تاریخ انتشار : شنبه 7 آبان 1401 - 21:24
کد خبر : 105809

تجارت خارجی از ۶۰ میلیارد دلار گذشت

تجارت خارجی از ۶۰ میلیارد دلار گذشت

حجم تجارت خارجی کشور در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری از لحاظ ارزشی به ۶۰ میلیارد و ۱۳۳ رسید. اقتصاددان: داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی۸۱ میلیون و ۳۰ هزارتن کالا به دیگر کشورها صادر کرده که ارزش این میزان صادرات کالای ایرانی ۶۰ میلیارد و

حجم تجارت خارجی کشور در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری از لحاظ ارزشی به ۶۰ میلیارد و ۱۳۳ رسید.

اقتصاددان: داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی۸۱ میلیون و ۳۰ هزارتن کالا به دیگر کشورها صادر کرده که ارزش این میزان صادرات کالای ایرانی ۶۰ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار بوده است. ارزش تجارت خارجی ایران در ۷ ماه گذشته از سال جاری از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه گذشته ۱۰ درصد رشد کرده است. بااین وجود حجم تجارت خارجی کشور در این بازه زمانی در مقایسه با سال گذشته ۱۷٫۶ درصد کاهش یافته است. براساس آمار گمرک روند کاهش وزن و افزایش ارزش تجارت خارجی ایران در دو فصل نخست امسال هم گزارش شده بود. آمارها نشان می دهد در ۶ ماهه گذشته از سال ۱۴۰۱، ارز تجارت خارجی ایران ۱۳٫۲ درصد رشد کرده درحالیکه از نظر وزنی ۱۳ درصد افت کرده است.

از سوی دیگر افزایش ارزش و کاهش وزن در صادرات کالای غیرنفتی ایران هم گزارش شده است. در ۷ ماهه گذشته از سال جاری ایران ۶۱٫۲ هزارتن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار صادر کرده که رشد ۵٫۶ درصدی را از نظر ارزشی و کاهش ۱۸٫۲ درصدی را از نظر وزنی نشان می دهد.
۱۰ قلم کالای صادراتی

اما در این مدت چه کالاهایی صادر شده است؛ براساس آمار اعلام شده «پروپان مایع شده»، «متانول»، «بوتان مایع شده»، «پلی اتیلن گرید فیلم»، «قیر نفت»، «گاز طبیعی مایع شده»، «اوره»، «سایر اوره»، «شمش از آهن»، «فولاد غیر ممزوج و سایر روغن های سبک» و «فرآورده ها غیر از بنزین» ۱۰ قلم اول کالاهای صادراتی ایران بوده اند که سهم این اقلام از مجموع کل صادرات کشور به ۳۷٫۹ درصد از نظر وزنی و ۴۱٫۹ درصد از نظر ارزش می رسد.

از سوی دیگر در این مدت چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند پنج مقصد عمده کالاهای صادراتی ایران تا پایان مهرماه سال جاری بوده اند.

براساس ارزیابی های صورت گرفته در این مدت ۹ میلیارد و۱۸۱ میلیون دلار کالا به چین صادر کرده است. هم چنین ۴٫۲ میلیارد دلار کالا به عراق و ۳٫۴ میلیارد دلار کالای ایرانی به امارات متحده عربی صادر شده است. ترکیه و هند به ترتیب ۳٫۸ و ۱٫۹ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده اند. سهم این پنج کشور از مجموع صادرات کالای ایرانی تا پایان مهرماه ۱۴۰۱ به ۷۳٫۴ درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی کشور می رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....