تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آذر 1400 - 11:30
کد خبر : 68238

دشت پهناور قزوین، محور توسعه استان

دشت پهناور قزوین، محور توسعه استان

سخنی با استاندار جدید قزوین سند توسعه اقتصادی استان قزوین در گرو بهره وری از فرصت های طلایی این دشت پهناور و حاصل خیز محقق خواهد شد. یادداشت به جناب آقای اعلایی استاندار محترم جدید قزوین پیرامون توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان، ضمن عرض تبریک انتصاب جنابعالی مطالبی را در خصوص استان قزوین به

سخنی با استاندار جدید قزوین

سند توسعه اقتصادی استان قزوین در گرو بهره وری از فرصت های طلایی این دشت پهناور و حاصل خیز محقق خواهد شد.

یادداشت به جناب آقای اعلایی استاندار محترم جدید قزوین پیرامون توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان، ضمن عرض تبریک انتصاب جنابعالی مطالبی را در خصوص استان قزوین به حضورتان عرضه می دارم .

اسناد فرادستی ، جهت اجرائی شدن به برنامه های متعدد تقسیم شده و هر برنامه نیز متشکل از طرح ها و مدل سازی ها مختلف بوده و در نهایت به پروژه های اجرایی تبدیل می گردند که میتواند منجر به توسعه استان گردد.
اسناد بالا دستی به مثابه برق فشار قوی می ماند و تا سلسله مراتب تقسیم آن به واحدهای کوچکتر فراهم نگردد، مستقیما کاربردی نبوده و قابل استفاده در توسعه صنایع ، کشاورزی و خدمات و ابنیه های مسکونی، نخواهد شد. لذا توسعه استان باید بر این مبنا هدف گذاری گردد ، مفهوم آن به مثابه سند فرادستی در راستای تدوین برنامه های توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و زیست محیطی مورد نظر باید تقسیم بندی شود.
در کشور اسلامی و پهناور ما ، توسعه را بایستی در پهنای سرزمینی (و اغلب خارج از مراکز جمعیتی و متراکم شهرها جستجو نمود ، کما اینکه در این حوزه ، راه ها وگسترش حمل و نقل بستر مناسبی برای توسعه هستند. واقع شده این استان به جهت اهمیت ترانزیتی در ابتدای بزرگراه غدیر و بزرگراه تهران – قزوین – رشت و عبور راه آهن سراسری و بین المللی کسور در جوار این دشت به عنوان بستر مناسبی برای توسعه استان می باشد.
پر واضح است که دشت گسترده قزوین با قرار گرفتن در جوار بزرگراه غدیر و داشتن منابع آب از سد طالقان ، منابع در خور توجه جهت استحصال آب مناسب برای توسعه ،ظرفیت بسیار مناسبی جهت بارگذاری در حوزه توسعه اقتصادی استان را دارا می باشد. ایجاد باراندازهای گسترده و هاب منطقه ای انبارهای کالا و گمرکات و همچنین بارگذاری صنایع و خدمات گسترده در این دشت و حول محور بزرگراه غدیر ، با در اختیار داشتن منطقه ویژه اقتصادی و نزدیکی به فرودگاه پیام و زمینه ساز گردش بسیار سرمایه ، ایجاد اشتغال فراوان و به تبع آن توسعه اقتصادی استان حتی کشور را به دنبال خواهد داشت.
ایجاد شهرک های جدید مسکونی در این منطقه ، مطابق نظریات دولت محترم جهت احداث و ایجاد واحدهای مسکونی به منظور تامین نیاز سکونتی کشور در طرح جهش مسکن و البته گردش فعالیت در صنعت ساختمان، از یک سو و از سوی دیگر ، به جهت تامین سکونت شاغلان جذب شده در این منطقه نیز می تواند ، ضمن برنامه ریزی مناسب جهت جانمایی منطقی و بهینه محیط و شهرک های مسکونی جدید ، زمینه ساز جذب سرمایه و رونق مضاعف اقتصادی و پایه گذاری اصولی در راستای توسعه اقتصادی استان شود.
تهیه طرح جامع توسعه اقتصادی با محوریت دشت قزوین به عنوان مدل توسعه و جا نمائی و بارگذاری مناسب در این حوزه و تهیه بسته های مختلف سرمایه گذاری در این منطقه و ایجاد آمادگی جهت جذب سرمایه های دولتی ، داخلی و خارجی می تواند نقش استان را در تعاملات اقتصادی ملی و منطقه ای بالا برد، اما اینکه به فرض رفع تحریم ظالمانه طبعا مسیر و جریان سرمایه گذاری خارجی به کشور هموار و ضرورت پیش بینی زمینه های سرمایه گذاری برنامه ریزی شده احساس می گردد.
توسعه کشاورزی در استان با برخورداری از رتبه مناسب در بعضی از محصولات کشاورزی از جمله گندم ، ذرت ، جو ، کلزا و بعضی از محصولات و انواع میوه این استان را تبدیل به یکی از قطبهای کشور نموده است که میتوان بخوبی از این فرصت برای صادرات این محصولات به دیگر استانها و حتی به خارج از کشور اقدام نمود.
در زمینه تولیدات دامی نیز این استان حرفی برای گفتن دارد . وجود چندین واحد مرغداری گوشتی و تخمگذار و دامداریهای بزرگ که در تامین شیر و گوشت استان و خارج از استان پتانسیل مناسبی در جهت توسعه استان به شمار میرود که نباید از این فرصت مناسب غفلت نمود و در تقویت آن تلاش و کوشش نمود.
موضوع گردشگری با وجود صدها آثار تاریخی در اقصی نقاط این استان باعث شده است که این استان از لحاظ تعداد اماکن گردشگری و تفریحی و تاریخی در کشور در رتبه اول قرار گیرد اما متاسفانه تاکنون از این فرصت استثنایی استفاده نشده و توان گردشگری استان همچنان بالقوه باقی مانده است و به بالفعل تبدیل نگردیده است .
توجه ویژه به این بخش و سرمایه گذاری ها با تقویت و حمایت و پشتیبانی در بخش خصوصی در حوزه گردشگری میتواند به توسعه اقتصادی استان کمک شایانی نماید.
تقویت بخش خصوصی و صدور مجوز برای در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی، گردشگری ، ساختمان و دیگر بخشها برای ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان قزوین کند و سختگیرانه است و باید در زمینه شاهد جهش و تغییر رویکردها باشیم.
وجود ۵۱ مرکز دانشگاهی و مراکز آموزش عالی اعم از دولتی، غیردولتی، آزاد، پیام نور و علمی کاربردی با داشتن ۶۲۶۰۰ دانشجو در رشته های مختلف از مقطع فوق دیپلم تا دکترازمینه مناسبی برای پرورش متخصصین متعهد را فراهم نموده و از این لحاظ نیز استان از جایگاه علمی و دانشگاهی در رتبه ممتازی در کشور در کشور قراردارد که این امر هم می تواند در خصوص توسعه استان کمک شایانی نماید.
در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان پیشنهاد می گردد با پشتیبانی، حمایت و تقویت ادارات کل در بخش دولتی و نیز بخش خصوصی استان ، به عنوان عامل اجرائی و با پیگیری حوزه های اقتصادی و عمرانی استانداری با همراهی تمامی سازمان ها و نهادهای ذیربط و مسئولین امر و بخشهای نظارتی و هدایت حضرتعالی ، این پتانسیل و ظرفیت عظیم و بهینه توسعه اقتصادی استان ، در کوتاه ترین زمان ممکن ، از بالقوه به بالفعل تبدیل شده و در راستای اجرائی نمودن اسناد فراد دستی اقتصاد کشور در اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ، برنامه ششم توسعه کشور ؛ سند توسعه استان و برنامه آمایش سرزمینی و با استفاده و بهره برداری از نخبگان و افراد با تجربه، متخصص و متعهد شاهد پیشرفت و توسعه همه جانبه و فراگیر استان باشیم تا بتوانیم این استان را به استانی پیشتاز در کشور تبدیل نماییم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....