تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اسفند 1400 - 19:28
کد خبر : 79665

اما هدف از بعثت چه بود؟

اما هدف از بعثت چه بود؟

«انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» پیامبر گرامی ۱۴۰۰ سال قبل در چنین روزی به پیامبری مبعوث شدند. اما هدف از بعثت چه بود ؟ این پاسخ دیگر تاویل و تفسیر و توجیه و تبیین نمی خواهد هرکس هرچه بگوید اشتباه هست زیرا خود پیامبر (ص( این سوال را پاسخ داده است . «من مبعوث شدم

«انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»
پیامبر گرامی ۱۴۰۰ سال قبل در چنین روزی به پیامبری مبعوث شدند.
اما هدف از بعثت چه بود ؟
این پاسخ دیگر تاویل و تفسیر و توجیه و تبیین نمی خواهد
هرکس هرچه بگوید اشتباه هست زیرا خود پیامبر (ص( این سوال را پاسخ داده است .
«من مبعوث شدم که مکارم اخلاق را تکمیل کنم»

اقتصاددان: اگر تقسیم بندی علوم را و آموزهای قرانی و داده های وحیانی را براساس حدیث رسول خدا «العلم ثلاثه ایه محکمه او فریضه عادله او سنت قائمه ….»
سه حوزه معارف عقلی ، فقه و اخلاق بدانیم، تاکید پیامبر گرامی مبنی براخلاق به عنوان هدف رسالت قاعد ارزش گذاری بیشتر بر موضوع اخلاق را نسبت به دو موضوع دیگر یعنی معارف عقلی و احکام در دین مبین اسلام می رساند.

ای کاش در این شب عزیز کسی به پیامبر گرامی خبر میداد که علم اخلاق و آموزه های آن در دین مبین اسلام جایگاه خود را نیافته است و از موضوعات دیگر مثل احکام و فقه و معارف عقلی جا مانده است.

شاید پژوهشگران حوزی و اندیشمندان دینی این گزاره را خرده بگیرند.
اما من هم دلائل خود را دارم که حداقل در ایران مرکز جهان تشیع می توانم به آن استناد کنم .

۱- تا سال ۱۳۸۵ در دانشگاه های ما در مقطع فوق لیسانس رشته ای به نام اخلاق وجود نداشت وقتی هم که دایر شد کتاب مورد تدریس در انجا کتاب فلسفه اخلاق ویلیام فراکنا آمریکایی بود که صد سال قبل فوت کرده بودند.
۲- در خصوص معنای( تکمیل مکارم اخلاق ) جستجوی فراوانی کردم از چندین پژوهشگر این حوزه پرسیدم جوابی قانع کننده در حد کار تحقیقی و پژوهشی نیافتم .

البته جواب های سطحی و ابتدایی فراوان بود که نپسندیدم.

اما از دانشمندان خارجی لارنس گلبرک امریکایی استاد دانشگاه هاروارد متوفی ۱۹۸۷ در نظریه رشد اخلاقی به ۶ مرحله از رشد اخلاق درحقیقت تکمیل مکارم اخلاق اشاره کرده است .
۳- در جامعه و نظام حکمرانی و نظام آموزشی اعم از دانشگاه ها و منابر و مساجد نیز پرداختن به آموزه ای اخلاقی بدلیل انکه اجرای آن در عمل بسیار سخت تر از آنچه می نماید هست مورد توجه جدی نبوده است . کاملا مشخص و واضح است که احکام و فقه بدلیل اسانی ان بیشتر مورد توجه باشد .

ضمن تبریک عید مبعث انتظار و امید دارم که اخلاق حسنه و متعالی رسول اکرم (ص( بتواند مورد عمل همه مردم بخصوص انان که مسئولیت بیشتری در اداره جامعه دارند قرار گیرد .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....