به گزارش الجزیره، به گفته هیات روابط اقتصادی خارجی ترکیه، رئیس‌‌‌‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه به همراه هیات همراه متشکل از ۲۰۰تاجر وارد عربستان سعودی شد تا در چارچوب یک تور ۳روزه از کشورهای عربی دیدن کند. هر دو کشور چند یادداشت تفاهم در بسیاری از زمینه‌‌‌‌ها از جمله انرژی، سرمایه‌گذاری مستقیم و صنایع دفاعی امضا کردند. خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گزارش داد اردوغان و محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان در مراسم امضای قرارداد بین شرکت دفاعی ترکیه بایکار و وزارت دفاع عربستان شرکت کردند. شاهزاده خالد بن‌سلمان آل‌سعود، وزیر دفاع عربستان روز سه‌‌‌‌شنبه در توییتی نوشت: عربستان سعودی این پهپادها را «با هدف افزایش آمادگی نیروهای مسلح پادشاهی و تقویت توانایی‌‌‌‌های دفاعی و تولیدی آن» خریداری خواهد کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  خبرگزاری دولتی عربستان سعودی از جزئیات و ارزش این توافق خبری منتشر نکرد. اردوغان در حالی وارد عربستان شد که هدایای او به شاهزاده محمد مورد توجه ناظران قرار گرفت. به گزارش وب‌گاه اماراتی نشنال‌‌‌‌نیوز، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی روز دوشنبه با رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌‌‌‌جمهوری ترکیه در جده با یک خودروی برقی رانندگی کرد. اردوغان به شاهزاده محمد و خانواده سلطنتی عربستان سعودی دو خودروی برقی ساخت ترکیه را هدیه داد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این دو رهبر مدل توگ، اولین برند خودروی برقی ترکیه را در حیاط کاخ سلطنتی «السلام» در جده آزمایش کردند. اردوغان در یک تور ۳روزه در منطقه خلیج فارس به سر می‌‌‌‌برد که اولین مقصد او عربستان سعودی بود. در بدو ورود اردوغان، پذیرایی رسمی به افتخار او برگزار شد و شاهزاده محمد از وی استقبال کرد. خبرگزاری اسپای عربستان سعودی اعلام کرد که دو طرف قراردادهایی در بخش‌های مختلف از جمله حوزه‌های دفاعی و سرمایه‌گذاری امضا کردند.

اردوغان قبل از برخاستن از فرودگاه استانبول گفت که این سفر دو اولویت اصلی دارد: «سرمایه‌گذاری و بعد مالی.» وی به خبرنگاران گفت: «ترکیه فرصت سرمایه‌گذاری جدی در صنایع دفاعی، زیرساخت‌‌‌‌ها و سرمایه‌گذاری‌‌‌‌های روبنایی در سه کشور خواهد داشت.» وی افزود: «علاوه بر این، این کشورها فرصت خرید دارایی‌‌‌‌های خاصی از ترکیه را خواهند داشت.» مقصد بعدی اردوغان قطر بود. این کشور یکی از متحدان اصلی ترکیه به‌‌‌‌حساب می‌‌‌‌آید. سفیر قطر در ترکیه گفت که سفر رهبر ترکیه باعث «تقویت همکاری» بین دو طرف خواهد شد. شیخ محمد بن‌ناصر بن‌جاسم آل‌ثانی پیش از سفر اردوغان به قطر به خبرگزاری آنادولو گفت: «این سفر شاخص مهمی از روابط مستحکم بین ترکیه و قطر است.» وی گفت: «در سفر رئیس‌‌‌‌جمهوری ترکیه به دوحه، سرمایه‌گذاری در رأس دستور کار قرار خواهد گرفت.» آخرین مرحله از تور خلیج‌فارس ابوظبی است؛ جایی که اردوغان قرار است با شیخ‌محمد، رئیس این کشور گفت‌وگو کند.

المانیتور سفر سه مرحله‌ای رئیس‌‌‌‌جمهوری ترکیه را یک سفر مهم برای مبارزه با بحران ارزی این کشور خواند و نوشت نزدیک به ۲۰۰ تاجر ترکیه‌‌‌‌ای اردوغان را در این تور همراهی می‌‌‌‌کنند. اردوغان می‌‌‌‌گوید: «حجم تجارت دوجانبه ما با کشورهای خلیج از ۶/ ۱میلیارد دلار به حدود ۲۲ میلیارد دلار در ۲۰ سال گذشته افزایش یافته است.» سفر اردوغان در بحرانی‌‌‌‌ترین شرایط ترکیه رقم می‌‌‌‌خورد. تورم در این کشور به ۲/ ۳۸‌درصد رسیده است. همچنین کسری حساب جاری ترکیه در سال‌جاری به سطوح بی‌‌‌‌سابقه‌ای رسید – ۷/ ۳۷ میلیارد دلار در۵ ماه اول – و اردوغان امیدوار است که کشورهای غنی از نفت و گاز خلیج‌فارس به رفع این شکاف کمک کنند.

پیش از سفر رئیس‌‌‌‌جمهوری ترکیه، محمد شیمشک، وزیر دارایی ترکیه از این سه کشور بازدید و شرایط را برای این سفر آماده کرده بود. جودت ییلماز، معاون رئیس‌‌‌‌جمهوری ترکیه هم ماه گذشته از ابوظبی دیدار کرد و از فرصت همکاری‌‌‌‌های اقتصادی با امارات سخن گفت.