلاش، رئیس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران گفته بود که گذرگاه‌های ترکیه در مرز با ایران به روی کامیون‌های ایرانی بسته شده است. مشکلاتی که در مرزهای جمهوری آذربایجان و ترکیه برای ایران کامیون‌داران ایرانی به وجود آمد، هرچند با رویکردی سیاسی بود، اما سبقه محدودیت‌ها در ترکیه به پیشتر نیز برمی‌گردد، زیرا این کشور بارها اعلام کرده بود که ترانزیت یا واردات کالا در ترکیه باید از وی کامیون‌داران ترک صورت بگیرد.

مشابه این بهانه ترک‌ها اکنون در مرزهای افغانستان در حال وقوع است. طالبان برای آنکه جلوی اقتصاد در حال فروپاشی افغانستان را بگیرند، در تلاش هستند که با اعمال محدودیت در قبال کامیون‌داران ایرانی برای ورود به افغانستان، درآمدی برای کامیون‌داران افغان فراهم کنند. هرچند این بخشنامه و اطلاعیه هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌است، اما به هر ترتیب اقدامی است که نگرانی‌هایی را برای فعالان اقتصادی در این منطقه ایجاد کرده است.

کاهش محسوس صادرات ایران به افغانستان

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  نکته آن است که تجارت ایران و افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان، آسیب جدی دیده و بنا بر گزارش‌‌های محلی و همچنین آمارهای گمرک، روند صادرات ایران به افغانستان رو به کاهش می‌رود.

روح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک امروز اعلام کرد که افغانستان با ۲۷۴هزار تن خرید کالا از ایران به ارزش ۱۲۷میلیون دلار در مهرماه، هرچند پنجمین مقصد صادرات کالای ایرانی بود، اما کاهش محسوسی در خرید افغانستان از ایران در چند ماه اخیر رخ داده است. افغانستان با ۳۵۱هزار تن خرید کالا از ایران به ارزش ۱۴۴میلیون دلار در شهریور ماه امسال، نسبت به شهریور سال قبل، ۵۰درصد در وزن و ۳۹درصد در ارزش کاهش داشته است که علت اصلی آن به اقتصاد نابسامان و در آستانه فروپاشی این کشور و افت جدی معیشت مردم افغانستان بازمی‌گردد.

دستمان برای اقدام متقابل با افغانستان باز است

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل‌ بین‌المللی سازمان راهداری در گفت‌وگو با ایلنا در این باره اظهار کرد: بخش دولتی و بخش خصوصی افغانستان از گذشته هم به شدت به دنبال این بود که سهم باری که با ناوگان افغان حمل می‌شود، افزایش یابد.

او با بیان اینکه در این زمینه به نوعی تمامیت‌خواهی مطرح است، ادامه داد: طبق سیاست جدید، اگر کامیون ایرانی پس از تخلیه بار خود در افغانستان زودتر از ۲۵ روز دیگر مجددا وارد خاک افغانستان شود، مشمول جرایم می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل‌ بین‌المللی سازمان راهداری افزود: در گذشته هم در مرز میلک با این مشکل مواجه بودیم و ناوگان ایرانی که از طریق این مرز وارد خاک افغانستان می‌شدند، با توقف طولانی در صف خروج مواجه می‌شدند به این دلیل که دفعات حمل بار ناوگان ایرانی کاهش پیدا کند تا به افزایش حمل ناوگان افغانستانی کمک شود.

هدایتی گفت: مدیران جدید این کشور که سابقه و تجربه کار در این زمینه را ندارند و این سیاست‌ها در واقع از سوی افرادی که سابقه فعالیت در این حوزه را دارند، خط داده می‌شود.

او با بیان اینکه هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌ است، گفت: دو روز گذشته به دعوت مسئولان افغانستانی مدیرکل حمل و نقل استان خراسان رضوی به همراه استاندار جلساتی در هرات داشتند و این نامه و اطلاعیه هم یکی از موضوعات جلسه بوده‌است برای رفع مشکلات احتمالی تصمیماتی گرفته شود.

هدایتی افزود: به دلیل مسائل امنیتی و ترسی که وجود دارد، کامیون‌های ایرانی معمولا بار را در همان محدوده مرز تخلیه می‌کنند، اما کامیون‌های افغانی وارد خاک ایران می‌شوند و تا بندرعباس و سایر مقاصد در ایران در تردد هستند بنابراین ایران به راحتی می‌تواند اقدام متقابل را انجام دهد و دستمان برای اقدام متقابل باز است. اما باید توجه داشته باشیم که بارهایی که به این سمت حرکت می‌کند عمدتا صادرات ایران است و این ملاحظات باید در نظر گرفته شود. ‌

او تاکید کرد: البته این موضوعات در بحث تجارت با ترکیه هم مطرح است و کشور ترکیه هم به دنبال این بوده که حمل و نقل به نحوی انجام شود که به نفع ناوگان کشور خودشان باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....