تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 خرداد 1402 - 21:51
کد خبر : 129015

باید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه استفاده کنیم

باید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه استفاده کنیم

اقتصاددان :  عباس علی آبادی گفت: استفاده از ابزارهای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی موضوع مهمی است. یکی از مشکلات جدی که امروز بسیار حائز اهمیت بحث تامین مالی پروژه‌هاست. بنده خودم پروژه‌های زیادی را مدیریت کرده‌ام عدم تامین مالی به موقع پروژه‌ها مشکل آفرین است ما باید از سرمایه

اقتصاددان :  عباس علی آبادی گفت: استفاده از ابزارهای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی موضوع مهمی است. یکی از مشکلات جدی که امروز بسیار حائز اهمیت بحث تامین مالی پروژه‌هاست. بنده خودم پروژه‌های زیادی را مدیریت کرده‌ام عدم تامین مالی به موقع پروژه‌ها مشکل آفرین است ما باید از سرمایه خرد مردم و از بازار سرمایه فرآیند تامین مالی پروژه‌ها را تضمین کنیم.

در جلسه علنی (سه‌شنبه، ۲۳ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، صلاحیت و برنامه‌های عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت نمایندگان مجلس، با ۱۸۷ رای موافق، ۵۸ رای مخالف، ۸ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه صمت را به علی‌آبادی سپردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای جلسه علنی سه‌شنبه به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند، این جلسه بدون حضور رئیس جمهور تشکیل شد چون رئیس جمهور به آمریکا سفر کرده است.

در این جلسه مخبر معاون اول رئیس جمهور، اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور و اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و محرابیان وزیر نیرو و مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفته اجتماعی حضور داشتند.

بعد از اتمام سخنان نمایندگان مخالف و موافق و دفاعیات وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از اعضای هیات دولت خواست تا جلسه را ترک کنند و تعرفه‌های رای گیری بین نمایندگان پخش شود.

باید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه استفاده کنیم

عباس علی آبادی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح برنامه‌های خود برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تا قبل از این‌که به مجلس بیایم انگیزه بنده به اندازه الان نبود چرا که اکنون می‌خواهم ثابت کنم که ما می‌توانیم. این تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است ۴۰ سال است که دشمن تلاش می‌کند که بگوید شما نمی‌توانید و روی نقاطی دست می‌گذارد که ثابت کند ما نمی‌توانیم.

وی ادامه داد: خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران آنقدر آزادی داده که افراد می‌توانند راجع به همه موضوعات سوال کنند. مدرک بنده توسط صدها مرکز بررسی و تایید شده است که یکی از آنها کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی است. ای کاش کسانی که در خصوص مدرک من صحبت کردند اصل مدرک فارغ‌التحصیلی بنده را می‌دیدند.

وی ادامه داد: بنده فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی و در رشته مهندسی مکانیک هستم و عکس بنده را در کتاب سرآمدان شریف چاپ کرده‌اند. در دانشگاه تهران نیز در مقطع ارشد مهندسی مکانیک فوق‌لیسانس دریافت کردم و سالهاست در این دانشگاه تدریس می‌کنم. مدرک دکتری خود را از دانشگاه خواجه نصیر طوسی گرفتم و با مجلس شورای اسلامی فاصله زیادی ندارد، می‌توانید مراجعه کرده و صحت آن را بسنجید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: سال‌هاست به عنوان عضو حقوقی شورای آموزش عالی به عنوان عالی ترین شورای علمی کشور در وزارت علوم حضور دارم و رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران و رئیس انجمن برق آبی هستم. در بحث تعامل با مجلس شورای اسلامی نیز مطالبی مطرح شد که صحیح نیست، اگر تعامل وجود نداشته باشد اصلا نمی‌توان کار را پیش برد. بنده در یک بنگاه صنعتی بزرگ کار کرده‌ام.

علی‌آبادی در ادامه گفت: در حوزه مناطق محروم نیز بنده اول انقلاب به سیستان و بلوچستان رفته و در خاش و سراوان و زابل کار کرده‌ام. آخرین کاری که در زابل انجام دادم نیروگاه بادی زابل بود. از طرف دیگر اگر کسی ۱۰ روزه برنامه‌ای نوشت و اعلام کرد که این برنامه همه مسائل را پاسخ می‌دهد حتما باید به این برنامه شک کرد. برنامه بنده با تعامل شما کامل خواهد شد. در برنامه بنده ۸ برنامه راهبردی ارائه شده است. بنده را هم در داخل و هم در خارج می‌شناسند بنده در دهها پروژه بین‌المللی کار کرده‌ام و صدها قرارداد بین‌المللی را امضاء کرده‌ام.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: مهم‌ترین نقطه اتکای برنامه بنده تمرکز بر توسعه صنعت صادرات محور است که ۸ استراتژیک برای آن ذکر شده است. به عنوان کسی که از کف صنعت آمده‌ام فکر می‌کنم این راهبردها با ارزش است. استراتژیک دوم بنده توسعه زیرساخت‌های کشور از طریق دیپلماسی تجاری – اقتصادی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما باید به این سمت برویم که یک ساختار ژئواکونومیک را ایجاد کنیم یعنی اگر از کشوری کالا وارد می‌کنیم باید به آن کشور کالا صادر کنیم. ما باید در بازار منطقه به ویژه روسیه، ترکیه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان ارتباط اقتصادی خوبی برقرار کرده و کالاهایی که در آن مزیت نسبی بالایی داریم را به آنها صادر کرده و کالاهایی که آنها در آن وضعیت نسبی بالایی دارند خریداری کنیم. این کالاها شامل خودرو، لوازم خانگی و سایر حوزه‌ها می‌شود.

وی در ادامه افزود: استراتژی بعدی بازآفرینی و اصلاح حکمرانی بخش صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر کاهش تصدی‌گری دولت است یکی از مواردی که راهبرد جمهوری اسلامی ایران بوده این است که دولت باید تصدی‌گری خود را کاهش دهد. یکی از چالش‌های مهم صنعت خودرو تصدی‌گری دولت در آنجاست تا جایی که ممکن است باید این تصدی‌گری کاهش یابد بدین ترتیب فضا برای مدیریت بهتر و تنظیم‌گری باز می‌شود.

علی آبادی گفت:‌ مساله بعدی ایجاد زنجیره ارزش افزوده است متاسفانه همانطوری که گفته شد ما هنوز خام فروشی انجام می‌دهیم و هنوز زنجیره پایین دست ما به طور کامل راه نیفتاده، در صنایع معدنی توجه ویژه‌ای به این موضوع خواهیم داشت و به سمت افزایش بهره وری و رقابت پذیری خواهیم رفت.

وی در ادامه تصریح کرد: حمایت از نوآوری با تمرکز بر تحولات دیجیتال از دیگر مواردی است که در برنامه‌های بنده وجود دارد. دنیا از انقلاب صنعتی اول، دوم و سوم عبور کرده و به زودی از انقلاب صنعتی چهارم عبور خواهد کرد و وارد انقلاب صنعتی پنجم می‌شود که حتی دیگر در آن هوش مصنوعی محور نیست. اما ما هنوز اندر خم برقی سازی هستیم هنوز خودروهای ما برقی نشده است. خودروهای آینده دیگر خودروهای خودران نیستند ما فرصت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در کشور داریم که باید در این مسیر با جدیت گام برداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: موضوع بعدی استفاده از ابزارهای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و توسعه سرمایه‌ گذاری داخلی و خارجی است. یکی از مشکلات جدی که امروز بسیار حائز اهمیت بحث تامین مالی پروژه‌هاست. بنده خودم پروژه‌های زیادی را مدیریت کرده‌ام عدم تامین مالی به موقع پروژه‌ها مشکل آفرین است ما باید از سرمایه خرد مردم و از بازار سرمایه فرآیند تامین مالی پروژه‌ها را تضمین کنیم. این موضوع را ما در مپنا تجربه کردیم. مساله دیگر تجمیع مجموعه‌ای از شرکت‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی است. ما شهرک‌های صنعتی دیگر را ایجاد کردیم که اما امروز فعال نیستند. باید متناسب با پتانسیل‌های منطقه، صنایع راه‌ اندازی شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....