تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 22:03
کد خبر : 130010

ارزهای آزادشده صرف جذب تکنولوژی های روز‌دنیا شود

ارزهای آزادشده صرف جذب تکنولوژی های روز‌دنیا شود

ارزهای آزاد شده صرف توسعه ریلی و جاده‌ای شود/ دولتمردان منافع بلند مدت را مد نظر قرار دهند کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: ارزهای آزاد شده کشورمان باید صرف توسعه ریلی و جاده‌ای و همچنین واردات تکنولوژی‌های روز دنیا شود تا با حل مشکلات زیرساختی مسیر توسعه اقتصادی بیش از پیش هموار شود. یوسف کاووسی

ارزهای آزاد شده صرف توسعه ریلی و جاده‌ای شود/ دولتمردان منافع بلند مدت را مد نظر قرار دهند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: ارزهای آزاد شده کشورمان باید صرف توسعه ریلی و جاده‌ای و همچنین واردات تکنولوژی‌های روز دنیا شود تا با حل مشکلات زیرساختی مسیر توسعه اقتصادی بیش از پیش هموار شود.

یوسف کاووسی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی عضو شورای سردبیری اقتصاددان طی مصاحبه با خبرگزاری دانشجو در خصوص محل هزینه‌کرد ارز‌های آزاد سازی شده کشورمان گفت: امیدواریم طی توافقات و رایزنی‌های صورت گرفته ارز‌های بلوکه شده ایران آزاد و وارد چرخه اقتصادی کشور شود، اما باید دو نکته را در نظر داشته باشیم، چرا که گفته شده این منابع به بانک‌های قطر یا عمان منتقل می‌شود.

وی در این باره افزود: انتقال ارز‌های آزاد شده ایران به بانک‌های این دو کشور به عقیده من محدودیت‌زاست، ضمن اینکه گفته می‌شود مشروط به دریافت کالا اساسی و دارو امکان آزاد سازی ارز‌های ایران وجود دارد، هر چند که ریال ارز‌های بلوکه شده قبلا به دولت داده شده و هم اکنون ارز متعلق به بانک مرکزی است.

کاووسی خاطر نشان کرد: اگر دو محدودیت عنوان شده را در نظر نگیریم، یعنی در صورت رایزنی مسوولان، ارز‌ها به کشور برگردانده شود و مجبور نباشیم در قبال آن دارو یا کالای اساسی دریافت کنیم بهترین محلی که ارز‌های آزاد شده باید خرج شود تامین منافع کشور از جهت توسعه ابزار‌های تولید است.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: بخشی از ارز‌های آزاد شده را می‌توان صرف واردات مواد اولیه یا تجهیزات مورد نیاز کارخانجات و واحد‌های تولیدی کرد که یا نیمه کاره هستند یا با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کنند، بخصوص در بخش نفت، گاز و پتروشیمی نیازمند واردات مواد واسطه‌ای یا تجهیزات مورد نیاز این بخش‌ها هستیم تا واحد تولیدی بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

کاووسی تصریح کرد: اگر این موضوع اولویت دولتمردان باشد قطع به یقین با تامین و تهیه مواد اولیه و تکنولوژی‌های مورد نیاز واحد‌های تولیدی می‌توانیم به اهداف خود در تولید دست پیدا کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: اگر بخشی از ارز‌های آزاد شده در مسائلی، چون توسعه عمران کشور در حوزه‌های راه و جاده، راه آهن، خرید واگن و واردات تکنولوژی‌های روز شود با حل بخشی از مشکلات ثانویه کشور راه برای رفع مشکلات بزرگتر، هموارتر از قبل می‌شود.

کاووسی خاطر نشان کرد: موانع پیش‌‎روی بخش‌های مولد باید برداشته شود تا شاهد بهره‌برداری حداکثری از بخش‌های مولد باشیم. در صورت حذف موانع موجود از پیش پای فعالیت‌های مولد و توسعه زیر ساخت‌ها، تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کرده و منافع این موضوع به مردم بازمی‌گردد.

وی در پایان گفت: اگر بخشی از ارز‌های آزاد شده صرف توسعه زیر ساخت‌ها و بخش مولد شود قطعا منجر به افزایش رضایتمندی مردم از دولتمردان و دست می‌شود، چرا که امروز اشتغالزایی، رشد تولید و مهار تورم از مطالبات اصلی مردم به شمار می‎رود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....