تاریخ انتشار : یکشنبه 13 شهریور 1401 - 19:25
کد خبر : 100270

آمار تورم ، جهش قیمتها کی فروکش می کند؟

آمار تورم ، جهش قیمتها کی فروکش می کند؟

اقتصاددان: احتراما به استحضار می رساند مجمع اندیشکده ها اعتقاد دارد حکمرانی در جامعه همچون جریان خون در بدن انسان زنده و پویاست و در طول بیش از ۴۳ سالی که از انقلاب می گذرد رئیس جمهور و مقام دولتی نبوده که مشکلات را به گردن قبلی ها نیندازند ، در واقع این خود یک

اقتصاددان: احتراما به استحضار می رساند مجمع اندیشکده ها اعتقاد دارد حکمرانی در جامعه همچون جریان خون در بدن انسان زنده و پویاست و در طول بیش از ۴۳ سالی که از انقلاب می گذرد رئیس جمهور و مقام دولتی نبوده که مشکلات را به گردن قبلی ها نیندازند ، در واقع این خود یک کیفر خواست آماده و شفاف برای ریاست محترم قوه قضائیه است که پس از اصلاح قانون ترک فعل و عملکرد مسئولین دولتی سریعا اقدام و یک بار برای همیشه مقصران این نوع حکمرانی مشخص شوند ، تا اینکه بیش از این مردم هزینه های حکمرانی نامطلوب را پرداخت نکنند بسم الله.

ان شاء الله گفتگوی خبرگزاری تسنیم با دکتر میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در تاریخ ۱۰/۶/۱۴۰۱ آخرین نوع از ابنگونه گفتگوها باشد که به گردن یکدیگر می اندازیم و…

 درصد تورم در چند کشور جهان :

Argentina 71
Australia 6.1
Brazil 10.07
Canada 7.6
China 2.7
Euro Area 9.1
France 5.8
Germany 7.9

*Iran 52.2 *

India 6.71
Indonesia 4.69
Italy 8.4
Japan 2.6
Mexico 8.15
Netherlands 10.3
Russia 15.1
Saudi Arabia 2.7
Singapore 7
South Africa 7.8
South Korea 5.7 6
Spain 10.4
Switzerland 3.5
Turkey 79.6
United Kingdom 10.1
United States 8.5

 پیشنهاد مجمع اندیشکده ها

در عمل میدان دادن واقعی به مردم همچون دهه اول انقلاب و فراخوان برای مشارکت و کمک های مالی ( ریز و درشت حتی یارانه بگیرها ) ، و توانایی های بالقوه و بالفعل مدیریتی و…همزمان تاسیس صندوق ملی نفت و گاز و انرژی حرفه ای مردمی ( راه اندازی پتروپالایشگاه های فوق پیشترفته مصوبه ۱۳۹۸ مجلس ) ، برای تولید ثروت و برچیدن فقر و فساد و تبعیض و چهارده یارانه در کمتر از یک دهه

حکمرانی و مدیریت یک علم پیچیده است

۱۴۰۰ به بعد حکمرانی فقط بر پایه اندیشکده محور حرفه ای مردمی

 

 بخشی از گفتگوی دکتر میرکاظمی رئیس سازمان برنامه بودجه با خبرگزاری تسنیم ۱۰/۶/۱۴۰۱

تسنیم: اخیرا در جایی گفته بودید که دولت سیزدهم را با ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم، در حالیکه تا کنون در محافل کارشناسی بدهی ۵۰۰-۶۰۰ هزار میلیاردی مطرح بود، بدهی ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان را بر چه مبنایی گفتید؟

میرکاظمی: درنگ سازمان در بحث افزایش حقوق‌ها، دقیقا به خاطر همین بدهی‌های سنگین است. در بودجه برخی منابع دیده شده که موهومی است اما مصارفی که آمده واقعی است. بنابراین باید دستگاه ها تلاش کنند که آنچه در بودجه آمده، به طور کامل محقق شود چرا که اگر این منابع محقق نشوند یا کمتر از میزان پیش‌بینی شده محقق شوند، دولت را مجبور به استقراض می‌کنند که خط قرمز ما است.

در شرایطی که ما دولت را تحویل گرفتیم در همان ابتدا باید ۵۳۴ هزار میلیارد تومان مجموع سود و اصل اوراق‌های فروخته شده در سنوات گذشته را طبق سررسید پرداخت می‌کردیم، ما در سال گذشته ماهی ۱۲ هزار میلیارد تومان و درسال جاری ماهی ۱۵ هزار میلیارد تومان باید برای تسویه اوراق پرداخت کنیم؛ یعنی ما اگر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوارق منتشرکنیم باید ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق تسویه کنیم.

همچنین در سایت بانک مرکزی در مرداد ماه ۱۴۰۰، حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سیستم بانکی بود که بخشی از آن (حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان) برداشت از صندوق توسعه ملی، بخش دیگر بدهی‌های خارجی و بخشی بدهی به سازمان تامین اجتماعی (حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان) بود که اگر سرانگشتی جمع بزنید عدد بسیار قابل توجهی است که به هرحال جزو تعهدات دولت است و باید تعیین تکلیف شود.

تسنیم: با توجه به بدهی‌ها و تعهدات سنگین دولت، که شما هم در مباجث خود به آن اشاره کردید، سال ۱۴۰۰ را چگونه مدیریت کردید و از پس از تعهدات و تکالیف دولت بر آمدید؟

دولت یازدهم از زمانی که روی کار آمد تا پایان دولت دوازدهم، مرتب به دولت قبلی می‌تاخت و برخی از دولتی‌ها در آن زمان می‌گفتند که ما دولت را ته دره تحویل گرفتیم، در حالیکه دولت را ته دره تحویل نگرفتند، بلکه ته دره بردند.

ما قبل از شروع به کار دولت سیزدهم، به دوستانمان در مجلس پیشنهادی دادیم که ساختاری را طراحی کنید که وقتی دولت‌ها می‌خواهند عوض شوند شورایی مرکب از اعضای سه قوه، بررسی کنند که بر اساس شاخص‌های کلان، اساسا دولت چه چیزی را به دولت بعدی تحویل می‌دهد. برای کشور ما ضروری است که شورایی تشکیل شود که دقیقا عملکرد دولت ها را در پایان دوره بررسی کنند و برای مردم تبیین کنند که دولت در چه وضعیتی کشور را به دولت بعدی تحویل می‌دهد.

وقتی ما در دولتی ۲۹۰۰ هزار میلیارد تومان مصارف می‌آوریم اما شاهد رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیستیم و بهره‌وری ما منفی است، آیا نباید حسابرسی شود که این مصارف کجا رفته و صرف چه چیزی شده است؟

ما در دولت بنا نداشتیم که این حرف ها بزنیم، اما کم کم می‌بینیم که بانیان وضع موجود دست به توییت شدند و از وضعیت موجود انتقاد می‌کنند، این موضوع کمال بی‌معرفتی است چرا که ما در حال آواربرداری اقدامات دوستان در دولت قبل هستیم.

ما تمام تلاش خود را برای حل مشکلات کشور می کنیم، خاطرتان هست در بحث کرونا و واردات واکسن می‌گفتند، حتما باید شرایط بین‌المللی و fatf را بپذیریم، روزی ۷۰۰ نفر از مردم عزیز کشور ما به رحمت خدا می‌رفتند اما آقایان زندگی مردم را به مسائل سیاسی گره زده بودند، اما دولت سیزدهم بدون هیچ یک از شرط‌هایی که می‌گفتند این موضوع را حل و تمام پول‌های بلوکه شده را آزاد کرد و با همان پول‌ها دارو و کالای اساسی وارد کشور کرد.

امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قطب جهانی است و اینطور نیست که صرفا به عنوان یک کشور خنثی در آسیا به حساب بیاید، امروز امکان ندارد در منطقه کسی بدون رضایت جمهوری اسلامی ایران، تصمیمی بگیرد.

تسنیم: با توجه به بودجه سال ۱۴۰۱ که توجه ویژه شما بر کنترل هزینه‌های دولت و همچنین حذف ارز ترجیحی بود، مهمترین محور برنامه های سازمان برنامه و بودجه برای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ چیست؟ آیا بودجه سال بعد معطوف به برنامه هفتم توسعه است؟

میرکاظمی: بودجه ۱۴۰۲ باید مبتنی بر یک برنامه ۵ ساله باشد، چند روزی است که کارهای کارشناسی آن در مجمع تمام شده و به شکل مشورتی خدمت مقام معظم رهبری فرستاده شده است پس از بررسی و ابلاغ ایشان، پایه برنامه هفتم آماده می‌شود.

در هرصورت محور اصلی ما ثبات اقتصادی است، اینکه فعال اقتصادی ما معطل اراده بیگانگان نشود، مدیریت تورم و مراقبت از رشد اقتصادی جزو برنامه‌های اصلی ماست. در برنامه سال بعد مشخص شده است که سهم هر یک از استان‌های ما در رشد ۸ درصدی اقتصاد چقدر است و در هر استان سهم هر بخش (عمران و کشاورزی و صنعت و …) چقدر است. همچنین سازمان‌های ما در مدیریت استان‌ها، حتی تا سطح شهرستان‌ها هم این سهم‌ها را بررسی و محاسبه کرده‌اند.

با توجه به اینکه بحث رشد اقتصادی محور اصلی برنامه سال آتی است، قطعا پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اولویت‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است جاده‌ای را بخواهند دوبانده کنند که این جاده هیچ بار ترافیکی نداشته است، طبیعتا نیازی نیست منابعی را برای این جاده در نظر بگیریم، اما مثلا در آن منطقه برای پشتوانه کشاورزی یا صنعت احتیاج به احداث سدی داشته باشند به واسطه احداث سد بتوانند ارزش افزوده‌ای خلق کنند، این پروژه در اولویت قرار می‌گیرد.

محور مهم بعدی در بودجه، عدالت است. به حال توسعه در کشور ما متوازن نبوده است، شرق و غرب و جنوب و شمال کشور به شکل‌های نامتوازن توسعه یافته‌اند.

کار گروه‌هایی که در استان‌های مختلف کشور مبتنی بر آمایش‌های سرزمینی فعالیت می‌کنند، هیچ دلیلی ندارد در جایی که ما آب نداریم، شرکت فولادی یا ذوب‌آهن تاسیس کنیم، در سنوات گذشته برخی توسعه‌ها مبتنی بر آمایش سرزمینی نبوده و برخی از این اقدامات به خاطر فشارهای سیاسی و برخی تصمیمات شخصی بوده است که ما در سال ۱۴۰۲ مجدد بر روی این موارد تمرکز می‌کنیم تا اصلاح شوند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....