تاریخ انتشار : یکشنبه 21 خرداد 1402 - 14:01
کد خبر : 128500

تجارت انرژی کشور در دستان بازاریاب‌های جدید!

تجارت انرژی کشور در دستان بازاریاب‌های جدید!

مجموعه‌هایی که در سطح کلان به سرمایه‌گذاری در حوزه نفت می‌پردازند ممکن است به بازاریاب‌های جدید فروش نفت کشور تبدیل شوند. البته انتظار نمی‌رود که سرمایه‌گذاران خرد بتوانند چنین چیزی را رقم بزنند اما سرمایه‌گذاران کلان می‌توانند این موضوع را پیش ببرند و تنوع بخشی به مبادی فروش نفت کشور را داشته باشیم. گواهی سپرده

مجموعه‌هایی که در سطح کلان به سرمایه‌گذاری در حوزه نفت می‌پردازند ممکن است به بازاریاب‌های جدید فروش نفت کشور تبدیل شوند. البته انتظار نمی‌رود که سرمایه‌گذاران خرد بتوانند چنین چیزی را رقم بزنند اما سرمایه‌گذاران کلان می‌توانند این موضوع را پیش ببرند و تنوع بخشی به مبادی فروش نفت کشور را داشته باشیم. گواهی سپرده کالایی نفتی که به عنوان بستری برای تنوع بخشی به روش‌های فروش نفت کشور مطرح شده است، می‌تواند نقدینگی جامعه را مدیریت کند.

در قالب این طرح خریداران داخلی نیز به معاملات نفتی کشور ورود می‌کنند و سهمی هم برای آنها دیده می‌شود. بنابراین، بستری برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی به وجود می‌آید و سرمایه‌گذاران می‌توانند از مزیت‌های آن بهره مند شوند. سرمایه‌گذاران معمولاً به دنبال گزینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری هستند که تا الان در جامعه وجود نداشته است. گواهی سپرده کالایی نفتی نیز طرح جدیدی است که برای جذب نقدینگی کشور مطرح شده است. این طرح می‌تواند برای سرمایه‌گذاران به ویژه صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری که می‌توانند پوشش ریسک داشته باشند، جذاب باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  عرضه نفت در بورس انرژی دارای مزایای زیادی دیگری نیز است که می‌تواند برای عرضه‌‍کننده و تقاضاکننده، نفت مفید باشد. عرضه نفت در بورس انرژی می‌تواند بهبود شفافیت در بازار نفت و قیمت‌گذاری آن راه به همراه داشته باشد. با داشتن اطلاعات دقیق و به‌روز در مورد تقاضا و عرضه نفت، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند تصمیمات بهتری در مورد تولید و مصرف نفت بگیرند و از افزایش شفافیت در بازار نفت بهره‌مند شوند. همچنین وجود بازار بورس انرژی، می‌تواند الاستیسیته بازار را افزایش دهد. با توجه به اینکه بازار بورس انرژی تحت تأثیر شرایط بازار قرار می‌گیرد، می‌تواند بازار نفت را از تقلب و تلاش برای تعیین قیمت بیشتر یا کمتر از میزان واقعی توسط یک گروه کوچک از بازیکنان محدود کند.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین مزیت عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق گواهی سپرده کالایی نفت خام، حضور بخش خصوصی در تجارت نفت خام کشور است؛ این عرصه طی سال‌های اخیر به‌شدت انحصاری بوده است و به همین دلیل نیز به یک بازار غیررقابتی تبدیل شده بود که بیشترین ضربه را نیز از همین محل دریافت کرد و به دلیل عدم متنوع‌سازی مبادی فروش با مشکلات جدی در طرف عرضه نفت مواجه شدیم و با شروع تحریم‌ها به دلیل انحصار مبادی فروش و نبود عدم مبادی فروش متنوع، در نهایت موجب شد که فروش نفت خام ایران به پایین‌ترین میزان خود برسد. بنابراین از این جهت حضور بخش خصوصی در تجارت نفت خام کشور بسیار با اهمیت است و موجب خواهد شد که تحریم‌ها اثرگذاری کمتر و حداقلی بر تجارت انرژی کشور داشته باشد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....