تاریخ انتشار : جمعه 23 تیر 1402 - 17:07
کد خبر : 132146

این روس‌های فراموشکار

این روس‌های فراموشکار

غلامعلی دهقان، فعال سیاسی و مدرس تاریخ، در یادداشتی برای “راهبرد” نوشت: اقتصاددان: حکایت این جماعت روس‌ هم جالب است. انگار‌ سروکاری با تاریخ ندارند و از تاریخ نمی‌آموزند. موضع‌گیری روسیه در قضیه‌ جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس نشان می‌دهد اینان می‌بایست دوباره به کتاب‌های تاریخی رجوعی داشته باشند تا بدانند میهن‌دوستی ایرانیان موضوع امروز و دیروز

غلامعلی دهقان، فعال سیاسی و مدرس تاریخ، در یادداشتی برای “راهبرد” نوشت:

اقتصاددان: حکایت این جماعت روس‌ هم جالب است. انگار‌ سروکاری با تاریخ ندارند و از تاریخ نمی‌آموزند.

موضع‌گیری روسیه در قضیه‌ جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس نشان می‌دهد اینان می‌بایست دوباره به کتاب‌های تاریخی رجوعی داشته باشند تا بدانند میهن‌دوستی ایرانیان موضوع امروز و دیروز نیست.

زمانی که‌ ۳۰۰سال پیش پطر کبیرشان خواب رسیدن به سواحل جنوب را می‌دید و هرج‌ومرج حمله محمود افغان هم فرصتی ایجاد کرد تا این سناریو تحقق پیدا کند؛ ظهور نادر ایرانی این خیال خام را از آنها گرفت تا از ادامه پیشروی‌ها به سمت مناطق مرکزی و جنوبی ایران دست بردارند.

هرچند مرگ نابهنگام پطر هم انگیزه روس‌ها را کمتر کرده بود؛ اما هرچه بود، ترس از فاتح هندوستان انگیزه اصلی برای عقب‌نشینی روس‌ها بود.

دومین بار که روس‌ها از ناسیونالیسم ایرانی ضربه خوردند، قضیه گریبایدوف، شاعر و دیپلمات روسی، بود که از موضع قدرت خواست‌های غیرمشروع پس از انعقاد قراداد ترکمنچای داشت؛ اما مردم غیور تهران چنان درسی به آنان دادند تا حد و حدود خود را بدانند.

سومین مورد، دستگیری اعضای حزب توده و شبکه نظامی روس‌ها در سال ۱۳۶۲ بود. حزبی که به تعبیری، اگر در مسکو باران می‌بارید، دبیرکلش در تهران چتر در دست می‌گرفت.

با این وجود، وقتی مشخص شد شبکه نظامی وابسته به کرملین در سطح نیروهای نظامی کشور جاسوس‌هایی دارد، اعضای این شبکه حتی در سطح ناخدا افضلی، فرمانده سابق نیروی دریایی کشور، دستگیر و تعدادی از اعضای سفارت شوروی نیز عناصر نامطلوب شناخته شدتد و از ایران اخراج شدند تا معلوم شود کسی نمی تواند پا از حدود خود فراتر بگذارد و منافع ملی ایرانیان را زیر سوال ببرد.

این‌بار هم، فراخواندن سفیر روسیه به وزارت خارجه و تذکر به وی و محکوم کردن این حرکت روس‌ها توسط طیف‌های سیاسی از جمله اصولگرایان نشان می‌دهد میهن‌دوستی ایرانیان موضوعی نیست که تحت تاثیر برخی مواضع سیاسی ناشی از تاکتیک‌های سیاسی قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....