تاریخ انتشار : دوشنبه 26 تیر 1402 - 10:54
کد خبر : 132536

ایران ۲۵ درصد سهام کارخانجات کروپ آلمان را خرید

ایران ۲۵ درصد سهام کارخانجات کروپ آلمان را خرید

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۶ تیر ۱۳۵۳؛ ایران ۲۵ درصد سهام کارخانجات کروپ را خرید

امروز در تهران و بن طی اعلامیه‌ای رسما اعلام شد دولت شاهنشاهی ایران و موسسه کروپ آلمان غربی اعلام کردند که در مورد مشارکت ایران در کارخانجات فولادسازی کروپ، استفاده ایران از دانش فنی موسسات مختلف کروپ و همچنین ایجاد یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک در زوریخ به توافق رسیدند.

براساس یادداشت تفاهمی که روز جمعه ۱۲ ژوئیه ۱۹۷۴ (۲۱ تیر ۱۳۵۳) بین آقای هوشنگ انصاری، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و آقای «برتلد بایتز» رئیس هیات‌مدیره کروپ به امضا رسید معادل ۲۵٫۰۴ درصد سهام کارخانجات فولادسازی کروپ را که قریب ۹۵ درصد آن در اختیار موسسه کروپ قرار دارد، خریداری خواهد کرد. قسمت اعظم سهام ابتیاعی ایران از نوع سهام ممتاز با حق رای خواهد بود.

طبق توافق‌های خاصی که در این یادداشت به عمل آمده، ایران و کروپ متفقا کنترل کامل کارخانجات مذکور را به‌دست خواهند گرفت و علاوه‌بر این، نماینده ایران به عضویت هیات‌مدیره موسسه کروپ که کنترل کلیه شرکت‌ها و کارخانجات عظیم دیگر کروپ را در دست دارد، انتخاب خواهد شد.

شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران و کروپ که سرمایه‌گذاری‌های موسسه کروپ در خارج از آلمان غربی را انجام خواهد داد، اجرای طرح‌های مختلف و خرید سهام و موسسات مختلف در رشته‌های موردعلاقه طرفین را در سایر کشورها به عهده خواهد گرفت و کلیه کارخانجات و شرکت‌های تابعه موسسه عظیم کروپ دانش فنی و تکنولوژی خود را بدون دریافت حق‌الزحمه در اختیار شرکت مذکور خواهند گذاشت.

پیشنهاد فروش سهام کارخانجات فولادسازی کروپ به ایران برای اولین بار از طرف موسسه کروپ مطرح شد و به‌دنبال مذاکرات مفصلی که در ایران و اروپا بین نمایندگان طرفین صورت گرفت منتج به توافق‌هایی شد که هفته گذشته در شرفیابی آقای «برتلد بایتز» رئیس هیات‌مدیره موسسه کروپ به پیشگاه اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر مورد تصویب ملوکانه قرار گرفت. این توافق‌ها متضمن نظرات مختلفی است که متقابلا از طرف ایران به‌منظور ایجاد روابط خاصی با شرکت‌ها و کارخانجات عظیم کروپ پیشنهاد شد.

مشارکت خارجی در مالکیت ۱۶ ساله این موسسه سابقه نداشته است. موسسه عظیم کروپ مجتمعی است از کارخانجات مختلف کشتی‌سازی، صنایع سنگین و مهندسی، هواپیماسازی و فعالیت‌های دیگر صنعتی و بازرگانی، واحدهای تولید و تاسیسات گوناگون این موسسه در آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، آفریقا، خاورمیانه، خاور دور و استرالیا متمرکز می‌باشند.

رقم فروش شرکت‌ها و کارخانجات کروپ در سال ۱۹۷۳ قریب ۹ میلیارد مارک بوده است.

۲۶ تیر ۱۳۷۳؛ متوسط قیمت یک مترمربع زمین در تهران ۴۵ هزار تومان

متوسط قیمت مترمربع زمین در تهران در تابستان ۱۳۷۲، بیش از ۴۵ هزار تومان بوده است.

منطقه ۳ بالاترین و منطقه ۱۹ پایین‌ترین قیمت متوسط زمین را داشته‌اند. مقایسه ارقام مربوط به قیمت فروش زمین در تابستان ۷۲ با ارقام مشابه فصل قبل (بهار ۷۲) و فصل مشابه سال قبل (تابستان ۷۱) بیانگر نوسانات متفاوتی است.

قیمت متوسط زمین در شهر تهران در تابستان ۷۲ نسبت به فصل بهار ۷ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که هنوز این قیمت نسبت به فصل تابستان سال ۷۱ رشدی حدود ۳٫۹ درصد را نشان می‌دهد.

۲۶ تیر ۱۳۹۳؛ کشور امسال از رکود خارج می‌شود

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه نباید خروج از رکود منجر به برگشت تورم بشود، گفت: اگر در بیرون از کشور اتفاق خاصی نیفتد، اقتصاد کشور امسال از رکود خارج و رشد اقتصادی مثبت می‌شود.

مسعود نیلی گفت: گزارش منتشرشده ازسوی دولت تحلیلی است، به طوریکه وضعیت اقتصاد کشور را مورد ارزیابی قرار داده است.

وی همچنین از انتشار سیاست‌های تفصیلی خروج از رکود توسط دولت در آینده خبر داد و اظهار کرد: در دولت یازدهم ستادی به نام همکاری‌های امور اقتصادی تشکیل شده است و ریاست آن را رئیس‌جمهور برعهده دارد. این ستاد دارای ۱۰ عضو است و مسوولان دستگاه‌های ستادی اقتصاد، مشاوران رئیس‌جمهور و رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور و معاونان رئیس‌جمهور از اعضای این ستاد به حساب می‌آیند که هر جلسه این ستاد بین ۳ تا ۴ ساعت طول می‌کشد.

امید به رکودزدایی تا پایان سال

نشست خبری سخنگوی دولت به همراه دو عضو دیگر کابینه روز گذشته در سالن شهید بهشتی ریاست‌جمهوری برگزار شد.

در این نشست علی‌ طیب‌نیا وزیر اقتصاد، ولی‌ا… سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، محمدباقر نوبخت را همراهی می‌کردند، بسته دولت برای خروج از رکود را تشریح کرده و از شرایط لازم برای اجرایی شدن این بسته سخن گفتند.

وزیر اقتصاد به نمایندگی از دو عضو دیگر کابینه به تشریح اهداف دولت از تدوین بسته خروج از رکود پرداخت.

طیب‌نیا با بیان اینکه دولت برنامه ریزی اساسی برای مقابله با تورم را از همان ابتدا آغاز و توفیقات کم‌نظیری نیز به‌دست آورد، گفت: قطعاً سیاست‌های دولت برای مقابله با تورم ادامه خواهد داشت تا اینکه به تورم یک رقمی برسیم. البته دولت یک هدف دیگر را نیز دنبال می‌کرد و آن این بود که خروج غیرتورمی از رکود داشته باشیم.

وی وابسته نبودن به پول پرقدرت بانک مرکزی، برقراری ثبات بر بازار کالا، ارز و پول را از پیش‌نیازهای لازم برای خروج از تورم عنوان کرد و گفت: براساس این سیاست‌ها هم اکنون تورم مهار شده و ما شاهد ثبات نسبی در بازار ارز هستیم.

گام نخست برای یکسان‌سازی ارزی

رئیس‌کل بانک مرکزی از طرح جامع این بانک برای گسترش فعالیت‌های مرکز مبادلات ارزی با هدف ساماندهی بیشتر بازار ارز خبر داد.

ولی‌ا… سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام این خبر توسعه فعالیت‌های مرکز مبادله ارزی، هدف از این اقدام را پوشش گسترده‌تر نیاز فعالان اقتصادی عنوان کرد.

وی افزود: بانک مرکزی به‌دنبال حذف مرکز مبادلات ارزی نیست؛ بلکه برنامه جامعی برای گسترش فعالیت‌های این مرکز دارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: این بانک‌ پیگیر توسعه فعالیت‌های مرکز مبادلات ارزی است؛ زیرا این مرکز نقش مهمی در ایجاد آرامش و ثبات در بازار ارز دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....