تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آبان 1402 - 14:33
کد خبر : 146997

تخلف سنگین در بورس

تخلف سنگین در بورس

اعتماد و شفافیت این روزها تنها تبدیل به کلمه شده و آنچنان تاثیر و نقشی در اقتصاد کشور ندارند و شاهد نابسامانی‌های بیشتر در بازارهای مالی هستیم. دولت سیزدهم با شعار اعتماد و شفافیت پا به عرصه گذاشت؛ اما اکنون به واسطه برنامه‌ها، وعده‌ها و عملکرد برخی از مسوولان شفافیت و اعتماد در بازارهای مالی

اعتماد و شفافیت این روزها تنها تبدیل به کلمه شده و آنچنان تاثیر و نقشی در اقتصاد کشور ندارند و شاهد نابسامانی‌های بیشتر در بازارهای مالی هستیم. دولت سیزدهم با شعار اعتماد و شفافیت پا به عرصه گذاشت؛ اما اکنون به واسطه برنامه‌ها، وعده‌ها و عملکرد برخی از مسوولان شفافیت و اعتماد در بازارهای مالی یافت نمی‌شود که خود جای تعجب دارد! نکته قابل توجه اینجاست که پیش از این تمامی مسوولان از شفافیت بورس سخن می‌گفتند اما روز گذشته رییس سازمان بورس اعلام کرد که «در رسیدگی به پرونده‌ای مربوط به سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مشخص شد بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان منافع سهامداران یک شرکت به نفع سهامدار عمده جابه‌جا شده بود.» درست است به این موضوع رسیدگی شد اما در اصل این ۱۰ هزار میلیارد تومان شفافیت بورس را زیر سوال برده و احتمالا بخشی از اعتمادها نیز با این رقم از بازار خارج شود. در حال حاضر ارزش معاملات بورس به سختی به چهار هزار میلیارد تومان می‌رسد و این رقم ۱۰ هزار میلیارد تومانی کم نیست و مشخص نیست که ناظران چرا در لحظه متوجه جابه‌جایی این عدد نشده‌اند! یا اینکه چرا پس از گذشت این مدت اعلام کرده‌اند و چرا آمار مربوط به بازگشت پول منتشر نشده است؟ بورس یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی در تمامی کشورهای دنیا به حساب می‌آید. در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری بر حسب شرایط تلخ، رییس دولت سیزدهم به تالار معاملات رفت و وعده ترمیم بورس داد! اما پس از مدت‌ها این وعده هنوز عملی نشده و شاخص همان عدد سه سال پیش یعنی دو میلیون واحد است. از سوی دیگر قیمت تک سهم‌ها و صنایع بازار آب رفته و تنها شاهد تاثیرگذاری تورم روی صورت مالی‌ها هستیم و طی این مدت دولت حال حاضر کار خاصی برای بازگشت سرمایه و جبران زیان سرمایه‌گذاران بورسی نکرد. بازار سرمایه از زمان شروع به کار دولت سیزدهم تغییرات بسیار زیادی داشت که برخی از این تغییرات مثبت بوده و باعث شده کمی اعتماد به بازار بازگردد؛ اما در میانه مسیر موضع مسوولان تغییر کرد و با دخالت و دستکاری باعث شد شاخص نزولی‌تر و بی‌اعتمادی در بازار پر رنگ‌تر شود. البته به واسطه این شرایط اعتماد نیز از بازار رخت بست و شرایط بی‌اعتمادی به اوج ریزش بورس یعنی سه سال گذشته بازگشت. اگر بخواهیم مثال بزنیم یکی از دخالت‌ها و دستکاری‌های مسوولان در تالار شیشه‌ای تعیین پنهانی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود که باعث شد یک عده خاص از رانت ایجاد شده بورس سود ببرند و بقیه سهامداران در زیان خالص دست و پا بزنند.

  تخلف سنگین در بازار سرمایه

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  رییس سازمان بورس روز گذشته اعلام نمود که «در رسیدگی به پرونده‌ای مربوط به سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مشخص شد بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان منافع سهامداران شرکت به‌نفع سهامدار عمده جابه‌جا شده بود! بحث‌های حاکمیت شرکتی و ترتیبات مربوط به تصمیمات هیات‌مدیره اصلاً در این شرکت رعایت نشده بود و سهامدار عمده فقط با قدرتی که داشت، این اتفاق را رقم زده بود، البته در این مورد بعد از رسیدگی، اوایل سال جاری رأی صادر شد و این ضرر و زیان به‌نفع سهامداران شرکت جبران شد؛ اما این تنها مورد تخلف در شرکت‌ها نیست و موارد زیادی از این دست وجود دارد که بعضاً به آنها رسیدگی شده است، اما تکرار موارد نشان می‌دهد هنوز بحث‌های آموزشی به‌درستی جا نیفتاده است.» مساله اینجاست که اغلب مدیران بورسی عقیده سهامداران خرد دانش بورسی ندارند و همین عدم داشتن سواد مالی وضعیت بورس را برهم زده! اما آمار تخلفات نشان می‌دهد که برخی از هیات‌مدیره شرکت‌های بورسی و حقوقی‌های بزرگ بورسی در وهله نخست حتی مدرک مرتبط بورسی ندارند ولی به واسطه شرایط و نقدینگی می‌توانند حتی شاخص را جابه‌جا کنند!
مشکل اساسی به مدیریت و نظارت باز می‌گردد، هنوز اطلاعات درستی درخصوص چگونی بازگشت پول و حتی سهم اعلام نشده است؛ اما ابهامات باقی است که این مبلغ، در شرایط حال حاضر چگونه برای سهامداران جبران شده است؟!
نکته قابل توجه اینجاست که ارزش معاملات خرد روزانه بورس به سختی به چهار هزار میلیارد تومان می‌رسد و با وجود این موضوع در یک روز۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جابه‌جا شده! (سازمان بورس هنوز اطلاعات دقیقی از این رقم، نحوه خرید و بازگشت منتشر نکرده در نتیجه نمی‌توان با قطعیت تمام درخصوص روز معامله و بازگشت پول صحبت کرد.) برای نمونه ارزش معاملات بورس در آخرین روز کاری هفته یعنی دیروز برابر سه هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان بود که عدد بسیار پایینی است؛ اما در مقابل مبالغ بسیار سنگینی در بازار جابه‌جا می‌شود.
بورس پیش از این به عنوان شفاف‌ترین بازار مالی شناخته می‌شود؛ ولی ورود مسوولان و دخالت باعث شد که بورس شفافیت خود را از دست بدهد و شرایط برای سرمایه‌گذاری تغییر کند و تنها امید بازگشت بازار به سال‌های گذشته است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....