تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مرداد 1402 - 10:51
کد خبر : 134147

بورس در اغما

بورس در اغما

شاخص کل بازار سرمایه روز گذشته نزولی شد و یک‌بار دیگر مرز دو میلیون واحدی را واگذار کرد که این ریزش سومین واگذاری بورس دو میلیونی در ۱۰ روز گذشته است. در معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، شاخص کل بورس تهران ۳ هزار و ۷۶۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد

شاخص کل بازار سرمایه روز گذشته نزولی شد و یک‌بار دیگر مرز دو میلیون واحدی را واگذار کرد که این ریزش سومین واگذاری بورس دو میلیونی در ۱۰ روز گذشته است.

در معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، شاخص کل بورس تهران ۳ هزار و ۷۶۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح یک میلیون و ۹۹۶ هزار و ۷۵۸ واحد رسید.شاخص کل هم وزن بورس نیز با کاهش ۲۱ واحدی در رقم ۷۱۱ هزار و ۲۲۱ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز با افت ۷۸ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۴۳۰ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش ۵۹ واحد به سطح ۱۳۰ هزار و ۲۳۸ واحد رسید.

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای سومین روز منفی شد و ۴۹۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. نماد حکشتی بیشترین خروج را داشت که ارزش آن ۲۷ میلیارد تومان بود. پس از حکشتی، نمادهای وبملت و بپاس بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثفارس، غمایه و شلعاب اختصاص داشت.

در میان گروه‌های نیز، گروه‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری، خودرو و ساخت قطعات و بیمه و صندوق بازنشستگی به جز شستا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. بیشترین ورود پول نیز به گروه‌های انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، محصولات شیمیایی و مواد و محصولات دارویی بود. طی روز شنبه نمادهای حکشتی، اخابر و شستا نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل شپدیس، فملی و تاپیکو از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از خبرآنلاین  ،    در فرابورس نیز نمادهای خاور، شگویا و وسپهر بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای صبا، گلدیرا و ودی بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز نیز سصفها بیشترین تراکنش را داشت و شهر و شلعاب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، نیان و دتوزیع بیشترین تراکنش را داشتند.

در اولین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به ۹ هزار و ۹۴۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴۹۱ میلیارد تومان بود که ۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با کاهش یک درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان رسیددر معاملات این روز نماد شلعاب بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۱۱۶ میلیارد تومان بود. پس از شلعاب، حکشتی بیشترین ارزش معاملات را داشت و ثفارس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد دتوزیع و گلدیرا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.در حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد ۵۲۱ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۳۱۳ سهم در صدر قرار گرفته است. فاذر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد خودرو و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات شنبه، ۸۱ نماد صف خرید داشتند و ۶۵ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۱۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۵۴ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش ۳۶ درصدی به ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

   امیدی به نجات بورس نیست

مجید عبدالحمیدی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص ریزش بازرا گفت: من دلایل بنیادی برای ریزش کلی بورس نمی‌بینم. فقط نبود ثبات در تصمیم‌گیری‌های کلان و دخالت‌های بیجا از بیرون بازار است!البته دلایلی مثل افزایش بدون منطق نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت گاز صنایع در کنار کاهش دلار می‌تواند اهرمی بر فشار عرضه‌ها در بعضی صنایع داشته باشد.در بازار ریزشی چرا باید ۹ عرضه اولیه شرکت‌ها در بازار سرمایه داشته باشیم که منابع به دست آمده بیش از ۹ هزار د ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: در هر صورت نمی‌توان معامله‌گران را کنترل کرد و همیشه توقع داشت رو به بالا خرید کنند.در حال حاضر اکثرا در حال گرفتن نوسان هستند. به همین علت صف‌های خرید سهام‌ها هم بعد از یک روز داده می‌شوند و حتی به سمت صف فروش حرکت می‌کنند. متاسفانه ارزش معاملات به‌شدت پایین امده و از طرفی خیلی آرام نرخ سود بین بانکی هر هفته بالاتر می‌رود.

عبدالحمیدی اضافه کرد: با باز شدن اکثر سهام‌ها بعد از مجامع‌هایشان می‌توانیم شاهد خالی شدن هیجان فروش شویم و از هفته آینده بازار متعادل‌تری را شاهد باشیم.باید قبول کنیم تا زمانی که دلار بالا نرود، بازار سهام خیلی انگیزه‌ای برای رشد ندارد.یک عامل دیگر هم سیاست انقباضی بانک مرکزی است، چون بانک مرکزی سیاست‌های خوبی به کار گرفته و باعث شده رشد نقدینگی کنترل شود. اتفاقی که تا قبل از این انتظار نمی‌رفت.

عبدالحمیدی تصریح کرد: حتی تورم هم نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد، پایین‌تر آمده و تا آخر امسال احتمالا روند آن کاهشی خواهد بود. بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی بورس را بر اساس صعود قابل توجه بازار در نظر گرفت.ابتدای سال بازار با تورم ۵۰، ۶۰درصدی و دلار ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی ارزش‌گذاری می‌شد ولی الان دیگر آن دلاری که پیش‌بینی می‌شد، وجود ندارد و قیمت در حال کنترل است. از سوی دیگر رشد نقدینگی هم در حال مدیریت. در عین حال بانک‌ها تحت فشار هستند و بانک مرکزی بانک‌ها را به‌شدت کنترل می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از این جهت خیلی انگیزه‌ای برای رشد بازار نیست و سال آینده اگر با همین فرمان جلو برویم، رکود سنگینی در کل بازار‌های کشور شاهد خواهیم بود که افزایش مالیات بنگاه‌های خرد موجب تعطیلی خیلی از آنها خواهد شد.این موضوع را خیلی جدی بگیرید. سود ۲۳، ۲۴ درصد یعنی رکود رکود رکود در همه بازارها؛ حتی بورس.

وی تاکید کرد: مطمئن باشید کسی که این تصمیم را گرفته برای حداقل ٢ سال آینده حق رشد به هیچ بازاری را نخواهد داد؛ حتی بازارهای مالی، چون دارد تمام نقدینگی را در بانک‌ها جمع می‌کند، ولی بعد ٢، ٣ سال انفجار و فاجعه؛ البته این تحلیل برای زمانی است که اتفاق خاص سیاسی نیفتد؛ مثل ترامپ و… .

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....