به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد ، جعفر تشکریهاشمی «عدمکفایت» طرح ترافیک تهران را اعلام کرد: بود و نبود این طرح، «بدون تردید» هیچ تاثیری در حجم رفتوآمد خودروهای شخصی ندارد و شهرداری باید «بسته سیاستی جدید» برای مدیریت ترددها در سطح شهر تعریف کند
تقریبا همه خیابانهای شهر تهران-از ۱۰ بزرگراه شمالی- جنوبی و شرقی- غربی گرفته تا خیابانهای اصلی- طی ماههای اخیر به «پارکینگ خودروهای عبوری» تبدیل شده بهطوری که پدیده قدیمی «پیک ترافیک صبحگاهی و شبانگاهی» که در هر یک از دو مقطع صبح و شب، چیزی در حدود حداکثر ۲ ساعت بود، از ابتدای امسال تاکنون، حدودا ۲.۵ برابر شده است و در حال حاضر سه پیک ترافیکی در معابر به وجود آمده است؛ صبح، عصر و شب. تهرانیها در برابر این «وقتکشی مسلم در خیابانها» یک پرسش برایشان به وجود آمده است که مدیریت شهری تهران بهرغم «امکانات گستردهای که در سطح شهر شامل دوربینهای رصد خیابانها و نیروی انسانی حقوقبگیر در حوزه مدیریت ترافیک دارد»، تاکنون هیچ «جواب روشن» و «قانعکننده»ای به این سوال عمومی نداده است.
بررسیها درباره این پرسش اما نشان میدهد، شیوه مدیریت تردد شهروندان در سطح شهر تهران با دو اشکال بزرگ روبهرو است. اشکال اول به «شیوه مدیریت حرکت خودروهای شخصی» مربوط میشود که همه سیاستهای شهرداری در این سالها، بر «اجرای طرح ترافیک» خلاصه شده است. اشکال دوم که به مراتب دارای اهمیت بالاست نیز «ضعف شدید ناوگان حملونقل عمومی بهویژه اتوبوس و همچنین مترو» است.طرح ترافیک فعلی در تهران، نه «ترافیک» را کنترل میکند و نه «درآمد» برای شهرداری دارد.مجموع درآمد یکسال شهرداری تهران از فروش مجوز طرح ترافیک ۶۰۰ میلیارد تومان است که با این رقم حتی «امکان خرید اسکوتر و موتور برقی به تعداد محدود» توسط شهرداری برای بخشی از ماموریتش، فراهم نیست.هزینه خرید این دو وسیله از نگاه شهرداری، ۶۷۰ میلیارد تومان برآورد میشود.سهم درآمد طرح ترافیک از کل بودجه امسال شهرداری، زیر یکدرصد است؛ ۰.۷ درصد. این یعنی، مدیریت شهری، «حساب و کتاب اساسی» روی این طرح نکرده است.از طرف دیگر، در حال حاضر تهرانیها برای ورود به طرح ترافیک، اجازه دارند «بسته ماهانه طرح ترافیک» به مبلغ ۹۳۰هزار تومان خریداری کنند و کل ۳۱ روز ماههای نیمه اول و ۳۰ روز ماههای نیمه دوم سال را «آزادانه» در محدوده طرح ترافیک، با خودرو وارد شوند. این در حالی است که «هزینه تاکسی آنلاین» در تهران روزانه ۲۵۰هزار تومان برای رفت و آمد بین کار و منزل است که هزینه ماهانه «استفاده از تاکسی آنلاین»، ۶.۵ میلیون تومان خواهد شد.مقایسه هزینه اخذ مجوز طرح ترافیک برای تردد در شهر و هزینه تاکسی آنلاین، جواب همان پرسش فراگیر امروز تهرانیهاست.این مدل مدیریت ترافیک، عملا یعنی «ترافیکزایی با طرح ترافیک» که در غیاب «ناوگان چابک و گسترده حملونقل عمومی» باعث هجوم خودروهای شخصی به بزرگراهها و خیابانها به منظور انجام کارهای روزانه (سفرهای ضروری و غیرضروری) شهروندان شده است.جعفر تشکریهاشمی معاون اسبق حملونقل و ترافیک شهردار تهران و رئیس فعلی کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، درباره سوال عمومی پایتختنشینها به «دنیایاقتصاد» اعلام کرد: نسخه کنونی طرح ترافیک تهران، برای «تهران دهه ۶۰» است که به ۱۰ دلیل، «عدمکفایت» آن برای «تهران امروز» محرز است.او در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» اعلام کرد: طرح ترافیک تهران «بدون تردید»، طرحی ناکارآمد و نامناسب برای «تسهیل جریان سفرهای درونشهری» است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰