تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 شهریور 1402 - 21:19
کد خبر : 139148

از مهندسی عمران به طول تاریخ در نظریه پردازی اقتصادی!

از مهندسی عمران به طول تاریخ در نظریه پردازی اقتصادی!

فعالان اقتصادی بر اساس انتظارات از قیمت‌ها در آینده، مبتنی بر دانش و اطلاعات خود از اقتصاد، تصمیم گیری می‌کنند. نحوه پوشش خبری اقتصادی، ارزیابی فردی از اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گویدل و همکاران در پژوهشی نوشته اند: قرار گرفتن در معرض منابع مختلف اطلاعات اقتصادی اثرات قابل توجه و متفاوت در درک

فعالان اقتصادی بر اساس انتظارات از قیمت‌ها در آینده، مبتنی بر دانش و اطلاعات خود از اقتصاد، تصمیم گیری می‌کنند. نحوه پوشش خبری اقتصادی، ارزیابی فردی از اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گویدل و همکاران در پژوهشی نوشته اند: قرار گرفتن در معرض منابع مختلف اطلاعات اقتصادی اثرات قابل توجه و متفاوت در درک فرصت‌های اقتصادی و نقش پیچیده و متنوع‌تری برای رسانه‌های خبری در شکل دادن به درک اقتصادی از پژوهش‌های قبلی دارد. دایک و زینگالس (۲۰۰۲)، نوشته اند: مردم بسیاری از اطلاعات خود را از رسانه‌ها بدست می‌آورند و رسانه نقش مهمی در انتخاب و تکمیل اطلاعات همچون چیدن تکه‌های پازل در کنار یکدیگر دارد. بسلی، برگس و پارت (۲۰۰۲) تاکید می‌کنند رسانه‌ها نقش کلیدی در توانمندسازی شهروندان و استفاده از این اطلاعات در تصمیم‌گیری‌هایشان دارند.
ادوارد اس. هرمان (۲۰۰۲)، معتقد است: بسیاری از مردم فکر می‌کنند تاثیر اخبار و رویدادهای خاص بر بازار سهام جدی است. جوزف یوجین استیگلیتز (۲۰۰۲)، برنده نوبل اقتصاد، نوشته است: رسانه‌ها برای جلوگیری از عدم تقارن اطلاعاتی و به خصوص، ترویج شفافیت در حوزه عمومی، نقش مهمی دارند.
به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصاد رسانه  ،  مطالعات کارول (۲۰۰۳) نشان داد، هرچه انتشار اطلاعات در رسانه‌های خبری افزایش یابد، احتمال دریافت و جذب اطلاعات جدید توسط افراد یک جامعه بیشتر خواهد شد و محتوای اخبار اقتصادی تعیین می‌کند افراد یک جامعه چه سیگنالی از اخبار اقتصادی دریافت کنند.
مایکل لاملا (۲۰۲۲) از دانشگاه اسکس کولچستر انگلستان در بررسی نقش رسانه‌ها در شکل گیری انتظارات تورمی نتیجه گرفته است که پوشش اخبار بد اقتصادی همراه با لحن بد، به طور معنا داری، انتظارات تورمی را افزایش می‌دهد. همچنین یافته‌های مطالعاتی دلاوینگا و کاپلان نشان داد استفاده از گزارش‌های خبری به عنوان یک منبع اطلاعات اقتصادی، انتخابی منطقی برای مصرف کنندگان است.
کانمن در نظریه چشم انداز، نشان داد مردم اطلاعات آشنا را آسان‌تر به ذهن می‌سپارند. تکرار اطلاعات معین در رسانه‌ها، بدون توجه به دقت آن‌ها، دسترسی به این اطلاعات را آسان‌تر می‌سازد (عرفانی، ۱۳۸۲).
پرویزیان و همکاران در پژوهشی (۱۳۹۸) نشان دادند تاثیر حضور رسانه‌ای مقام پولی بر نرخ دلار و قیمت سکه تاثیر می گذارد.
شکل گیری تورم مورد انتظار بطور مستقیم تابعی از دانش و اطلاعات و یا حتی درک شخصی بر اساس الگوهای ذهنی افراد از اطلاعات منتشر شده است. (عرفانی، پرویزیان، ۱۳۹۹) تاثیر رسانه بر اقتصاد از طریق ارایه اطلاعات و تغییر رفتار اقتصادی افراد، از جمله مباحث اساسی مطالعات رسانه و اقتصاد است. توجه به عنصر تکرار در رسانه برای اقناع مخاطب، بیانگر ایجاد شرایط پویایی وابسته به زمان است. یافته‌های موسسه تحقیقاتی مدیا تنور از داده‌های مربوط به رسانه‌های کشور آلمان در سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷، نشان داد اگر گزارش‌های اقتصادی در رسانه‌ها با لحنی نامطلوب پوشش داده شود، شکل گیری انتظارات افراد نیز مختل خواهد شد. این شواهد نشان داد در پوشش اخبار بد اقتصادی ممکن است برخی تحولات اقتصادی به صورت اغراق آمیزی گزارش شوند و در نتیجه انتظارات تورمی مصرف کنندگان، مغرضانه خواهد بود (تازه‌های اقتصاد، ۱۴۰۲).
حال یک پرسش جدی برای فضای رسانه ای کشور: همه افراد موثر شما از خبرنگار گرفته تا دبیر و سردبیر و مدیر مسئول و تهیه کننده و نویسنده و کارشناس و سایر مشاغل تاثیر گذار، چند نفرشان، دارای تحصیلات دقیقا اقتصاد و یا حداقل ارتباطات با گرایش اقتصادی هستند؟ در رسانه ملی که احتمالا کمتر از انگشتان دو دست، اقتصاد خوانده اند. در فضای رسانه ای مکتوب چطور؟ در همین فضای رسانه ای عزیزی به عنوان اقتصاددان معرفی می‌شود که با تحصیلات تاریخ، از خبرنگاری اقتصادی شروع و تا مدیریت عالی خودروسازی هم رسید و همه باور کرده اند این شخص اقتصاددان است. حداقل خودتان با ادبیات تخصصی که برای مردم می‌گویید آشنایی دارید؟ می‌دانید چه تاثیری بر معیشت مردم دارید؟ در آخرین گفتگوی غیر رسمی جذابم، شخصی که خود را از افراد مهمترین رسانه‌های اقتصادی و البته ارزشمند کشور معرفی کرد، چنان با اعتقاد راسخ گفت ضریب فزاینده پولی را قبول ندارد که یک لحظه فکر کردم با یک اندیشمند در حد نوبل اقتصاد در حال گفتگو هستم که البته تحصیلاتش را مهندسی عمران اعلام کرد. بخش بسیار مهمی از انتظارات اقتصادی متاسفانه تورمی ناشی از اطلاعات و تحلیل‌هایی است که شما عزیزان منتشر می‌کنید که امید است گرایشات و تعلقات خاطر سیاسی و صنفی تان در آن دخیل نباشد و علمی باشد لطفا ‌گونه ای ساختمان بسازید که قبل از پی کنی، دیوار همسایه فرو نریزد. ایکاش همانند رشته تخصصی مدیریت رسانه، دلسوزان این عرصه در اندیشه راه اندازی تخصص اقتصاد رسانه باشند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....