تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 - 13:55
کد خبر : 155483

بیمارستان گاندی در آتش

بیمارستان گاندی در آتش

تصویر ساختمانی بلند در دام شعله‌های آتش، شامگاه پنجشنبه ۵ بهمن به سرعت در فضای مجازی فراگیر شد و بار دیگر، دلهره و نگرانی از تکرار حادثه درمانگاه «سینا اطهر» را به جان شهروندان تهران و بلکه ایران انداخت. آتش‌سوزی در درمانگاه «سینا اطهر» در تابستان سال ۱۳۹۹ منجر به انفجار کپسول‌های اکسیژن شد و

تصویر ساختمانی بلند در دام شعله‌های آتش، شامگاه پنجشنبه ۵ بهمن به سرعت در فضای مجازی فراگیر شد و بار دیگر، دلهره و نگرانی از تکرار حادثه درمانگاه «سینا اطهر» را به جان شهروندان تهران و بلکه ایران انداخت. آتش‌سوزی در درمانگاه «سینا اطهر» در تابستان سال ۱۳۹۹ منجر به انفجار کپسول‌های اکسیژن شد و جان ۳۳ نفر از شهروندان را گرفت. تکرار این سناریو درباره بیمارستان گاندی نیز محتمل بود و همین مساله نگرانی‌ها را بیشتر کرد. اما سرانجام با تلاش ماموران ۱۰ ایستگاه آتش نشانی این حریق گسترده بدون تلفات جانی مهار شد. اینک اما بار دیگر، این پرسش در ذهن‌ها خلجان دارد که ساختمان‌های ناایمن و خطرناک تهران چه سرنوشتی را برای ساکنان و مراجعان خود رقم خواهند زد؟ به گفته رییس سازمان نظام مهندسی کشور، کلانشهر تهران بیش از هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه دارد که اغلب آنها شرایط لازم برای کنترل حریق را ندارند.  آن‌گونه که ایسنا گزارش کرده است، هنوز دقایقی از ساعت ۱۸ اولین پنجشنبه بهمن ماه ۱۴۰۲نگذشته بود که وقوع حریقی در بیمارستان گاندی به مرکز فوریت‌های آتش نشانی اطلاع داده شد؛ با توجه به محل وقوع حریق بلافاصله تیم‌های مختلف آتش نشانی به محل وقوع حادثه منتقل شدند و از آن به بعد ساعت‌های دلهره آوری پیش روی تهرانی‌ها بود، اما سرانجام آتش خاموش شد و ۵۱ بیمار موجود در بیمارستان با هماهنگی شبکه بهداشت منتقل شدند. با اینکه ساختمان بیمارستان گاندی جزو ساختمان‌های ناایمن تهران نبود؛ اما ۵ اخطاریه آتش نشانی داشته است، البته بنابر اعلام مسوولان شهری، تهران ۱۲۹ ساختمان ناایمن با درجه بحرانی دارد که با پیگیری‌های انجام شده تعداد این ساختمان‌ها به ۷۵ مورد کاهش یافته است.

تلاش برای تعیین تکلیف ساختمان‌های بحرانی 

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  به گفته بابایی، رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران ساختمان‌ها از لحاظ ایمنی در چهار دسته کم خطر، میان خطر، پرخطر و بحرانی قرار دارند. ۷۵ ساختمان ناایمن وضعیت بحرانی دارند و باید به عنوان اولویت به ایمن‌سازی آنها پرداخت و نمی‌توان گفت وضعیت کدامیک خطرناک‌تر از دیگری‌ است و باید ایمن‌سازی هر یک از این ساختمان‌ها به صورت ویژه دنبال شود. با اینکه ساختمان بیمارستان گاندی در لیست ساختمان‌های ناایمن نبود؛ اما اخطارهای متعددی از سازمان آتش نشانی داشته است.  سوده نجفی رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران که در صحنه حادثه حضور داشت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حضورش در محل آتش‌سوزی بیمارستان گاندی اظهار کرد: عوامل آتش نشانی حضور به موقعی در محل حادثه داشتند که ۱۰ ایستگاه آتش نشانی به محل اعزام شدند و خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته آتش‌سوزی مهار شد و لکه‌گیری در حال انجام است و بر اساس برآورد صورت گرفته تلفات جانی نداشت. وی ادامه داد: هنوز علت اصلی حادثه بررسی و مشخص نشده، اما بر اساس برخی اظهارات، متأسفانه نمای اشتعالزای کامپوزیت یکی از دلایل حادثه بوده است. طبقات بالایی قسمت مهمانپذیر بیمارستان دچار آتش‌سوزی شده و آتش از نما به پایین ریخته و باعث گسترش آتش‌سوزی به طبقات پایین شده بود.

زنگ خطر ساختمان‌های بحرانی پایتخت

ریس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: سازمان آتش نشانی در ۵ مرحله نسبت به ایمنی این بیمارستان اخطارهای لازم را داده بود؛ اما اقدامی در خصوص رفع آن صورت نگرفت. حادثه صورت گرفته زنگ خطری بود در خصوص ساختمان‌های ناایمن شهر که متأسفانه توجهی به آن نشده است.

درخواست از قوه قضاییه 

نجفی ادامه داد: بیمارستان‌ها محل مراجعه شهروندان در زمان حادثه و بحران هستند که باید از ایمنی لازم برخوردار باشند؛ اما بنابر اعلام سازمان آتش نشانی تعدادی از بیمارستان‌های شهر تهران ایمنی لازم را ندارند و جزو ساختمان‌های ناایمن هستند که انتظار می‌رود قوه قضاییه نیز در خصوص آنها اقدامات لازم را انجام دهد. وی یادآور شد: اگر اقدامات و تلاش‌های مداوم عوامل آتش نشانی نبود، این حادثه با توجه به موقعیت بیمارستان و بیمارانی که در آن حضور داشتند می‌توانست فاجعه آفرین باشد که با تلاش‌های به موقع اورژانس به سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.

سرایت آتش از ساختمان جانبی

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به آتش‌سوزی بیمارستان گاندی اظهارکرد: حادثه آتش‌سوزی رخ داده در بیمارستان گاندی از هتل کنار بیمارستان سرایت کرده بود به نمای بیمارستان گاندی و طبق گزارشی که از مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گرفتم مشخص شد با حضور به موقع نیروهای آتش‌نشانی در صحنه آتش در زمان حساس مهار شد. وی افزود: با حضور ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی آتش‌سوزی مهار شد و لکه‌گیری‌ها در حال انجام است. سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: خوشبختانه هیچ تلفاتی این حادثه نداشته و بیماران به مرکز درمانی دیگری منتقل شدند.

بی‌توجهی به اخطارهای قبلی 

سخنگوی شهرداری تهران نیز اعلام کرد: اگر مدیران بیمارستان به اخطارهای قبلی توجه می‌کردند این اتفاق نمی‌افتاد.  مطهر محمدخانی در حساب توییتر خود نوشت: آتش مهار شد، خدا را شکر؛ بچه‌های آتش‌نشان باز هم از جان مایه گذاشتند تا از یک فاجعه جلوگیری کنند.حضور به موقع ۱۲ ایستگاه، ۵ نردبان بلند و تجهیزات کامل از پلاسکوی جدید جلوگیری کرد.اگر مدیران بیمارستان به اخطارهای قبلی توجه می‌کردند همین هم اتفاق نمی‌افتاد. دستگاه قضایی ورود کند.

استمداد از رییس‌جمهور درباره ساختمان‌های ناایمن

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن تشکر از تلاش آتش‌نشانان در حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی خواستار دستور عاجل رییس‌جمهور مبنی بر ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر شد. مهدی پیرهادی با صدور پیامی از تلاش آتش‌نشانان برای اطفای حریق و نجات جان شهروندان در حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی تقدیر کرد و همچنین خواستار دستور عاجل رییس‌جمهور مبنی بر ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر شد. در این پیام آمده است: در شرایطی که حادثه تلخ آتش‌سوزی بیمارستان گاندی، جان ده‌ها شهروند تهرانی را به خطر انداخته بود بار دیگر شیرمردان دلیر آتش‌نشان شهرمان، شجاعت و غیرت را در خطرگاه شعله و آتش معنا کردند. بدین‌وسیله مراتب سپاس و قدردانی خود را از همه عزیزانی که در سازمان‌های امدادی و خدمت‌رسان، به‌ویژه همکاران خدوم، شجاع و ایثارگرمان در سازمان آتش‌نشانی اعلام می‌دارم و از اینکه با سرعت عمل و تلاش بی‌وقفه خود جلوی یک فاجعه بزرگ را گرفتند تشکر می‌کنم.  امیدوارم اخطارهای چندباره سازمان آتش‌نشانی مبنی بر ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن جدی گرفته شود و دستگاه‌های مسوول در خصوص اخطارهای سازمان آتش‌نشانی، اقدام سریع، قاطع و قانونی خود را صورت دهند تا پس از این شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. ساختمان این بیمارستان در رسته ساختمان‌های پرخطر بوده و پنج‌بار اخطار دریافت کرده است؛ سه‌بار در کمیته رفع خطر منطقه طرح موضوع ناایمنی بیمارستان در دستور بوده و دستورالعمل ایمنی به مالکین ابلاغ شده است اما متأسفانه موضوع با پیگیری مناسب روبرو ‌نشده است. در صدر توجهات باید ساختمان‌های امدادی، خدمت‌رسان و دولتی، ایمن‌سازی شوند و وجود ساختمان ناایمن در این مجموعه‌ها به‌هبچ‌وجه قابل قبول نیست. در این راستا از رییس محترم جمهور و وزیر محترم کشور می‌خواهم دستور رسیدگی عاجل صادر فرمایند.»

۴۰ بیمارستان منطقه ۶ تهران اخطاریه ایمنی دریافت کرده‌اند

به گفته مدیر بحران منطقه ۶ شهرداری تهران، ۴۰ بیمارستان این منطقه به خاطر ناایمن بودن وضعیت ساختمان‌ها تاکنون سه بار اخطار ایمنی دریافت کرده‌اند.  خسروانی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی تهران اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در زمینه مدیریت بحران ایمنی ساختمان‌های پرتردد و با اهمیت زیاد است که بیمارستانها و مراکز درمانی هم از جمله ساختمان‌های با درجه اهمیت خیلی زیاد است. وی با اشاره به بازدیدهای متعدد از بیمارستان گاندی در گذشته و صدور اخطارهای لازم در این زمینه که مستندات آن موجود است، ادامه داد: سه جلسه هم با مدیریت این بیمارستان داشته‌ایم. به گفته وی، آخرین جلسه مدیریت بحران شهرداری منطقه در بیمارستان دی و با حضور مدیر بیمارستان گاندی برگزار شد که در آن مسوولان این بیمارستان‌ها مجاب شدند که در آتش‌نشانی تشکیل پرونده دهند. مدیر بحران منطقه ۶ شهرداری تهران افزود: در این جلسات مقرر شد که مسوولان بیمارستان گاندی یک مشاور برای چگونگی اجرای به‌روزترین سیستم‌های اطفا و اعلان حریق به منظور رعایت ایمنی در فازبندی‌های مختلف داشته باشند. خسروانی تاکید کرد: همه بیمارستان‌ها و مراکز مهم اعم از خصوصی، دولتی و مجتمع‌های بزرگ و مهم برای مدیریت بحران در اولویت اول قرار دارد؛ اینکه ساختمان وزارتخانه یا شهرداری باشد، تفاوتی ندارد. وی یادآور شد: همواره ضمن بازدید از همه این ساختمان‌ها، دستورالعمل لازم را با مالکان ارایه می‌دهیم که مستندات آن موجود است. خسروانی ادامه داد: به حدود ۴۰ بیمارستان خصوصی و دولتی بزرگ مثل بیمارستان امام خمینی و شریعتی که در سطح منطقه هستند، هشدار داده ایم؛ هر کدام حداقل سه اخطار را دریافت کرده و با مسوولان آنها جلسات متعددی برای حل مشکلات شان برگزار کرده‌ایم. وی یادآور شد: سیستم ایمنی حریق مختص آتش نشانی است و بازدید این بخش توسط کارشناسان آنها انجام می‌شود؛ موضوع بعدی هم سازه است که همه بیمارستان‌ها از این نظر مورد بازدید قرار می‌گیرند. مدیر بحران منطقه ۶ شهرداری تهران افزود: هر ساختمان که از نظر ایمنی یا سازه شرایط نامتعادلی داشته باشد در کمیته بررسی و با حضور شهردار منطقه تشکیل جلسه می‌دهیم؛ همچنین اخطارهای لازم و متعدد به آنها داده می‌شود.
خسروانی با اشاره به اینکه مراکز درمانی یکی از مراکز خدمات رسان هستند و تعطیل بردار نیستند، تاکید کرد: ایمنی این مراکز در اولویت اول مدیریت بحران قرار دارد؛ همچنین طی هماهنگی با وزارت بهداشت هر بیمارستانی که نتواند تأییدیه ایمنی آتش نشانی را بگیرد، پروانه آنها تمدید نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها با توجه به نیازی که به پروانه کار دارند، خودشان پیگیر موضوعات مربوط به ایمنی ساختمان هستند، گفت: در کنار بیمارستان‌ها دیگر مراکز درمانی، پزشکی، ساختمان پزشکان و رادیولوژی در این لیست قرار دارند چون ایمنی و امنیت و تاب آوری مراکز درمانی به خصوص بیمارستان‌ها برای مدیریت بحران خیلی مهم است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....