تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1402 - 21:54
کد خبر : 154214

کاهش هدر رفت غذا با پرتو‌های هسته‌ای

تلفات غذا در ایران و جهان چقدر است؟

تلفات غذا در ایران و جهان چقدر است؟

بحران غذا به چالشی جدی در سطح جهان تبدیل شده است که برخی تحولات مانند جنگ روسیه و اوکراین به من آن دامن می‌زند. البته مساله فقط تولید و حمل و نقل مواد غذایی نیست و هدررفت بسیاری از محصولات تولیدی نیز ابعاد موضوع را گسترده کرده است. اما تکنولوژی‌هایی برای کاهش این چالش عرضه

بحران غذا به چالشی جدی در سطح جهان تبدیل شده است که برخی تحولات مانند جنگ روسیه و اوکراین به من آن دامن می‌زند. البته مساله فقط تولید و حمل و نقل مواد غذایی نیست و هدررفت بسیاری از محصولات تولیدی نیز ابعاد موضوع را گسترده کرده است. اما تکنولوژی‌هایی برای کاهش این چالش عرضه شده‌اند که از جمله می‌توان به فناوری هسته‌ای اشاره کرد.

مسئله غدا به عنوان موضوعی استراتژیک برای همه کشورها، به بحرانی در سطح جهان تبدیل شده است. چالشی که تحولات بین‌المللی از جمله وقوع جنگ‌های و ناآرامی‌ها و همچنین تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، تاثیر فراوانی بر کم و کاست آنها می‌گذارد. اما دلایل این موضوع، تنها به تولید کم و زیاد غذا یا چالش‌های حمل و نقل محصولات خلاصه نمی‌شود؛ بلکه مسئله هدررفت مواد غذایی نیز در این بین نقش بسیار مهمی در کمبود غذا دارد. عدم استفاده بهینه از محصولات و تلفات آنها در سال‌های اخیر تبدیل به چالشی بزرگتر از تولید غذا شده است. حالا پرتو‌های هسته‌ای به میدان آمده‌اند تا به حفظ مواد غذایی و کاهش چالش گرسنگی کمک کنند.

تلفات غذا در جهان چقدر است؟

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ، تولید محصولات کشاورزی در ایران به طور متوسط سالانه نزدیک ۱۲۰ میلیون تن است. طبق اعلام جهاد کشاورزی هر ساله ۳۰ درصد از این تولیدات از بین می‌رود که در مقیاس هر نفر، شامل غذای حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیون نفر می‌شود. البته این میزان از تولید نیز تمامی نیاز کشور را تامین نمی‌کند و طبق اعلام رئیس سامان آموزش و ترویج کشاورزی سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیاد دلار از بابت کمبود‌های کشاورزی از کشور خارج می‌شود.

آمار‌های جهانی در مورد تلفات کشاورزی نیز شرایط نگران‌کننده‌ای دارد و به حدود یک میلیارد تن در سال می‌رسد. این رقم ۲۵ درصد از کل غذای جهان را شامل می‌شود. نقطه قابل توجه در این میان، نقش ایران در رده‌های نخست تلفات غذایی جهان است. ایران با دارا بودن دو تا سه درصد از تلفات غذایی جهان که شامل ۱۷ درصد حبوبات و ۴۵ درصد از میوه‌جات می‌شود، آمار بالایی در تلفات غذایی دارد. طبق گزارش فائو ۱۳۴ کیلوکالری به ازای هر نفر ایرانی، غذا از بین می‌رود.

پرتودهی غذایی دقیقا به چه معناست؟

رادوریزاسیون و راداپرتیزاسیون، نام علمی اقداماتی هستند که با پرتودهی هسته‌ای به موادغذایی از جمله میوه، سبزی، حبوبات و غلات، کیفیت آن‌ها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شوند، کالای غذایی در مقابل آلودگی، قارچ و فرسودگی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. این مسئله در نهایت با افزایش طول عمر غذا، تاثیر قابل توجه خود را در کاهش تلفات می‌گذارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از سال ۱۳۶۰ اعلام کرد که پرتو دهی گاما برای افزایش طول عمر کالا‌های غذایی تا حد ۱۰ کیلوگری مجاز است و نگرانی‌های مرسوم نسبت به خطرات فعالیت هسته‌ای بر غذا نیز در این بین وجود ندارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....