تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1402 - 22:23
کد خبر : 157487

چشم انداز کارشناسان از بازار ارز؛

احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۱؟

احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۱؟

گروهی از کارشناسان همچنان بر مولفه های غیراقتصادی به عنوان عوامل اثرگذار بر نرخ ارز در ایران یاد می کنند و هرگونه احتمال کاهش تنش در خاورمیانه از طریق توافق آتش بس را به عنوان عاملی موثر بر کاهش هیجان در بازار ارز می‌خوانند. با وجود آنکه گروهی از تحلیل‌گران معتقدند در این صورت، بازگشت

گروهی از کارشناسان همچنان بر مولفه های غیراقتصادی به عنوان عوامل اثرگذار بر نرخ ارز در ایران یاد می کنند و هرگونه احتمال کاهش تنش در خاورمیانه از طریق توافق آتش بس را به عنوان عاملی موثر بر کاهش هیجان در بازار ارز می‌خوانند. با وجود آنکه گروهی از تحلیل‌گران معتقدند در این صورت، بازگشت نرخ دلار به کانال ۵۱ هزار تومان محتمل است، در مقابل، تشدید تنش در منطقه نیز می‌تواند یکی از عوامل مهم نوسان‌ساز در بازار باشد.

اقتصاددان: در معاملات امروز (دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به‌روز کاری قبل به ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان و نرخ حواله دلار هم به نرخ ۳۹ هزار و ۵۲۱ تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به‌روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۲۶۱ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۲ هزار و ۵۹۷ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات قیمت نسبت به‌روز کاری گذشته ۱۱ هزار و ۶۸۷ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۷۶۱ تومان است.

همچنین در صرافی ملی قیمت خرید دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۴۹۱ تومان و قیمت فروش دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان اعلام شد. قیمت خرید یورو نیز تا لحظه تدوین این گزارش ۴۵ هزار و ۷۹۸ تومان و قیمت فروش یورو ۴۶ هزار و ۲۶۱ تومان بوده است.

علاوه بر بازار رسمی، طبق ادعای معامله‌گران در هرات هم امروز دلار با ۵۵ هزار و ۱۵۰ تومان بازگشایی شد و در نیمه ظهر امروز بر روی ۵۵ هزار تومان قرار گرفت که نسبت به دیروز تقریباً رنج است. برخی از فعالان اقتصادی امروز باتوجه‌به باز شدن بازار پس از چند روز تعطیلی به مناسبت دهه فجر توصیه می‌کردند بهتر است معامله‌گران از هیجانات دوری کنند.

دو مطلب در بازار دوشنبه موردتوجه معامله‌گران بود. نخست اینکه سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفته عرضه اوراق با نرخ سود ۳۰درصد سیاست موقت بانک مرکزی است و با رسیدن به سقف مشخص تمدید نمی‌شود.

دوم سامانه یکپارچه خودرو امروز در اطلاعیه اعلام کرده مهلت ثبت‌نام خودروهای وارداتی امروز به اتمام می‌رسد.

صبح امروز برخی از معامله‌گران معتقد بودند قیمت‌ها احتمالاً به ۳ دلیل نزولی خواهد شد. به عقیده آنها به‌واسطه سود سپرده ۳۰ درصدی و پیش‌فروش خودروهای وارداتی، پول و نقدینگی در بازار نیست و پیش‌بینی می‌شود در صورت تزریق بازارساز، شدت ریزش بیشتر شود.

البته با توجه به شرایط تنش در خاورمیانه برخی کارشناسان در بررسی روند قیمتی ارز در ایران، بر این مولفه مهم تاکید داشته و بر این باورند که رخداد توافق میان حماس و اسرائیل می تواند از هیجان بازار ارز بکاهد. شاهد این مدعا اظهارات مرتضی افقه است که در گفت و گوی اخیر خود با ایلنا، تاکید کرد: «معتقدم اگر در غزه آتش‌بس اعلام شود نرخ دلار تا ۵۱ هزار تومان هم کاهش پیدا می‌کند.»

فارغ از بازار ارز و اتفاقات آن، بر اساس آنچه سایت اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرده، هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید.

همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شد ه روی این سایت، قیمت سکه امامی امروز در زمان تدوین این گزارش، ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. این در حالی است که روز شنبه سکه امامی در سایت اتحادیه با ۳۲ میلیون و ۳۵۰ هزارتومان بسته شده بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....