تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 - 11:07
کد خبر : 135522

بورس؛ خسته و در انتظار

بورس؛ خسته و در انتظار

شاخص کل بورس تهران در سومین هفته مرداد ماه بالاخره توانست بازدهی مثبت را ثبت کند. همچنین بالاخره شاخص در کانال دو میلیونی ماند و در پایان این هفته کمی امید و انگیزه سهامداران افزایش یافت. در هفته‌ای که گذشت انتشار اخبار مثبت در حوزه پتروشیمی‌ها و خودرویی‌ها باعث شد اعتماد سهامداران تکانی در بازار

شاخص کل بورس تهران در سومین هفته مرداد ماه بالاخره توانست بازدهی مثبت را ثبت کند. همچنین بالاخره شاخص در کانال دو میلیونی ماند و در پایان این هفته کمی امید و انگیزه سهامداران افزایش یافت. در هفته‌ای که گذشت انتشار اخبار مثبت در حوزه پتروشیمی‌ها و خودرویی‌ها باعث شد اعتماد سهامداران تکانی در بازار بخورد، البته ارزش و حجم معاملات همچنان کاهشی است تا تکلیف این دو حوزه در بازار مشخص شود و در نهایت سهامداران با اعتماد بیشتری معامله کنند.

در هفته اخیر شاهد اخبار مثبتی در حوزه پتروشیمی‌ها بودیم. پس از پایان معاملات روز سه‌شنبه محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در توییتی اعلام کرد «بالاخره با پیگیری‌های بسیار و مکرر، هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را مغایر قانون و باطل اعلام کرد.» همچنین از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از این است که رییس مجلس نیز در خصوص همین موضوع نیز نامه‌ای به ریاست‌جمهوری ارسال نموده و خواستار تغییر و رفع نواقص قانونی شده است.

این موضوع درحالی است که هنوز برخی از پتروشیمی‌ها در حال اعمال قیمت پیشین هستند و با این اعمال شاهد زیان‌های بیشتری خواهیم بود. درست است این خبر مثبت برای بازار سرمایه به حساب می‌آید اما مساله اینجاست که این خبر به قطعیت نرسیده و بازار و سهامداران نمی‌توانند واکنش درست و واقعی نشان دهند.

در همین راستا احسان خاندوزی به سوالی درباره تعیین تکلیف مصوبه نرخ خوراک اظهار داشت: مصوبات مجلس در این باره به تازگی به دولت رسیده و تا جلسه هفته آینده هیات وزیران اصلاحیه را انجام می‌دهد و دوباره به مجلس ارسال می‌کند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه چرا شرایط باید به گونه‌ای باشد که بازار سرمایه از اردیبهشت ماه معطل یک مصوبه هیات وزیران بماند و دولت بازار سرمایه را ماه‌ها معطل و منتظر یک مصوبه کند، ادامه داد: چه کسی بازار را منتظر گذاشته است؟ هیات وزیران کسی را در بازار سرمایه معطل نگذاشته، اینگونه ارزیابی بسیار غیرمنصفانه است.

با توجه به شرایط به نظر می‌رسد که پس از تعیین و تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی و مشخص شدن و قطعیت نرخ خوراک، سهامداران و بازار واکنش مثبتی نشان دهند و شرایط بهتر شود. (البته این واکنش مثبت درحالی ست که نرخ خوراک کمتر از عدد فعلی به تصویب برسد.)

  خودرو در انتظار بورس کالا

مهم‌ترین خبر را میتوان شایعه بازگشت خودرو به بورس کالا دانست، موضوعی که مدت‌هاست به دست فراموشی سپرده شده است. سال گذشته و زمانی که خودرو در بورس کالا عرضه می‌شد، شاهد تغییرات مثبت در بازار خودرو و سودآوری شرکت‌ها بودیم اما شورای رقابت مانع عرضه خودرو شد و علت آن هنوز هم مبهم است. در زمان عرضه خودرو در بورس کالا شاهد تغییرات مثبتی در بازارها بودیم، حتی بسیاری از فعالان اقتصادی عقیده داشتند که عرضه خودرو در بورس کالا بازی برد-برد است و سرمایه‌گذاران می‌توانند شرایط بسیار خوبی را تجربه کنند. گفته می‌شود پس از جلسه برگزار شده در رابطه با فعالیت بورس کالا مابین ریاست‌جمهوری و وزرای صمت، اقتصاد و نفت، احتمال از سر گرفته شدن عرضه خودرو در بورس کالا بالاست و بعید نیست به زودی شاهد این اتفاق باشیم. برخی فعالان اقتصادی، صحبت‌های امروز علی آبادی، وزیر صمت، مبنی بر حرکت اقتصاد به سمت بازار را نیز تاییدی بر همین موضوع دانسته‌اند. به هرحال هنوز خبری رسمی درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شده و انتظار می‌رود که پس این انتشار و تایید رسمی این خبر بازار واکنش خوبی نشان دهد.

  کره جنوبی بالاخره پول ایران را می‌دهد؟

هفته اخیر خبری منتشر شد که برای تمامی بازارها می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. خبرگزاری تسنیم خبر داد که فرآیند اجرای توافق ایران و امریکا برای تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی تمام پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آغاز شده است. بر اساس این گزارش، قرار است ابتدا پول‌های ایران در کره از واحد وون (واحد پول کره جنوبی) به یورو تبدیل شود که این مهم انجام شده و در ادامه بناست به حسابی در قطر واریز شود تا در اختیار ایران قرار گیرد. بنا بر گزارش تسنیم، مبلغ پول‌های ایران در کره جنوبی که بناست آزاد شود ۶ میلیارد دلار است. پس از واریز این پول به حسابی در قطر، تبادل زندانیان نیز به انجام می‌رسد.

در این تبادل، چهار تبعه امریکایی (سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و یک زندانی دیگر) در قبال آزادسازی همان تعداد یا بیشتر از ایرانیان در بند امریکا آزاد می‌شوند.بازار ارز به دلیل تعطیلات هنوز به این خبر واکنش جدی نداده و همه در انتظار بازگشایی این بازار در روز آینده هستند. از آنجا که آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی می‌تواند دست دولت را در دارایی ارزی خود باز کند، احتمالا حداقل در کوتاه‌مدت شاهد کاهش نرخ دلار در بازار آزاد باشیم که البته میزان این کاهش به عوامل بسیاری بستگی دارد. این اتفاقات باعث شده که بورس فردا با اما و اگرهای زیادی مواجه باشد و احتمالا رفتاری‌های متفاوتی را در گروه‌های مختلف شاهد باشیم.

   بازدهی شاخص در هفته اخیر

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۳۶ هزار و ۹۸۲ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۴۳ هزار و ۳۱۲ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت ۲ درصد شد.شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۷ هزار و ۲۲۰ واحد بالا‎‌تر ایستاد و بازدهی مثبت یک درصدی را ثبت کرد.

در هفته اخیر، شاخص کل بورس تهران در روز شنبه رشد ۳۹ هزار و ۳۸۴ واحدی داشت و به کانال ۲ میلیونی برگشت. روز یکشنبه شاخص ۶ هزار و ۹۹۳ واحد رشد پیدا کرد. روز دوشنبه نیز شاخص ۱۱ هزار و ۱۰۹ واحد بالا آمد. اما روز سه‌شنبه شاخص ۱۳ هزار و ۲۰۸ واحد افت کرد تا با رسیدن و در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل ۸۸۶ افت کرد. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر ۳۳۵ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۳ میلیارد تومان بیشتر بود و رشد ۰٫۹ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۴۶۲ میلیارد تومان بود که در روز ‌‌شنبه ثبت شد و کمترین رقم ۲۵۹ میلیارد تومان بود که در روز دوشنبه ثبت شد.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر ۳۶۷ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۸۴ میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۳۰ درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته ۴۶۲ میلیارد تومان بود و در روز ‌شنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز دو‌شنبه برمی‌گردد که ۲۵۹ میلیارد تومان بود. به استثنای روزهای ‌شنبه و چهارشنبه در باقی روزهای معاملاتی این هفته پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شد، در روز شنبه ۲۵۲ میلیارد تومان وارد شد. روز یکشنبه ۵۷۴ میلیارد تومان خارج شد. رقم خروج پول حقیقی در روز دوشنبه ۵۹۹ میلیارد تومان و روز سه‌شنبه ۷۳۰ میلیارد تومان وارد شد. روز چهارشنبه نیز ۳ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

در مجموع کل هفته هزار و ۶۴۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۳۳۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته ۱۳ درصد کمتر است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....