تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 21:49
کد خبر : 140235

اصل واردات خودرو با استفاده از ارز ایرانیان خارج از کشور و فعالان اقتصادی است

اصل واردات خودرو با استفاده از ارز ایرانیان خارج از کشور و فعالان اقتصادی است

هرچند واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی ابتدا تایید و سپس تکذیب شد، اما همین می‌تواند نشانه‌ای باشد مبنی بر این که دولت در حال افزایش اراده و همت خود به منظور سرعت بخشیدن به واردات خودرو است. اقتصاددان: پنجشنبه‌ای که گذشت پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از تصمیم دولت برای واردات

هرچند واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی ابتدا تایید و سپس تکذیب شد، اما همین می‌تواند نشانه‌ای باشد مبنی بر این که دولت در حال افزایش اراده و همت خود به منظور سرعت بخشیدن به واردات خودرو است.

اقتصاددان: پنجشنبه‌ای که گذشت پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از تصمیم دولت برای واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات خبر داد.

او گفته بود که «اکنون تمامی صادرکنندگان می‌توانند ارز را به واردات خودرو خود یا دیگران اختصاص دهند. دولت در کمیته ارزی تصمیم‌های خیلی خوبی گرفته و زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و دانش بنیان، خدمات فنی، مهندسی و صنایع خلاق را به نحوی فراهم کرده که دغدغه فعالان اقتصادی رفع می‌شود.»

اما این موضوع همان روز با تکذیب بانک مرکزی مواجه شد. خبرگزاری تسنیم گزارش داد که بانک مرکزی واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را تکذیب کرده است.

از همان ابتدا که موضوع واردات خودرو مطرح شد مشخص بود که با توجه به وضعیت تحریمی کشور، کمبود ارز و مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول به خارج از کشور چالش اصلی در بحث واردات خودرو خواهد بود، کارشناسان صنعت خودرو همواره به این موضوع می‌پرداختند، اما این مسئله در این مدت کمتر از زبان دولتمردان شنیده می‌شد تا این که بالاخره صحبت از کمبود ارز و راهکارهای حل آن از سوی دولتی‌ها و مجلسی‌ها نیز آغاز شده است. اواخر مرداد ماه بود که علی‌آبادی، وزیر صمت اعلام کرد که تنها نگرانی برای واردات خودرو تامین ارز است و حالا زمزمه‌های اختصاص ارز حاصل از صادرات برای واردات خودرو از سوی مجلس به گوش می‌رسد.

در همین زمینه عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به اقتصادآنلاین گفت: اگر ارز در اختیار مردم و ارز با منشا خارجی وارد این معرکه شود خیلی از مسائل حل می‌شود.

اکبری تالارپشتی افزود: ارز در اختیار مردم در جریان نیست که بخواهد در بازار ارز التهاب ایجاد کند و از طرفی واردکردن خودرو با این ارزها آرامش ایجاد می‌کند. کار اساسی، واردات خودرو با استفاده از ارز ایرانیان خارج از کشور و فعالان اقتصادی است، آنها آمادگی واردات خودرو را دارند، دولت باید وارد مذاکره با آنها شده کیفیت اجرایی‌اش را بحث و کار را تمام کند.

وی ادامه داد: قانون واردات خودرو باید اجرا شود، این که از یک طرف بگوییم ارز نداریم و از طرف دیگر ثبت سفارش خودرو انجام دهیم، در تناقض است و در اجرای قانون مشکل ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: راه‌های فراوانی برای این که چگونه از ارز با منشا خارجی استفاده شود وجود دارد. دولت باید راه را باز کند، شایسته نیست کشوری که نفت، گاز و پتروشیمی دارد بگوید من ارز ندارم و همه چیز را بلاتکلیف نگه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....