تاریخ انتشار : شنبه 29 بهمن 1401 - 19:48
کد خبر : 116370

ابعاد اجتماعی صلح با محوریت صلح جهانی

ابعاد اجتماعی صلح با محوریت صلح جهانی

ابعاد اجتماعی صلح با محوریت صلح جهانی در بیست و پنجمین کرسی آزاد اندیشی بررسی شد. به گزارش اقتصاددان به نقل از  امور سامانه‌ها و روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ بیست و پنجمین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «ابعاد اجتماعی صلح با محوریت صلح جهانی» با حضور دکتر سعداله نصیری قیداری عضو

ابعاد اجتماعی صلح با محوریت صلح جهانی در بیست و پنجمین کرسی آزاد اندیشی بررسی شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  امور سامانه‌ها و روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ بیست و پنجمین کرسی آزاد اندیشی با موضوع «ابعاد اجتماعی صلح با محوریت صلح جهانی» با حضور دکتر سعداله نصیری قیداری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر صفی اله ملکی عضو هیئت مدیره مجمع جهانی دوستداران صلح و دکتر حسنیه السادات حسینی دبیرکل مجمع جهانی زنان ایثارگر دوستدار صلح روز یکشنبه بیست و سوم بهمن ماه در تالار امیرکبیر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر سعداله نصیری قیداری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت:  بشر پس از شناسایی خود و جامعه همواره درگیر جنگ بوده  است، در حدود ۳۴۰۰ سال گذشته فقط ۲۰۴ سال جنگی در بین کشورها رخ نداده است و ۸۰۰۰ جنگ بین کشورها ثبت شده است.

وی ادامه داد: فقط در جنگ جهانی اول ۵/۴ میلیون نفر نظامی و ۵/۳ میلیون نفر غیر نظامی کشته شده اند و ۹ میلیون نفر زخمی شده اند. در جنگ جهانی دوم با پیشرفت فناوری و ابزارهای نظامی آمار کشته شدگان افزایش پیدا کرده است، ۴۵ میلیون نفر نظامی و ۴۰ میلیون نفر غیرنظامی کشته و صدها میلیون نفر زخمی شده اند، که بیش از ۴ تریلیون دلار هزینه اقتصادی داشته است و ۶۱ کشور و سه چهارم جمعیت جهان درگیر آن بوده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه با پایان جنگ جهانی دوم در ماه نوامبر سال ۱۹۴۵، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با هدف پیشبرد صلح و رفاه همگانی در جهان از طریق همکاری میان ملت ها تأسیس شد، افزود: در آغاز دیباچه یونسکو آمده است از آنجا که صلح باید براساس همبستگی معنوی و فکری پی­ ریزی شود و از آنجا که جنگ ­های نخست در اذهان بشر آغاز می­ شود، دفاع از صلح نیز باید در ذهن انسان ­ها شکل گیرد. رسالت یونسکو بیش از هر چیز اخلاق است و مأموریت آن همکاری فکری در سطح بین المللی است.

دکتر نصیری در ادامه تصریح کرد: بیش از ۷۸ سال از تأسیس این سازمان می­ گذرد ولی وضعیت جهان به لحاظ صلح و رفاه مناسب نیست، این در حالی است که وضعیت علم و فناوری پیشرفت حیرت انگیزی داشته است.

وی با اشاره به برگزاری نشستی در ریو توسط یونسکو با عنوان منشوری برای آینده گفت: در دستورکار این نشست آمده است که بشریت در لحظه حساسی از تاریخ قرار دارد. نابرابری بین کشورهای مختلف و درون هرکشور می­ رود که جاودانه شود، فقر و گرسنگی، فقدان بهداشت و بی­ سوادی رو به وخامت است و اکوسیستم­ هایی که حیات ما به آنها متکی است پیوسته رو به زوال می ­رود، هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی به این مهم دست یابد، اما همراه با هم و در مشارکتی جهانی برای توسعه پایدار می‌توان به این مهم دست پیدا کرد.

دکتر نصیری ادامه داد: فرهنگ مجموعه دستاوردهای بشر در حوزه ­های علمی، هنری، ادبیات، فلسفه، ارزش ­ها، آداب و رسوم، عقاید و اطلاعات و… که کمک حال صلح پایدار است و صلح فقط نبود جنگ نیست بلکه سازگاری با محیط زیست، احترام به دیگران و مهارت باهم زیستن است و ادبیات صلح همزیستی در سلم و مسالمت، پرهیز از خشونت، مشارکت و همبستگی فکری و اخلاقی بشر، سعادت و رفاه بشر، رشد و تعامل در سایه عدالت اجتماعی است.

وی به تعریف جنگ پرداخت و گفت: جنگ فقط از نوع نظامی و فیزیکی نیست بلکه تخریب محیط زیست، کاهش بردباری و تاب آوری، عدم درک ارزش باهم بودن است و ادبیات جنگ یک نوع ادبیات نظامی مثل عدم گسترش سلاح­های جنگی، پرهیز از حمله نظامی و… نیست. ادبیات نوین کنترل خشونت، صلح درونی و ذهنی است.

دکتر صفی اله ملکی عضو هیئت مدیره مجمع جهانی دوستداران صلح با اشاره به معنی  پورالیسم گفت: در لغت به‌ معنای کثرت گرایی و جمع در مقابل تفریق و کاهش است. یعنی پذیرش سایر نظریات و سایر ادیان و مشروعیت بخشیدن به آنان است . پورالیسم مکتب است که دنبال نجات و رستگاری انسان­ها هستند نجات و سعادت انسان منحصر به یک فرهنگ و دین و ایده لوژی نیست اما نوع و روش آنها متفاوت است. پورالیسم چندین کاربرد دارد که مهم ترین آن در حوزه دین می­ باشد که اولین کاربردش مدارا و هم­زیستی مصالحت آمیز برای جلوگیری از جنگ و نزاع و خونریزی است.

عضو هیئت مدیره مجمع جهانی دوستداران صلح ادامه داد: در کشور ما حضور ادیان مختلف نشان دهنده یک پورالیسم ادیان است که در آرامش و با هم­زیستی مسالمت امیز باهم زندگی می­ کنند. همه ادیان دنبال یک حقیقت هستند و اختلاف در اصل رسیدن به سعادت وجود دارد اما در نوع فهم و برداشت در یک راستا هستند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....