تاریخ انتشار : دوشنبه 8 خرداد 1402 - 15:30
کد خبر : 127147

با اردوغان تا ۲۰۲۸

با اردوغان تا ۲۰۲۸

ماراتن نفس‌گیر انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که به گفته ناظران مهم‌ترین انتخابات سال جاری میلادی محسوب می‌شود، روز گذشته در حالی پایان یافت که رجب طیب اردوغان بار دیگر توانست ( تا لحظه تنظیم این گزارش) با کسب ۵۲ درصد آرا و بیش از ۲۶ میلیون و ۸۱۵ رای به ریاست‌جمهوری برسد. این در حالی است

ماراتن نفس‌گیر انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که به گفته ناظران مهم‌ترین انتخابات سال جاری میلادی محسوب می‌شود، روز گذشته در حالی پایان یافت که رجب طیب اردوغان بار دیگر توانست
( تا لحظه تنظیم این گزارش) با کسب ۵۲ درصد آرا و بیش از ۲۶ میلیون و ۸۱۵ رای به ریاست‌جمهوری برسد. این در حالی است که رقیب وی «کمال قلیچداراوغلو» نیز در دور دوم انتخابات با کسب حدود ۴۸ درصد آرا و ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار رای نتوانست بر رقیب سرسخت خود غلبه کند.
در همین رابطه روز گذشته رجب طیب اردوغان هم‌زمان با بسته شدن مراکز رای‌گیری در توئیتی نوشت: من از همه برادران می‌خواهم که تا زمان اعلام نتایج نهایی از صندوق‌ها محافظت کنند، اکنون زمان محافظت از اراده یک ملت است. از دوستانم، مدافعان آرمان ما، تشکر می‌کنم که با حفاظت از صندوق‌ها وظایف خود را انجام داده‌اند. این در حالی است که فائق اوزتراق سخنگوی حزب جمهوریخواه خلق ترکیه (حزب قلیچداراوغلو) اعلام کرد که ما اکنون در مرحله حساس هستیم و باید با جدیت پیگیر شمارش آرا باشیم.
علاوه بر این لازم به ذکر است که دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در حالی پایان یافت که در دور اول که دو هفته قبل برگزار شده بود، برخلاف نظرسنجی‌های صورت گرفته اردوغان توانست با پیشتازی از رقیب خود یعنی کمال قلیچداراوغلو، ۴۹ درصد آرا را کسب کند. اما از آنجا که طبق قانون حائز اکثریت آرا نشد، انتخابات به دور دوم کشیده شد؛ انتخاباتی که در دور اول بیش از ۸۸ درصد در آن شرکت کردند و در دور دوم نیز شاهد استقبال گسترده مردم در حوزه‌های رای‌گیری بودیم.

میراث اردوغان

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ،  اردوغان و حزب عدالت و توسعه در شرایطی حاکمیت ترکیه در طول ۲۰ سال گذشته را به دست گرفتند که این کشور از لحاظ اقتصادی کاملا ورشکست شده بود، اما اردوغان در برنامه‌ای کوتاه‌مدت ضمن احیای اقتصاد ترکیه، موجب تغییر و تحولات عظیمی در کشور شد. با مستحکم‌تر شدن پایه قدرت اردوغان و حزبش یک دگردیسی مهم سیاسی نیز در این کشور صورت گرفت؛ امری که با تغییر قانون اساسی، نظام ترکیه از پارلمانی به ریاستی تغییر یافت. به همین دلیل اردوغان دورنمایی برای حفظ قدرت تا سال ۲۰۲۸ را در دستور کار خود قرار داده و در عین حال به گفته برخی از تحلیلگران فکری هم به حال سپردن سکان رهبری ترکیه برای بعد از خودش در قالب حزب عدالت و توسعه کرده است. به همین دلیل است که تحلیلگران پیش از این نیز معتقد بودند حتی در صورت شکست اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، میراث ۲۰ ساله او همچنان بر فضای سیاسی و اجتماعی ترکیه باقی خواهد ماند.

چالش فردای انتخابات

مهم‌ترین چالش برای فرد پیروز در انتخابات ترکیه، مساله بحران اقتصادی در این کشور است؛ بحرانی که در قالب تورم بالا در این کشور ظهور کرده و به گفته رسانه‌ها به گونه‌ای عمیق شده که چند روز قبل صندوق ذخیره ارزی ترکیه را به صفر رسانده است. هر چند در این رابطه اردوغان و قلیچداراوغلو وعده‌های مختلفی را برای مهار تورم و رسیدن به ثبات اقتصادی داده‌اند، اما واقعیت ماجرا این است که عبور از این چالش اقتصادی حداقل در کوتاه‌مدت و به آسانی میسر نخواهد بود، چرا که اردوغان چند روز قبل از انتخابات دور دوم نیز با برخی از اعضای حزب خود بر سر سیاست‌های اقتصادی به مشکل برخورده است.
از طرف دیگر برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به نوع اقتصاد ترکیه و وابستگی آن به تجارت بین‌المللی، اوضاع نابسامان اقتصاد جهانی نیز مهار تورم را برای دولت جدید دشوارتر از هر زمان دیگری خواهد کرد. به همین منظور پیروز انتخابات ترکیه به محض چشیدن طعم شیرین برد، بلافاصله با واقعیت تلخ مبارزه با بحران اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.

سرنوشت قلیچداراوغلو

از ویژگی‌های مهم انتخابات اخیر ترکیه کشیده شدن این انتخابات به دور دوم بود. در واقع و در شرایطی که در طول بیست سال اخیر اردوغان همواره در انتخابات پیروز شده بود، دور اول انتخابات برای او با اکثریت آرا همراه نشد. از سوی دیگر ائتلافی قوی در مقابل وی ظاهر شد، چرا که شهرهای تعیین‌کننده استانبول و آنکارا به قلیچداراوغلو رای دادند. از سوی دیگر ائتلاف شش حزب قدرتمند ترکیه که به میز ۶ نفره معروف شده در رویارویی با اردوغان نیز امری بی‌سابقه بود. به همین دلیل برخی از تحلیلگران معتقدند که اردوغان در آینده با چنین ائتلاف بزرگی کار دشواری را پیش‌رو دارد.
البته در مقابل ناظرانی هستند که معتقدند تنها وجه مشخصه این ائتلاف از میدان به در کردن اردوغان بوده و آنها در صورت پیروزی در انتخابات تازه با اختلافات و واگرایی‌های اصلی میان خود مواجه خواهند شد. حتی در صورت شکست نیز ممکن است دیگر نقطه مشترک آنها از بین برود و میز ۶ نفره در فضای پساپیروزی اردوغان از عرصه تاثیرگذاری خود خارج شود.
علاوه بر این نتایج انتخابات پارلمانی نیز نشان داده که حزب عدالت و توسعه همچنان اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارد، لذا رییس‌جمهوری غیر از اردوغان با توجه به چالش‌هایی که امروز ترکیه با آنها دست به گریبان است با چنین مجلسی قطعا به چالش خواهد خورد.

چرا دوباره اردوغان؟

همان‌طور که عنوان شد پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، اکثریت نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که کمال قلیچداراوغلو پیروز این انتخابات خواهد شد. در همین رابطه نتایج دور اول نشان داد که این نظرسنجی‌ها برخلاف واقعیت جاری در ترکیه بوده است؛ از این رو سوال مهمی که مطرح شد این بود که چگونه مردم ترکیه که در طول سال‌های اخیر با سیاست‌های دولت با سختی و مشکلات روبه‌رو شدند اینگونه به اردوغان آری گفتند؟
در این رابطه برخی از کارشناسان معتقدند که اردوغان علاوه بر نفوذی که در طبقه متوسط ایجاد کرده (هر چند که از میزان آن رفته‌رفته کاسته شده است)، یک پایه مستحکم اجتماعی دارد که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی موید این موضوع است. از سوی دیگر در دوران اردوغان ثباتی در فضای سیاسی و اقتصادی این کشور ایجاد شد که تبدیل به برگ برنده تاریخی وی شده است؛ ترکیه‌ای که تا پیش از این درگیر کودتا، قدرت روزافزون ارتش و نیز بی‌ثباتی دولت‌ها بوده است. اما از زمان روی کار آمدن اردوغان و حزب عدالت و توسعه ثبات نقطه مرکزی دستاورد ۲۰ ساله حکمرانی او بوده است و مردم نیز با وجود تمامی نارضایتی‌ها به این ثبات آری دوباره گفتند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....