تاریخ انتشار : دوشنبه 22 خرداد 1402 - 10:12
کد خبر : 128605

بورس در انتظار گشایش های بین المللی

بورس در انتظار گشایش های بین المللی

دیروز وضعیت بورس به نسبت روز شنبه بسیار بهتر بود، اما باز هم شاخص ها افت کردند. شیب افت بازار کمتر شده اما هنوز فشار فروش از بین نرفته است. اقتصاددان: بازار سهام امروز متاثر از خبرهایی درخصوص گشایش های بین المللی خواهد بود. گرچه هنوز عملا اتفاق خاصی رخ نداده و چیزی به صورت

دیروز وضعیت بورس به نسبت روز شنبه بسیار بهتر بود، اما باز هم شاخص ها افت کردند. شیب افت بازار کمتر شده اما هنوز فشار فروش از بین نرفته است.

اقتصاددان: بازار سهام امروز متاثر از خبرهایی درخصوص گشایش های بین المللی خواهد بود. گرچه هنوز عملا اتفاق خاصی رخ نداده و چیزی به صورت رسمی اعلام نشده است، اما همین که بوی توافق بیاید، بازارهای مالی تحت تاثیر قرار می گیرند.

مهم ترین اتفاقی که روز گذشته رخ داد، کاهش چشمگیر قیمت دلار بود. تغییرات دلار، منشا تمام تغییرات مهم در تمام بازارهای داخل ایران است. از آنجا که ارزشگذاری دارایی ها بر اساس دلار انجام می شود و سود شرکت ها نیز وابستگی زیادی به نرخ دلار دارد، طبیعی است که تغییرات بزرگ در قیمت دلار، اثرات پررنگی بر بازارهای مختلف داشته باشد.

در بورس، شرکت ها متاثر از نرخ دلار، قیمت محصولات و خدمات خود را تعیین می کنند و هزینه های آن ها نیز متاثر از قیمت دلار است. با این حساب طبیعی است که با افت دلار، ترس به جان سهامداران بیفتد و فشار فروش در بازار ایجاد شود.

بورس خلاف جهت دلار حرکت می کند؟

می توان گفت که در اکثر مواقع، بازار سهام همسو با نرخ دلار حرکت کرده است و هر گاه دلار رشد کرده، پس از آن بورس رشد کرده و هر زمان که دلار افت داشته، بورس نیز به رکود رفته و اصلاح کرده است.

اما با این حال، در چند مقطع خلاف این موضوع رخ داده و با کاهش نرخ دلار، بورس رشد مناسبی داشته است. فعلا تحلیلگران بر این باورند که سال ۱۴۰۲ نیز یکی از آن استثنائات خواهد بود که دلار افت می کند و بورس بالا می رود.

چنانچه گشایشی در روابط بین الملل ایران رخ دهد، شرکت ها به خصوص آن ها که صادرات دارند، با مشکلات کمتری محصول خود را صادر می کنند و این برای شرکت ها اهمیت ویژه ای دارد.

با این وجود ممکن است در کوتاه مدت، فشار فروش موجود در بازار ادامه پیدا کند و شاخص ها نیز به افت یا درجا زدن خود ادامه دهند.

رکود سنگین در بازار سهام

با رصد کردن وضعیت نقدینگی موجود در بازار می توان به این نتیجه رسید که بورس فعلا با احتیاط زیادی از سوی معامله گران مواجه شده و خرید و فروش ها به شدت کم شده است.

ارزش معاملات خرد دیروز به کمتر از ۷ هزار میلیارد تومان رسید که این موضوع، عمق رکود موجود در بازار را نشان می دهد.

با توجه به وضعیت معاملات روز گذشته و در نظر گرفتن شرایط فعلی، برای امروز هم می توان بازاری متعادل پیش بینی کرد که البته بیشتر تمایل به قرمز شدن دارد اما چنانچه افتی هم در شاخص ها اتفاق بیفتد، بعید است که این افت سنگین باشد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....