تاریخ انتشار : جمعه 23 تیر 1402 - 22:38
کد خبر : 132187

برنامه‌های سوئیس برای تولید مواد غذایی با آب کمتر

برنامه‌های سوئیس برای تولید مواد غذایی با آب کمتر

  اقتصاددان  :  به دنبال خشکسالی و کمبود منابع آب، رئیس اداره کشاورزی فدرال سوئیس با اشاره به ضرورت تولید محصولات غذایی با آب کمتر، از ۳ برنامه دولت برای تحقق این هدف خبر داد. طی این برنامه‌ها؛ «توسعه آبیاری هوشمند» با ۴ برابر نمودن سرمایه‌گذاری در این حوزه، «کشت بیشتر زمستانه» محصولاتی مانند گندم

 

اقتصاددان  :  به دنبال خشکسالی و کمبود منابع آب، رئیس اداره کشاورزی فدرال سوئیس با اشاره به ضرورت تولید محصولات غذایی با آب کمتر، از ۳ برنامه دولت برای تحقق این هدف خبر داد.

طی این برنامه‌ها؛ «توسعه آبیاری هوشمند» با ۴ برابر نمودن سرمایه‌گذاری در این حوزه، «کشت بیشتر زمستانه» محصولاتی مانند گندم و استقرار «سیستم فراگیر مدیریت آب» در دستور کار این کشور است.

تجربه کشورهای جهان نشان می‌دهد که حفظ بهینه منابع آب برای تولید محصولات کشاورزی ضروری است. اهمیت منابع آبی در شرایط کنونی اقلیمی جهان که به سمت گرم‌تر شدن و خشکسالی حرکت می‌کند و از طرفی مشکلات سمت عرضه مواد غذایی نظیر بحران اوکراین، اهمیت این موضوع را حتی در کشور پرآبی مانند سوئیس نمایان‌تر می‌نماید.

لزوم حرکت به سمت سیستم‌های آبیاری هوشمند در کشاورزی سوئیس: در این راستا کریستین هوفر رئیس اداره فدرال کشاورزی سوئیس گفت : برای مقابله با دوره‌های مکرر و طولانی‌تر خشکسالی، کشاورزان و تولیدکنندگان مواد غذایی در سوئیس می‌توانند محصولات زمستانی بیشتری بکارند و به سیستم‌های آبیاری هوشمند روی آورند.

کریستین هوفر با اشاره به خشکسالی در اروپا گفت: در حال حاضر خشکسالی قابل توجه است و حتی علفزارهای خشک شده در همه جا دیده می‌شود. اگر هوا در ماه های جولای و آگوست به همین منوال بماند، زیان های زیادی برای کشاورزان به وجود خواهد آمد. هوفر توضیح داد: در حالی که بارندگی در کشور طی سال‌ها ثابت مانده است، توزیع آن تغییر کرده است، یخچال های طبیعی که به عنوان مخزن عمل می‌کنند، تقریباً نیمی از حجم خود را در نتیجه تغییرات آب و هوایی از دست داده اند و در حال حاضر، بارش در زمستان بیشتر از تابستان است که به معنی آب کمتر در طول فصل رشد می‌باشد.

تولید غذا با آب کمتر و ۴ برابر شدن سرمایه‌گذاری در فناوری آبیاری هوشمند: هوفر گفت: ما باید خود را برای این واقعیت آماده کنیم که در تابستان آینده با کمبود آب مواجه خواهیم شد. ما باید یاد بگیریم که چگونه با آب کمتر غذا تولید کنیم، در سوئیس نیز دیگر نمی‌توان جریان بدون محدودیت آب را مسلم دانست. وی افزود: برای رویارویی با این چالش، میزان سرمایه گذاری در فناوری آبیاری هوشمند باید در ده سال آینده چهار برابر شود. دولت فدرال در حال حاضر بین ۲ تا ۳ میلیون فرانک سوئیس معادل ۲٫۲۵ تا ۳٫۳۸ میلیون دلار در سال علاوه بر کمک های خود کانتون‌ها (نوعی تقسیمات کشوری در کشورها است و به‌طور کلی کانتون‌ها از نظر مساحت و جمعیت در مقایسه با دیگر تقسیمات اداری مانند شهرستان، بخش یا استان کوچکترند) و کشاورزان بر روی این فناوری سرمایه گذاری می‌کند.

کشت زمستانه در کشاورزی سوئیس باید بیشتر شود:راه حل دیگری که رئیس اداره فدرال کشاورزی سوئیس پیشنهاد می‌کند، کشت بیشتر محصولات زمستانه است.برای مثال گندم زمستانه می‌تواند از باران در زمستان بهره مند شود.هوفر همچنین پیشنهاد کرد که به منظور کاهش تبخیر و بهترین استفاده ممکن از بارشی که مستقیماً به مزارع می‌رسد،کشت حفاظتی از خاک انجام گیرد.

سیستم فراگیر مدیریت آب برای مقابله با کم‌آبی: هوفر همچنین معتقد است که کشور باید آب بیشتری ذخیره کند، اگرچه او اذعان کرد که کمبود زمین در دسترس برای حوضه‌های نگهداری آب مانع این طرح است. او گفت که نتیجه نهایی این است که ما به یک سیستم فراگیر مدیریت آب نیاز داریم تا از نزاع بر سر استفاده از آب جلوگیری کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....