تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 بهمن 1401 - 13:33
کد خبر : 116031

برخی داروها تا ۲۰۰ درصد گران شده‌اند

برخی داروها تا ۲۰۰ درصد گران شده‌اند

ماه‌هاست که مشکلات حوزه درمان هر روز بیشتر از روز قبل خود را نشان می‌دهد، ماه‌هاست که بسیاری از بیماران به دلیل کمبود دارو، افزایش قیمت داروها و خدمات درمانی میان انتخاب زندگی و ترک درمان مستاصل مانده‌اند و هر بار مسوولان در این باره اظهارنظرهایی می‌کنند و تمامی اخبار مربوط به کمبود و گرانی

ماه‌هاست که مشکلات حوزه درمان هر روز بیشتر از روز قبل خود را نشان می‌دهد، ماه‌هاست که بسیاری از بیماران به دلیل کمبود دارو، افزایش قیمت داروها و خدمات درمانی میان انتخاب زندگی و ترک درمان مستاصل مانده‌اند و هر بار مسوولان در این باره اظهارنظرهایی می‌کنند و تمامی اخبار مربوط به کمبود و گرانی دارو را تکذیب کرده و به دنبال آن مردم هم چشم انتظار می‌مانند تا شاید معجزه‌ای در این زمینه رخ بدهد و از این وضعیت بلاتکلیفی در بیایند.

حالا دیگر دفترچه‌های بیمه به خصوص بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت هم نمی‌توانند برای بیماران کارایی لازم را داشته باشند، بسیاری از بازنشستگان و کارگران با داشتن دفترچه بیمه حتی در بیمارستان‌های دولتی هم مجبور به پرداخت وجه می‌شوند و این نشان می‌دهد که وضعیت سیستم سلامت کشور اصلا خوب نیست. این که از چند سال پیش زمزمه ورشکسته شدن بیمارستان‌های دولتی به گوش می‌رسید حالا انگار هر روز بیشتر از قبل به واقعیت نزدیک می‌شود.

بی‌توجهی به وضعیت درمان می‌تواند مشکلات بسیاری را برای مردم به خصوص طبقه فرودست جامعه که حتی توان تامین معاش خود را ندارد، رقم بزند. بارها گفته شده اگر مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سری به بیمارستان‌های دولتی و داروخانه‌ها بزنند قطعا با مشکلاتی که مردم در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند مواجه می‌شوند، اما مدیریت از پشت میز تنها می‌تواند به تکذیب و البته وعده‌هایی ختم شود که قطعا اجرایی شدن آنها چندان هم قابل باور نخواهد بود. حالا دیگر یک سرماخوردگی ساده برای فرد بیش از ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد، چرا که نه بیمه داروهای سرماخوردگی را تقبل می‌کند و نه بیمارستان‌ها دفترچه بیمه سلامت یا تامین اجتماعی را می‌پذیرند و ویزیت آزاد از بیماران دریافت می‌کنند. وقتی قرار باشد برای یک بیماری ساده این میزان هزینه کرد، اگر فرد نیاز به مراقبت ویژه داشته باشد، چه میزان باید هزینه دارو و درمان بپردازد؟

صنعت دارو همچنان در انتظار تسهیلات بانکی

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،   این در حالی است که رییس سازمان غذا و دارو ضمن اعلام آخرین وضعیت بازار دارویی و کمبودهای این حوزه، درباره پرداخت تسهیلات بانکی مصوب به صنعت داروسازی کشور، گفت: هنوز تقاضایی که برای تخصیص ۱۵ هزار میلیارد داشتیم، انجام نشده و امیدواریم در بهمن ماه با قول‌هایی که دادند، مشکل مرتفع شود. دکتر سید حیدر محمدی افزود: با تسریع تولید و وارداتی که انجام شد و افزایش شیفت‌های کارخانجات داروسازی، عموما کمبودهای زیر یک ماه دارو رفع شده است.

حدود ۱۰۰ قلم کمبود دارویی برای زیر یک ماه داریم که عمدتا مشکل نقدینگی دارند. قول دادند که مشکل نقدینگی رفع شود. سایر اقلام هم موجودی‌شان بالای یک ماه است. بیشترین موجودی ما درباره اقلام بالای شش ماه است که بیش از ۶۰ درصدند و امیدواریم موجودی اقلام زیر یک ماه را هم به محدوده سه ماه برسانیم که این امنیت در بازار دارویی ایجاد شود.

او اظهار کرد: عموما کمبودهای دارویی را کلی اعلام می‌کنیم. بخش عمده کمبودهای دارویی برای بیماران خاص نبوده است؛ زیرا مصرف‌شان زیاد نیست، عمدتا کمبود در اقلام عمومی بود که بعد از کرونا مصرف‌شان زیاد شد که مربوط به داروهای مربوط به آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، مسکن ‌و… بود که مرتفع شد. محمدی درباره وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی به صنعت داروسازی کشور، گفت: تسهیلات بانکی هنوز آنطور که مورد انتظار است، داده نشده است. اکثر تسهیلاتی که پرداخت می‌شود، عمدتا تمدید تسهیلات قبلی است. انتظارمان این است که علی‌رغم مشکلات شبکه بانکی، حوزه دارو و تجهیزات را خاص ببینند. هنوز تقاضایی که برای تخصیص ۱۵ هزار میلیارد داشتیم، انجام نشده است. البته امیدواریم در بهمن ماه با قول‌هایی که دادند، مرتفع شود.

نگاه خوشبینانه مسوولان با واقعیت تفاوت دارد

حسن دانایی، داروساز در این باره می‌گوید: متاسفانه واقعیت با نگاه خوشبینانه‌ای که مسوولان به حوزه درمان و دارو دارند، کاملا متفاوت است. مساله تنها کمبود دارو نیست، افزایش قیمت یکی از عمده‌ترین مشکلاتی است که برای بیماران به وجود آمده است، افراد برای تامین داروهای مورد نیاز خود با مشکل مالی مواجه‌اند.

او افزود: اینکه بگوییم دارو به وفور در داروخانه‌ها پیدا می‌شود، تا اینکه مردم توانایی تهیه این داروها را داشته باشند، دو مساله کاملا مجزا است. ما طی دو سال گذشته به طرز غیر قابل باوری با افزایش قیمت دارو مواجه بوده‌ایم، به خصوص از وقتی که ارز ترجیحی دارو حذف شد. شرکت‌های دارو‌سازی با مشکل مواجه شدند و برای رفع این مشکل مجبور به افزایش قیمت شدند. شما نمی‌توانیم مواد اولیه را با ارز آزاد وارد کنی اما داروی تولید شده را با قیمت پایین عرضه کنی، این کار یعنی تعطیلی و ورشکستگی صنعت دارو‌سازی. اینکه هنوز تسهیلات مورد نیاز شرکت‌های داروسازی به آنها تعلق نگرفته است یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند باعث کمبود دوباره دارو در بازار بشود.

برخی داروها تا ۲۰۰ درصد گران شده‌اند

این داروساز در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: برخی داروها طی ماه‌های گذشته تا ۲۰۰ درصد گران شده‌اند، داروهایی که بسیار پیش پا افتاده هستند. وقتی این داروها با چنین افزایش قیمتی مواجه‌اند پس افزایش قیمت در مورد داروهای بیماران خاص و… نیز دور از انتظار نیست. ما باید شرایطی را فراهم بیاوریم که بیماری به دلیل افزایش قیمت دارو و هزینه‌های درمان مجبور به ترک چرخه درمان نشود. اما متاسفانه در حال حاضر ما همچنان اندرخم یک کوچه‌ایم و نتوانستیم مشکلات دارویی و درمانی کشور را سر و سامان بدهیم.

کسری بودجه ۲۱۴ هزار میلیاردی تامین اجتماعی در سال آتی

سال‌هاست که بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی روی هم انباشت می‌شود و هیچ اراده‌ای برای پرداخت این بدهی وجود ندارد، به همین دلیل است که بسیاری از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی دیگر نمی‌توانند از امکانات درمانی و دارویی مثل گذشته استفاده کنند.

در همین راستا رییس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی تهران با بیان اینکه انتظار این است دولت از محل مولدسازی، بخشی از بدهی‌اش را با سازمان تسویه کند و علاوه براین نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق همراهی کنند تا تادیه این بدهی‌ها در لایحه بودجه گنجانده شود گفت: اگر دولت به تادیه بدهی جاری‌اش به تامین اجتماعی توجه نکند این سازمان با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

علی دهقان‌کیا در نشست خبری با خبرنگاران افزود: اصلاح قوانین و ساختار صندوق تأمین اجتماعی، استقرار نظام جامع و یکپارچه تامین اجتماعی، جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های دولت و رعایت قواعد بیمه‌ای و تضمین بار مالی ایجاد شده، الزام به تهیه پیوست تامین اجتماعی برای طرح‌ها و برنامه‌های کلان کشور نیز در سیاست‌های کلی تامین اجتماعی مورد اشاره قرار گرفته است.

او با اشاره به بند ل تبصره ۵ لایحه بودجه که در مجلس رد شد گفت: آنچه از دولت انتظار داشتیم این بود که بدهی دولت باتوجه به قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به تامین اجتماعی به روز رسانی شود. درحالی که در لایحه بودجه به محاسبه این بدهی با نرخ ساده اشاره شده بود. امروز بدهی دولت به تامین اجتماعی به ۴۶۳ هزار میلیارد تومان یا ۱۷٫۶ میلیارد دلار رسیده است. این رقم در سال ۹۲ حدود ۱۶۳ هزار میلیارد تومان یا ۱۸ میلیارددلار بود که حاکی از کاهش ارزش پول است.

کسری بودجه ۲۱۴ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی

دهقان کیا ادامه داد: کسری بودجه سازمان تامین اجتماعی در سال جاری ۱۸۳ هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان است که در سال ۱۴۰۲ به ۲۱۴ هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان می‌رسد. او با اشاره به اینکه در آذرماه جاری سازمان بازرسی کل کشور نامه‌ای به رییس‌جمهور ارسال کرد و محتوایش این است که دولت بر اساس ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی که باید سه درصد حق بیمه را بپردازد نپرداخته است، همچنین تعهدات دیگری برای بیمه‌شدگان اقشار خاص دارد که باید ماهانه ایفا کند .

وی گفت: این عدد به ماهانه ۷۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، همچنین دولت تعهداتی در زمینه همسان‌سازی حقوق دارد که باید سالانه تسویه شود اما به‌طور کامل محقق نمی‌شود.

بدهی ۶۰۰ میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی

رییس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی تهران افزود: در مجموع بدهی دولت تا پایان امسال به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در سال ۹۸ مولدسازی دارایی‌های دولت کلید خورد. قبلا اینگونه بود که سهام شرکت‌های خوب را واگذار نمی‌کردند، درحالی که در کشورهای دیگر رویه طور دیگری است و شرکت‌های خوب را به صندوق‌های بیمه می‌دهند.

دهقان‌کیا با بیان اینکه انتظار این است دولت از محل مولدسازی، بخشی از بدهی‌اش را با سازمان تسویه کند و علاوه براین نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق همراهی کنند تا تادیه این بدهی‌ها در لایحه بودجه گنجانده شود گفت: اگر دولت به تادیه بدهی جاری‌اش به تامین اجتماعی توجه نکند این سازمان با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

داروهای سرماخوردگی را هم از شمول بیمه خارج کرده‌اند

رییس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی تهران به مشکلات حوزه درمان نیز اشاره کرد و گفت: هر روز خروج داروهایی از شمول بیمه را کاهش دادیم. این اواخر داروهای سرماخوردگی را از شمول بیمه خارج کرده‌اند.

حتی بیمارستان میلاد در یک مورد ۵۴ هزار تومان برای داروهای سرماخوردگی از بازنشسته ما گرفته بود که اعتراض کردیم. بیمارستان‌های دیگر تامین اجتماعی هم می‌گویند دارو نداریم و باید از بیرون تهیه کنید. دهقان‌کیا همچنین از نپذیرفتن دفترچه‌های بیمه در برخی بیمارستان‌های دولتی و اختلاف دریافتی پزشکان تامین اجتماعی با بیمارستان‌های دولتی که منجر به مهاجرت پزشکان از بیمارستان‌های تامین اجتماعی شده نیز گلایه کرد و گفت: باید در قبال شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت مطالبه‌گر باشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....