تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 12:44
کد خبر : 143981

برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای واردات بنزین ضروری است

برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای واردات بنزین ضروری است

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۹ مهر ۱۳۵۳؛ دولت بازار سیاه گندم را می‌شکند

برای در هم شکستن بازار سیاه گندم دولت در همین هفته عرضه گندم را به بهای تنی ۱۱۰۰ تومان در سراسر کشور آغاز می‌کند.

سهمیه گندم نانوایی‌های تهران از روزی ۱۲۰۰ تن به ۴ هزار تن با بهای تنی ۷۵۰ تومان افزایش یافت. اما به علت آنکه گندم در خارج از تهران خریدار فراوان دارد، متاسفانه عرضه نان به قدر کافی نیست. دولت برای شکستن این بازار کاذب توزیع گندم را در سراسر کشور راسا به دست گرفت تا بازار سیاه آن شکسته شود.

همچنین دولت دستور داد که بذر گندم مورد احتیاج تمام مزارع کشور که گویا قبلا به علت گرانی قیمت فروخته شده از طرف سازمان غله به زارعان با قیمت تعیین‌شده تحویل گردد.

۲۹ مهر ۱۳۶۳؛ هشدار ایران در مورد روبرو شدن اوپک با بحران

معاون بین‌المللی بازرگانی وزارت نفت گفت: اوپک به هیچ وجه قیمت نفت خود را کاهش نخواهد داد و هرگونه تصمیم در اجلاس اضطراری این سازمان فقط در زمینه کاهش سقف تولید این سازمان خواهد بود.

دکتر عباس هنردوست افزود: مسلما وضعیت فعلی بازار موقتی بوده و با اقدامات کشورهای تولیدکننده نفت اوپک در زمینه کاهش تولید، بازار نفت به حالت عادی خود بازخواهد گشت.

به گفته وی، تصمیم نروژ با تولید بسیار ناچیز در زمینه کاهش قیمت هیچ‌گونه اثری در بازار نمی‌گذارد؛ زیرا تولید این کشور بسیار محدود بوده و نفت تولیدی آن در محدوده کوچکی به مصرف می‌رسد.

وی در مورد علل بروز چنین شرایطی در بازار نفت گفت: در مجموع این اتفاقات ناشی از بحران‌های اقتصادی نبوده و با توجه به نیاز بازار نفت در فصل سرما اتفاقات درون بازار غیرطبیعی و حساب‌شده به نظر می‌آید.

۲۹ مهر ۱۳۸۳؛ برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای واردات بنزین ضروری است

زیر نفت گفت: اگر با برداشت یک میلیارد و سیصد میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای واردات بنزین موافقت نشود، از بهمن امسال سهمیه روزانه جایگاه‌های عرضه بنزین تا ظهر به اتمام می‌رسد و پمپ بنزین‌ها تعطیل می‌شود.

بیژن نامدار زنگنه که با دیگر مسوولان اقتصادی دولت در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافته بود، افزود: اگر با لایحه یک فوریتی تقدیم شده به مجلس برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی به منظور واردات بنزین موافقت نشود، از بهمن‌ماه پمپ‌بنزین‌ها ساعت یک بعد از ظهر تعطیل می شود.

وزیر نفت درباره اینکه رئیس کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده است با ۸۰۰ میلیون دلار از مبلغ ۱٫۳ میلیارد دلاری درخواست دولت موافقت خواهد شد، گفت: من از این موضوع اطلاع ندارم ولی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که کمیسیون اصلی است هنوز نظر خود را درباره لایحه یک فوریتی دولت اعلام نکرده است و نمی‌توان در این باره داوری کرد.

نشست غیرعلنی مجلس با تیم اقتصادی دولت

نمایندگان مجلس هفتم و تیم اقتصادی دولت در یک جلسه غیررسمی و غیرعلنی به طرح دیدگاه‌ها و راهکارهای خود پیرامون مساله اقتصادی کشور پرداختند.

حداد عادل رئیس مجلس نیز این جلسه را مهم خواند و گفت: این روند ادامه خواهد داشت با وجود تاکید اعضای اقتصادی دولت و اکثریت نمایندگان بر این نکته که این نشست مشترک بوده، اما به نظر می‌رسد نتیجه واضحی نداشت چراکه پیش از این نیز به گفته باهنر دیدگاه های مجلس از طریق حداد عادل به رئیس‌جمهور منعکس شده بود.

۳۰ درصد بودجه دولت وابسته به نفت است

رئیس کل بانک مرکزی میزان وابستگی بودجه را به درآمدهای نفت ۳۰ درصد عنوان کرد. ابراهیم شیبانی در نشست غیرعلنی مجلس گفت: ۱۵ درصد از تولید، ۷۰ درصد صادرات و ۳۰ درصد بودجه دولت وابسته به درآمدهای نفتی است.

وی همچنین درخصوص حساب ذخیره ارزی مانده این حساب را ۵ میلیارد دلار ذکر کرد و یادآور شد: ذخیره ارزی درآمدی است که علاوه‌بر بودجه برای آینده به حساب ذخیره ارزی می‌رود.

ایران شرایط بهره‌گیری از کمک‌های بانک جهانی را دارد

کارشناسان بانک جهانی ابراز امیدواری کردند، ایران در زمینه پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه بتوانند از کمک‌های مالی مربوط به تعهدات کشورها در پیمان کیوتو استفاده کند. این بهره‌مندی به میزان سالانه ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار برای مدت ۱۰ سال است.

معاون امور بین‌المللی وزیر نفت نتایج نشست ۴ روزه بررسی روش‌های جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت ایران را که با حضور کارشناسان شرکت ملی نفت ایران، شرکت «ئی-کون» نروژ و نمایندگان بانک جهانی در تهران برگزار شد مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این نشست، سه پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت ایران براساس روش CDM (پروژه‌هایی که بهره برداری از آنها از نظر محیط زیستی با آلودگی همراه نیست) همچنین دو پروژه برای همکاری‌های فنی شرکت‌های نفتی بین المللی با هماهنگی بانک جهانی در نظر گرفته شد.

نفت گران مشکلی برای اقتصاد جهان ایجاد نمی کند

جنگ عراق، برخلاف انتظار کارشناسان در گرماگرم نبردهای ارتش آمریکا و رژیم صدام حسین بهای نفت را به صورت چشمگیر افزایش نداد، اما در ماه های اخیر که وضع عراق به هر حال بهتر از یک سال و نیم پیش بوده است.

آلن گرین اسپن، رئیس بانک مرکزی آمریکا با نگاهی دیگر به آینده اقتصاد آمریکا گفته است که از افزایش‌ بهای نفت نگران نیست.

گرین اسپن، رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت که به عقیده او پیشرفت‌های فنی مانع بروز بحران انرژی در جهان در اثر کمبود منابع خواهد شد.

وی افزود که تاثیر سیر صعودی شدید بهای نفت بر رشد اقتصادی و تورم، در مقایسه با دهه ۱۹۷۰ خفیف‌تر خواهد بود.

تنها آونگان به فروش رفت

دو بلوک سهام آونگان روز گذشته پس از عرضه توسط سازمان خصوصی‌سازی توسط یک خریدار حقیقی خریداری شد.

روز گذشته سازمان خصوصی سازی در دومین روز از مرحله نخست عرضه سهام بلوکی، اقدام به عرضه دو بلوک شرکت آونگان (تعداد بلوک اول ۶ میلیون و ۹۳۳ هزار سهم معادل ۵۷٫۸ درصد و بلوک دوم ۴ میلیون و ۷۷ هزار سهم معادل ۳۴ درصد) هر دو به قیمت پایه هر سهم ۹۵۰۰ ریال تعداد ۱۳ میلیون و ۷۳۳ نیرو کلر معادل ۳۷٫۳ درصد از کل سهام این شرکت به قیمت پایه هر سهم ۳۰۰۰ ریال تعداد ۹۹ میلیون و ۴۵ هزار سهم شرکت هپکو معادل ۵۱ درصد از کل سهام شرکت به قیمت پایه هر سهم ۵۰۰۰ ریال و تعداد ۴۱ میلیون و ۷۶۶ هزار سهم سیمان کارون معادل ۲۰ درصد به قیمت پایه ۸۵۰۰ ریال عرضه شد.

۲۹ مهر ۱۳۹۳؛ استقلال بانک مرکزی روی میز مجمع تشخیص

ئیس‌کل بانک مرکزی با تایید ۵ ساله شدن مدت فعالیت ریاست این بانک و صدور حکم ازسوی رئیس جمهور گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام تا یکی دو جلسه آینده درباره عزل و نصب و پذیرش استعفای رئیس‌کل بانک مرکزی به اجماع می‌رسد.

ولی‌ا… سیف در ارتباط با جزئیات جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب کلیات نحوه اداره بانک مرکزی اظهار کرد: این تغییرات در ساختار عزل و نصب و نحوه استعفای رئیس‌کل بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه بعید است ساختار حقوقی بانک مرکزی تغییر کند، افزود: جزئیات نحوه اداره بانک مرکزی احتمالا در جلسات آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و تصویب خواهد شد.

توقف رشد اجاره بها در تهران

افزایش ملایم اجاره بهای مسکن بعد از ۵ ماه سرانجام در پایان نیمه اول امسال متوقف شد و میانگین مبالغ اجاره در شهریور ۰٫۵ درصد کاهش یافت.

نرخ‌ها در بازار اجاره مسکن تهران نه‌تنها در مقیاس تغییرات ماهانه، رام شده‌اند که در مقایسه با روند یکسال گذشته نیز آرامش نسبی پیدا کرده‌اند.

گزارش «دنیای اقتصاد» از داده‌های سامانه رهگیری مستقر در بنگاه‌های املاک شهر تهران حاکی است، میانگین اجاره‌بهای آپارتمان‌های مسکونی در نیمه اول امسال به مترمربعی ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسید که نسبت به میانگین نیمه اول پارسال ۹٫۴ درصد افزایش یافته است.

«اشکودا» شریک سوم خودروسازی ایران

در روزهایی که ایران خودرویی‌ها در حال مذاکره با شرکای فرانسوی خود (رنو و پژو) برای آغاز همکاری‌های جدید وابسته متفاوت از قبل هستند، خبر می‌رسد شریک سوم نیز در راه است و از شرق اروپا به کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص خواهد آمد.

آن طور که مقامات ارشد ایران‌خودرو در واکنش به پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» عنوان کردند، شریک سوم شرکت خودروسازی ایران «اشکودا» است، شرکتی که اگرچه در جمهوری چک مستقر است، اما سال‌ها است زیرمجموعه فولکس واگن به شمار می‌رود و به نوعی از آن به عنوان خودروسازی آلمانی یاد می شود. سال گذشته بود که هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو خبر از حضور شریک سوم این شرکت داد و حتی از سهم ۳۰ درصدی آن در سبد محصولات آینده بزرگ‌ترین خودروساز ایران صحبت به میان آورد. هرچند آن زمان خیلی‌ها گمان می‌کردند «شریک سوم»، چین یا نهایتا «سوزوکی موتورز» ژاپن است، اما رفته رفته و با کدهایی که یکه‌زارع داد، مشخص شد میهمان بعدی «جاده مخصوص» یک آلمانی خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....