تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1402 - 12:10
کد خبر : 131111

بازار نفت خام ایران تحت تسلط انحصاری چند بازیگر خاص

بازار نفت خام ایران تحت تسلط انحصاری چند بازیگر خاص

ایجاد تنوع در مبانی فروش از طریق عرضه نفت در بورس انرژی و اوراق گواهی سپرده نفت خام، گامی حیاتی برای ایران برای افزایش حضور خود در تجارت جهانی نفت خام است. با بهبود مشارکت بخش خصوصی در صنعت نفت، افزایش تعداد بازیگران در بازار نفت خام ایران، امکان خرید نفت به سرمایه‌گذاران خارجی در

ایجاد تنوع در مبانی فروش از طریق عرضه نفت در بورس انرژی و اوراق گواهی سپرده نفت خام، گامی حیاتی برای ایران برای افزایش حضور خود در تجارت جهانی نفت خام است.

با بهبود مشارکت بخش خصوصی در صنعت نفت، افزایش تعداد بازیگران در بازار نفت خام ایران، امکان خرید نفت به سرمایه‌گذاران خارجی در بورس انرژی و توسعه ابزارهای مالی برای هدایت نقدینگی جامعه به سمت توسعه زیرساخت‌های نفتی را نیز فراهم کند.

سیدعلی مرتضوی، کارشناس حوزه انرژی،، در رابطه با بازار تجارت نفت خام سنتی ایران اظهار کرد: بازار نفت خام ایران متاسفانه مدت‌هاست که تحت تسلط انحصاری چند بازیگر خاص و با کمترین مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی است. این موضوع منجر به فقدان رقابت، کاهش کارایی و اتکا به کانال‌های سنتی فروش شده است. به منظور تقویت صنعت و تقویت رشد اقتصادی، متنوع کردن پایگاه‌های فروش و افزایش تعداد بازیگران در بازار بسیار مهم است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  وی ادامه داد: از همین رو اهمیت عرضه نفت در بورس انرژی به وسیله اوراق گواهی سپرده نفت خام یک اقدام بسیار مهم و بزرگ است؛ عرضه نفت در بورس انرژی به کمک اوراق گواهی سپرده گام اول و مهم، تحول بخشیدن به نظام عرضه نفت خام و خارج شدن تجارت نفت خام از دسترس بازیگران خاص و سنتی این بازار است که انحصار بالایی نیز داشتند.

این کارشناس انرژی در مورد اهمیت و مزیت مهم حضور فعال بخش خصوصی در تجارت نفت خام به کمک عرضه اوراق گواهی سپرده نفت خام افزود: یکی از عوامل کلیدی در ایجاد تنوع در مبانی فروش از طریق بورس انرژی، حضور فعال بخش خصوصی در تجارت نفت خام است. ایران تاکنون اقداماتی را برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در صنعت نفت انجام داده است و این روند باید ادامه یابد.

ایران با کمک ابزار اوراق گواهی سپرده نفت خام با اجازه دادن به شرکت‌های خصوصی برای مشارکت در تجارت نفت، می‌تواند رقابت و نوآوری در این صنعت را افزایش دهد که منجر به قیمت‌های بهتر و تولید کارآمدتر نفت می‌شود. همچنین گام مهم دیگری که ایران می‌تواند برای تنوع بخشی به پایگاه‌های فروش از طریق عرضه نفت در بورس انرژی بردارد، افزایش تعداد بازیگران در بازار نفت خام ایران است. هر چه تعداد بازیگران در بازار بیشتر باشد، رقابت بیشتر خواهد بود که منجر به قیمت بهتر و تولید کارآمدتر می‌شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه امکان حضور و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس انرژی ایران برای خرید نفت خام از اهمیت به کارگیری این روش در مبادلات بین‌المللی است، اظهار کرد: ایران همچنین می‌تواند از ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بورس انرژی ایران برای خرید نفت بهره مند شود.

با اجازه سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید نفت در بورس انرژی، ایران می‌تواند تقاضا برای نفت خود را افزایش دهد و سرمایه‌گذاری بیشتری را در این صنعت جذب کند. این امر به بهبود کیفیت تولید نفت ایران نیز کمک می‌کند که منجر به قیمت بهتر و تولید کارآمدتر می‌شود. از دیگر مزایای بسیار مهم به کارگیری بورس انرژی در صنعت نفت خام، توسعه ابزارهای مالی جهت هدایت نقدینگی جامعه به سمت صنعت نفت و تعمیق بخشیدن به بازار است.

وی ادامه داد: با ورود و عرضه نفت در بورس، دولت می‌تواند نقدینگی جامعه را به سمت توسعه زیرساخت‌های صنعت نفت سوق دهد. از این ابزار مهم می‌توان برای تامین منابع مالی برای توسعه پروژه‌های زیربنایی نفتی نیز استفاده کرد که باعث بهبود کارایی و کیفیت تولید نفت ایران می‌شود. این امر همچنین به جذب سرمایه‌گذاری بیشتر در این صنعت کمک می‌کند که کیفیت تولید نفت ایران را بیشتر بهبود می‌بخشد.

وی در پایان افزود: ایجاد تنوع در مبانی فروش از طریق عرضه نفت در بورس انرژی و اوراق گواهی سپرده نفت خام، گامی حیاتی برای ایران برای افزایش حضور خود در تجارت جهانی نفت خام است و می‌تواند با بهبود مشارکت بخش خصوصی در صنعت نفت، افزایش تعداد بازیگران در بازار نفت خام ایران، امکان خرید نفت به سرمایه‌گذاران خارجی در بورس انرژی و توسعه ابزارهای مالی برای هدایت نقدینگی جامعه به سمت توسعه زیرساخت‌های نفتی را نیز فراهم کند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....