تاریخ انتشار : جمعه 10 بهمن 1399 - 21:47
کد خبر : 33246

بالغ بر ۴۰ درصد اقتصاد ایران از پرداخت مالیات معاف است

بالغ بر ۴۰ درصد اقتصاد ایران از پرداخت مالیات معاف است

  قالیباف اگر معتقد به اصلاح بودجه به نفع مردم بوده، باید بودجه را به جای افزایش ۲۰۲درصدی در برخی ردیف‌ها به سمت آموزش و پرورش و رفاه مردم هدایت کند ویارانه ها بایدتنها به سه دهک پائین درآمدی پرداخت شود. به گزارش اقتصاددان به نقل از امتداد ؛ دکتر مهدی پازوکی، اقتصاددان برجسته و

 

قالیباف اگر معتقد به اصلاح بودجه به نفع مردم بوده، باید بودجه را به جای افزایش ۲۰۲درصدی در برخی ردیف‌ها به سمت آموزش و پرورش و رفاه مردم هدایت کند ویارانه ها بایدتنها به سه دهک پائین درآمدی پرداخت شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از امتداد ؛ دکتر مهدی پازوکی، اقتصاددان برجسته و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این مسئله در گفتگویی اظهار داشت: اگر مجلس بتواند، هزینه‌های غیرضرور کشور را کاهش داده و در جهت انضباط مالی در اقتصاد گام بردارد، قابل تحسین خواهد بود. اما متاسفانه، اخباری که این روزها از پارلمان به گوش می‌رسد، گویای این عزم از سوی نمایندگان نیست.
وی افزود: به عنوان نمونه در مورد نرخ ارز، مسائلی از سوی مجلس مطرح شده که به خودی خود، یک سیگنال منفی برای بازار است. چرا که اساسا، نرخ ارز را به شکل دستوری، نمی‌توان تعیین کرد. به شخصه به شدت با تعیین نرخ دستوری در اقتصاد مخالف هستم. این مسئله در جای خود، اسباب ایجاد رانت و مشکلات تبعی آن را در اقتصاد فراهم خواهد کرد.
این استاد دانشگاه، تصریح کرد: به عنوان نمونه دیگر در بحث مالیات‌ها نیز، نکات جالبی را در این حوزه شاهد هستیم. ما در دوره شاه نیز شاهد این بی‌عدالتی مالیاتی نبودیم. مثلا یک استاد دانشگاه با حقوق ۲۰ میلیون تومانی باید ۱۰درصد مالیات پرداخت کند و در مقابل، مثلا یک معلم با دریافت حقوق بالای ۸میلیون تومان، باید بیش از ۱۵ درصد مالیات بدهد. در حالی که کسی که درآمد بیشتری دارد، طبعا باید مالیات بیشتری پرداخت کند.

مجلس اگر بنای ایجاد انضباط پولی در اقتصاد دارد، اول از بودجه خودش شروع کند

پازوکی ادامه داد: مجلس اگر بنای ایجاد انضباط پولی در اقتصاد دارد، اول از بودجه خودش شروع کند. مثلا شما ببینید؛ مجلس طی ۴۰ سال گذشته، همواره بودجه عمرانی داشته است. در حالی که در بسیاری از نقاط کشور به مانند سیستان و بلوچستان و مناطق حاشیه‌ای آن، دانش آموزان با مشکلات جدی در حوزه تجهیزات و امکانات آموزشی دست و پنجه نرم کرده و گاها حتی یک تخته سیاه برای کلاس خود ندارند.
این اقتصاددان در ادامه نیز، عنوان داشت: مثلا در بسیاری از نقاط مملکت، دانشگاه‌های متعدد مدرک سازی بر اساس نفوذ نماینده‌های مجلس ایجاد کرده‌اند. در حالی که در هیچ کجای دنیا به نسبت جمعیت کشورها، این تعداد دانشگاه وجود ندارد. مثلا اگر مجلس، بودجه آموزش عالی را به نفع آموزش و پرورش محدود کند، من کاملا با آن موافق خواهم بود.

بالغ بر ۴۰ درصد اقتصاد ایران از پرداخت مالیات معاف است

پازوکی، همچنین با انتقاد از معافیت‌های گسترده مالیاتی در کشور نیز، خاطرنشان کرد: مجلس باید با وضع قوانین خود، جلوی معافیت مالیاتی را در کشور بگیرد. هیچ کس نباید در این ممکلت از دادن مالیات معاف باشد و به موازات درآمد، همه باید مالیات خود را پرداخت کنند، حال این درآمد توسط اشخاص کسب شود یا کارتل‌های بزرگی نظیر بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس رضوی یا هر نهاد دیگر. در حال حاضر، متاسفانه بالغ بر ۴۰ درصد اقتصاد ایران از پرداخت مالیات معاف است. در حالی که بودجه جاری کشور باید از مالیات تامین شود، نه از محل درآمدهای نفتی.
وی در ادامه، اشاره‌ای نیز به بحث پروژه‌های نیمه کاره در کشور داشت و افزود: پروژه‌های نیمه کاره بر اساس نفوذ نمایندگان تا دلتان بخواهد، آغاز شده است. به عنوان نمونه در سال‌های قبل نیز شاهد این اقدامات بودیم و مثلا بالغ بر ۵۰ پروژه نیمه کاره با تغییر نام در حوزه راه و ترابری از سوی نمایندگان دنبال شده و همین تغییر نام، میلیاردها تومان برای دولت و اقتصاد کشور، بار مالی به همراه داشته است.
ساخت و ساز مجلس رفته رفته به میدان شهدا نزدیک می‌شود
این اقتصاددان، تصریح کرد: مجلس باید انضباط پولی در اقتصاد را دنبال کرده و همانگونه که گفتم، ابتدا از خود شروع کند. در حال حاضر، رفته رفته ساخت و ساز مجلس به میدان شهدا در تهران نزدیک می‌شود و ما نمی‌دانیم که این ساخت و ساز چه زمانی به پایان خواهد رسید. یکی از ایراداتی که به شاه گرفته می‌شد، این بود که چرا تا این میزان ساخت و ساز داشته و کاخ و ساختمان احداث کرده است.

شورای ۱۲ نفره نگهبان بالغ بر ۱۵۰ میلیاردتومان اعتبار می‌گیرد

پازوکی، خاطرنشان کرد: مثلا، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، بالغ ۱۰ میلیاردتومان اعتبار دارد و سوال اینکه چرا از این حجم زیاد اعتبار کسر نمی‌کنند؟ یا شورای نگهبان ۱۲ نفره‌ای که در سال ۶۵، بودجه ۵ میلیون تومانی داشته، امروز بالغ بر ۱۵۰ میلیاردتومان اعتبار دارد. همین است که معتقدم؛ ما مملکت را گران اداره می‌کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به سخنان اخیر رئیس مجلس، اظهار داشت: قالیباف اگر معتقد به اصلاح بودجه به نفع مردم بوده، باید بودجه را به جای افزایش ۲۰۲درصدی در برخی ردیف‌ها به سمت آموزش و پرورش و رفاه مردم هدایت کند. به عنوان نمونه‌ای دیگر، ما همین حالا به بیش از ۹۵درصد از امیت شهید پرور یارانه پرداخت می‌کنیم که به شخصه، مخالف آن هستم. این یارانه باید، تنها به سه دهک پائین درآمدی پرداخت شود.

بیش از ۴۰۰هزار میلیاردتومان پروژه نیمه‌کاره در کشور وجود دارد

وی در ادامه گفت: ما در حال حاضر در کشور، بیش از ۴۰۰هزار میلیاردتومان پروژه نیمه کاره در این مملکت داریم که قسمت عمده‌ای از این پروژه‌ها با فشارهای سیاسی به دولت‌ها تحمیل شده است. باید اصلاح بودجه در این راستا باشد که ما به سوی تکمیل این پروژه‌ها که گاها، حتی از دوره دولت سازندگیففف باقی مانده، حرکت کنیم. مثلا، پروژه مصلی امام خمینی در تهران، اگر واقعا مورد نیاز بوده، باید فورا با تخصیص اعتبار، تکمیل شود. چرا که ساخت این پروژه از سال ۶۸ به طول انجامیده و حتی بخش‌هایی از آن به بازسازی و تعمیر نیاز پیدا کرده است.
پازوکی همچنین با انتقاد از رویکرد شورای نگهبان در رفتار انتخاباتی این نهاد نیز، تصریح کرد: شورای نگهبان باید کمک کند که کارآمدترین افراد وارد پارلمان شوند تا شاهد کارآمدی و تخصص در حوزه‌های کلیدی و حساسی، نظیر بودجه در کشور باشیم. هرکس در این مملکت از توسعه یا پیشرفت سخن بگوید، آقایان، فورا او را غربی خطاب می‌کنند و خروجی این نگاه هم این شده که بسیاری از متخصصان و نخبگان، اصلا برای انتخابات مجلس، کاندیدا نمی‌شوند. امری که تبعات آن را امروز، جامعه و مردم با بازی‌های سیاسی و نگاه سیاسی به حوزه‌های تخصصی نظیر بودجه در مجلس، پرداخت می‌کنند.

بودجه صدا و سیما خیلی بیشتر از نیاز و البته کارایی این نهاد است

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، همچنین در پایان با انتقاد از تخصیص بودجه کلان به صدا و سیما، یادآور شد: همین ۲۶۰۰ میلیاردتومانی که دولت برای این نهاد اختصاص داده، خیلی بیشتر از حد نیاز و البته کارایی آن است. صدا و سیما در حال حاضر به جای دریافت بودجه‌های نجومی اینچنینی باید به پای میز محاکمه کشیده شود. در حالی که به جای این مسئله، شاهد تخصیص بودجه کلان دیگری به این نهاد برای ساماندهی فضای مجازی هستیم!

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....