تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مرداد 1402 - 12:30
کد خبر : 135786

بهترین در میان کشورهای در حال توسعه

بهترین در میان کشورهای در حال توسعه

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۳ مرداد ۱۳۵۳؛ رکورد تولید لوازم خانگی در ایران شکسته می‌شود

کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی در ایران امسال رکورد تولید را خواهند شکست و به طور نمونه این واحدها بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه یخچال تولید خواهد کرد.

مدیر یکی از کارخانه‌های داخلی گفت: آزادی واردات یخچال، تلویزیون، اجاق گاز و بخاری در حال حاضر نمی‌تواند به کار کارخانه‌های داخلی لطمه وارد کند.

به عقیده این مدیر، محصولات داخلی تا حدودی از نظر کیفیت و قیمت با کالاهای مشابه خارجی قابل‌رقابت است.

یکی دیگر از صاحبان صنایع گفت: سرعت رشد ایران و آهنگ سریع افزایش تقاضا به حدی است که تمام پیش‌بینی‌ها را به هم ریخته است.

در مورد یخچال، حدود هفت سال قبل مجموع تولید داخلی از هفت هزار دستگاه تجاوز نمی‌کرد، ولی سال گذشته این رقم را به ۲۲۰ هزار واحد رسید و امسال از ۳۰۰ هزار دستگاه تجاوز خواهد کرد.

این مدیر پیشنهاد کرد که برای افزایش تولیدات داخلی که بالمال تقلیل قیمت‌ها را در بر خواهد داشت، بهتر است دولت دریافت سود بازرگانی از قطعات یدکی و منفصل را لغو کند.

۲۳ مرداد ۱۳۶۳؛ اوپک آماده کاهش سقف تولید نفت است

یک مسوول در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اظهار کرد: چنانچه بازار نفتی بعد از دیدار هیات‌ ویژه این سازمان به هدف متقاعد ساختن کشورهای عضو در پایبندی به سیاست‌های اوپک در زمینه تولید و قیمت‌ها، تضعیف گردد، این سازمان خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده اعضا می‌گردد.

این مسوول که عضو یکی از سه کمیته‌ای است که سازمان تشکیل داده است، می گوید: چنانچه اوضاع همچنان رویه وخامت برود، اوپک در پایان دیدار این هیات‌ها تشکیل جلسه می‌دهد.

وی افزود: چنانچه جلسه‌ای تشکیل گردد، انتظار می رود که مورد حمایت رهبران کشورهای اوپک که هیات‌ها با آنان مشورت می‌کنند قرار گیرد و وزیر نفت و معاون امارات متحده عربی، دکتر «مانع سعید العتیبه» که ریاست این هیات‌ها را به عهده دارد، هنگام ورودش به جده اظهار کرد که اوپک اجازه نمی‌دهد هیچ گونه کاهشی در قیمت‌های رسمی‌‌اش ایجاد گردد یا اینکه مساله کاهش قیمت‌ها به این سازمان تحمیل شود.

۲۳ مرداد ۱۳۷۳؛ ایران با ۵ درصد رشد بهترین موقعیت اقتصادی را در میان کشورهای در حال توسعه دارد

اقتصاد کشور در سال ۷۲ از رشدی به میزان ۵ درصد برخوردار شد که نسبت به سال‌های قبل از رشد بالایی برخوردار بوده است.

دکتر عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در پایان جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی خلاصه ای از وضعیت اقتصادی و عملکرد مالی کشور در سال ۱۳۷۲ را تشریح کرد.

دکتر عادلی ابتدا با اشاره به عملکرد اقتصادی کشور در سال ۷۲ گفت: عملکرد اقتصادی کشور در سال گذشته نشا می‌دهد که سیاست اصلاحات اقتصادی در کشور ادامه پیدا کرد و علیرغم شراط نامساعد سیاسی و اقتصادی بین‌المللی به ویژه کاهش قیمت نفت در سال ۷۲، خوشبختانه اقتصاد کشور از رشد مثبتی برخوردار بود.

رئیس‌کل بانک مرکزی رشد اقتصادی سال گذشته را به میزان ۵ درصد عنوان کرد و گفت: این میزان رشد در مقایسه با کشورهای در حال توسعه که دارای رشدی معادل ۲٫۳ درصد بودند، رشد بالایی را نشان می‌دهد.

دکتر عادلی میزان سرمایه‌گذاری در سال ۷۲ در کشور را دارای رشدی معادل ۲٫۷ درصد بیان کرد و گفت: سهم تشکیل سرمایه در تولید ناخالص داخلی که ۵ سال قبل حدود ۱۳ درصد بود، در سال ۷۲ به حدود ۲۲ درصد افزایش پیدا کرد.

دکتر عادلی با اشاره به کاهش واردات کشور در سال گذشته گفت: میزان واردات در سال ۷۲ حدود ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۹ میلیارد دلار محدود شد.

وی این محدودیت در واردات را به نفع تراز پرداخت‌های کشور عنوان کرد و گفت: کاهش واردات باعث شد تا کسری‌ تراز پرداخت‌های کشور از ۳٫۵ میلیارد دلار در سال ۷۱ به حدود یک میلیارد دلار در سال ۷۲ کاهش یافته و توان پرداخت‌های کشور را افزایش دهد.

۲۳ مرداد ۱۳۹۳؛ ایران خریدار برق روسیه شد

معاون وزیر نیرو با تشریح شرایط واردات ۵۰۰ مگاوات برق از روسیه از آغاز مذاکرات با جمهوری آذربایجان برای سنکرون شبکه برق ایران با روسیه خبر داد و گفت: توافق‌نامه‌های اولیه با جمهوری آذربایجان انجام گرفته است.

هوشنگ فلاحتیان درباره توافق انجام‌شده با روسیه به‌منظور تهاتر نفت و برق گفت: مذاکرات با روسیه به منظور توسعه مبادلات برقی بین دو کشور آغاز شده، اما تاکنون هیچ گونه قرارداد واردات برق از روسیه با این کشور امضا نشده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه توافق‌های نفتی ارتباطی با توسعه مبادلات برقی ایران و روسیه ندارد، اعلام کرد: سیاست صنعت برق این است که با تمامی کشورهایی که دارای مرز مشترک آبی و خاکی هستیم تبادل برق را افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در پانل تخصصی‌هایش «تبیین برنامه های رکودزدایی از اقتصاد» با دفاع از مجموعه سیاست‌هایی که برای رونق بخش مسکن در نظر گرفته شده، بار دیگر از برنامه راه اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن و تقویت قدرت خرید مسکن دفاع کرد و در پاسخ به منتقدان «تحریک تقاضا» که از دولت یازدهم می‌خواهند همچون گذشته، صرفا تامین مالی طرف عرضه را مورد توجه قرار دهد، گفت: در طول چندین سال گذشته تجربه به ثبت رسیده از مدیریت بازار مسکن نشان داده هر زمان که دو طرف عرضه و تقاضا به صورت توام مورد حمایت مالی قرار گرفته‌اند، مطلوب‌ترین وضعیت در بازار شکل گرفته است؛ اما در سال‌های اخیر که صرفا ساخت‌و‌ساز در اولویت بود و قدرت خرید مصرفی وجود نداشت، این سوداگران بودند که از منابع منتفع شدند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی و تقویت بازار رهن ثانویه گفت: ۲۵ درصد بازارهای بورس دنیا به بازارهای رهن اختصاص دارد و بازار رهن در این کشورها چندین برابر تولید ناخالص داخلی (GDP) است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....