تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 - 14:19
کد خبر : 150534

اکسپو نمایشگاه معمولی نیست

اکسپو نمایشگاه معمولی نیست

  اقتصاددان  :  Exposition و Exhibition فرق اکسپوها رویدادهای جهانی هستند که هدف اصلی آن‌ها یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های اساسی پیش روی بشریت است. این رویدادهای عمومی بزرگ توسط دولت‌ها سازماندهی و تسهیل می‌شوند. این نمایشگاه‌ها ، جهان را در خلال یک پروژه عظیم و مشترک گرد هم می‌آورند تا راه‌حل‌هایی برای چالش اساسی پیش

 

اقتصاددان  :  Exposition و Exhibition فرق اکسپوها رویدادهای جهانی هستند که هدف اصلی آن‌ها یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های اساسی پیش روی بشریت است.

این رویدادهای عمومی بزرگ توسط دولت‌ها سازماندهی و تسهیل می‌شوند.

این نمایشگاه‌ها ، جهان را در خلال یک پروژه عظیم و مشترک گرد هم می‌آورند تا راه‌حل‌هایی برای چالش اساسی پیش روی بشریت بیابند.

زمان برگزاری اکسپو طولانی و معمولا” حدود شش ماه است.

اکسپو، یک پلتفرم منحصر به فرد برای دیپلماسی عمومی و برندسازی ملت‌هاست .

با گردآوری کشورها از سراسر جهان، اکسپوها فرصت نادری را برای ترویج دیپلماسی عمومی چندجانبه و تقویت درک بهتر روابط جهانی فراهم می‌کنند.

نمایشگاه اکسپو، کاتالیزوری برای تغییر توسعه اقتصادی و فرهنگی است که از میزبانی اکسپو ناشی می‌شود.

پس از اینکه موضوع و کشور محل برگزاری EXPO مشخص شد ، هر کشور یک نفر را بعنوان کمیسر ژنرال و نماینده دولت خود به مسئولین مرتبط کشور برگزارکننده معرفی می نماید.
محل برگزاری اکسپو از حدود پنج سال قبل از برگزاری آن رویداد تخصصی مشخص میگردد و معمولا” تم هر اکسپو ، در اکسپو قبلی مشخص و اعلام و محل برگزاری حدود یکسال بعد از برگزاری اکسپوی قبل با توجه به توان و رقابت کشورهای متقاضی معین و  انتخاب می‌شود. پس از مشخص شدن محل برگزاری ؛ کمیسیونر ژنرال بعنوان نماینده کشور شرکت کننده در محل سایت برگزاری در کنار محل احتزاز پرچم کشور خود که معمولا” بر اساس حروف الفباء مشخص می‌شود و پرچم هر کشور در همان محل برافراشته میشود ؛ حضور یافته و محل و متراژ غرفه که ضریبی از ماژول یا مدل مشخصی است را بر اساس اطلاعات مربوط به موضوع نمایشگاه که قدرت و امکانات معرفی کشور  در آن موضوع خاص اکسپو وجود دارد معین می شود .
بطور مثال اینجانب بعنوان کمیسیونر ژنرال در سال ۱۳۷۵ و در زمانیکه معاون صادراتی مرکز توسعه صادرات وقت بودم در شهر لیسبون پرتغال حضور یافتم و زمین و مدول های درخواستی جهت حضور در اکسپو را انتخاب نمودیم و طی حضور با توجه موضوع خاص آن اکسپو که تحت عنوان ؛ اقیانوس‌ها میراثی برای آینده ( OCEAN HERITAGE FOR  THE FUTURE ) بود و حتی تبلیغات ، پوستر ، تراکت ها و تیزر نمایشگاه  که پنج نوزاد از پنج قاره و در حال شنا کردن در آبهای سالم بودند و به بیننده القاء میکرد که بایستی اقیانوس ها و آبهای جهان حتی برای شنای نوزادان پاک و سلامت حفظ شوند ، مذاکرات اولیه را با کشور برگزار کننده یعنی مسئولین نمایشگاهی کشور پرتغال و سایر همکاران در صحنه بین الملل نمایشگاهی را بعمل آوردم و پس از بازگشت هماهنگی ها با مسئولین مرتبط در سطح کشور برگزار گردید و جلسات متعددی طی چهار سال برگزار گردید و با هماهنگی بعد از اتمام ماموریت ، توسط یکی دیگر از همکاران در اکسپو پرتغال بطور آبرو مندانه ای حضور یافتیم.

نمایشگاه تخصصی است که توسط افراد متخصص قابل انجام است .
نمایشگاه جزو معدود فرصت‌هایی است که در موعد مقرر و بدون تاخیر افتتاح می‌شود.
نمایشگاه برنامه ریزی و برنامه زمانبندی نیاز دارد و نیاز به مشارکت همه دستگاه‌ها در موضوع تخصصی مرتبط دارد.

بهرحال  اکسپو دبی با عدم هماهنگی و به قول دوستمان با پسته و خرما فروشی خاتمه یافت و اینک کشور عربستان از بین دیگر رقبای قدرتمند انتخاب شده و قرار است اکسپوی عربستان با موضوع مشخص در سال میلادی ۲۰۳۰ برگزار گردد که لازم است از هم اکنون بفکر هماهنگی ،برنامه ریزی و شرکت در مراحل مختلف باشیم تا از عجله و ناهماهنگی پرهیز شود و آبرومندانه حضوری موفق با توجه به موضوع خاص اکسپو داشته باشیم..

علیرغم اینکه برای اکسپوی ۲۰۲۵ ژاپن امیدی نیست ولی بایستی تلاش کرد و پیگیری ، چرا که به امید زنده ایم …
فقط حدود یکسال و اندی یکسال و سه ماه تا فروردین ۲۰۲۴ یعنی تا زمان برگزاری اکسپوی ژاپن باقی است و با توجه به تحریم و محدویت ها هنوز بحث بودجه ، افتتاح حساب و…مطرح است…

خیلی خوبست بفکر هر دو یعنی هم اکسپوی ژاپن و هم اکسپوی عربستان باشیم..

اما مباحث بودجه ای ، هماهنگی ، داشتن طرح و برنامه ، برنامه زمان بندی در کنار توجه به محدودیتها و مسائل مربوط به تحریم که دولت ژاپن بشدت از آن تبعیت می کند ، کار را سخت تر می نماید…
شاید با توجه به روابط اخیر و زمان بیشتر ؛ باعث شود امید بیشتری به اکسپوی عربستان داشته باشیم..

ضمن اینکه توجه به سوابق و استناد به تجارب اکسپوی های قبلی هم بسیار مهم است…

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....