تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 - 8:23
کد خبر : 159520

۳۸۷ روستا در محاصره سیل

۳۸۷ روستا در محاصره سیل

این روزها همانطور که در برخی شهرها بارش برف باعث شادی و خوشحالی مردم شده است در گوشه‌ای دیگر از این جغرافیا بارش باران‌های سیل آسا باعث شده تا بسیاری از مردم خانه و زندگی خود را از دست بدهند. مردم سیستان و بلوچستان حالا در حال دست و پنجه نرم کردن با سیلابی هستند

این روزها همانطور که در برخی شهرها بارش برف باعث شادی و خوشحالی مردم شده است در گوشه‌ای دیگر از این جغرافیا بارش باران‌های سیل آسا باعث شده تا بسیاری از مردم خانه و زندگی خود را از دست بدهند. مردم سیستان و بلوچستان حالا در حال دست و پنجه نرم کردن با سیلابی هستند که ۳۸۷ روستا را در محاصره خود گرفته و زندگی و‌دار وندار روستاییان و کپرنشینان را با خود برده است. مثل همان اتفاقی که در سال ۹۸ رخ داد. نیروی‌های امدادی و نیروی‌های مردم در حال کمک رسانی به افراد آسیب دیده هستند اما راه ارتباطی با بسیاری از روستاها قطع است وهیچ خبری از وضعیت آنها در دسترس نیست. از سوی دیگر امکان امداد رسانی به این مناطق هم وجود ندارد. بارندگی‌ها در سیستان از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده و گسترش پیدا کرده و حالا با سر ریز شدن سدهای «شی کلگ» و «زیردان» و طغیان رودخانه بزرگ «کاجو» مناطق وسیعی از این استان درگیر سیلاب شده است. بر أساس اعلام‌های رسمی تاکنون به بیش از یک هزار و ۱۰۰ خانوار سیل زده امداد رسانی شده است. این در حالی است که تنها ۳ فروند بالگرد برای امداد رسانی به این گستره بزرگ وجود دارد. در هر بخش از این استان شهرها و روستاهای بسیاری گرفتار سیل شده‌اند و دسترسی به آنها آسان نیست. بارندگی‌ها در بخش پیرسهراب، پلان، شهرستان چابهار، دشتیاری و قصر قند روی هم رفته ۳۸۷ روستا در محاصره سیلاب قرار گرفته‌اند. همچنین آخرین برآوردها از خسارت ۲هزار میلیارد تومانی به تاسیسات زیر بنایی، جاده‌ها و کشاورزی خبر می‌دهد.

یک کشته و تعداد قابل توجهی بی‌خانمان

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  بر أساس گزارش‌های رسیده از سیستان و بلوچستان و به گفته معین الدین سعیدی نماینده این استان در مجلس تاکنون تنها یک نفر در این سیل جان خود را از دست داده است اما بارش باران به حدی است که بسیاری از افراد مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و این مساله باعث سرگردانی و بی‌خانمانی افراد زیادی در این استان شده است. او افزود: امداد رسانی به مناطق سیل زده همچنان ادامه دارد و در برخی از روستا به دلیل اینکه راه‌های ارتباطی به آن هنوز بازگشایی نشده است امکان امدادرسانی وجود ندارد.

بیش از ۱۱۰ روستا در محاصره سیل

فرماندار قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۲ سد بزرگ زیردان در بخش ساربوک و سد شی‌کلگ در بخش تلنگ این شهرستان بر اثر بارندگی‌ها و سیلاب چند روز اخیر سر ریز شده است. احمدرضا هاشمزهی اظهارکرد: فعالیت سامانه بارشی در جنوب استان سیستان و بلوچستان آغاز و موجب طغیان چند باره رودخانه بزرگ «کاجو» شده است. او با اشاره به اینکه سد «شی کلگ» بخش تلنگ با حجم ۱۰ میلیون مترمکعبی است، بیان کرد: سد زیردان نیز در مجموع با ظرفیت ۲۰۷ میلیون مترمکعب ذخیره آب با هدف آبیاری مزارع کشاورزی پایین دست و تامین آب آشامیدنی روستا‌های چابهار ساخته شده و هم اینک ظرفیت آن تکمیل شده است.

فرماندار قصرقند گفت: با توجه به اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی، مدیریت بحران شهرستان قصرقند در حال آماده باش قرار دارد. او با اشاره به هشدار نارنجی هواشناسی، تصریح کرد: تمامی تمهیدات برای کم کردن خسارت اندیشیده شده وتمامی اعضای ستاد موظف به آماده کردن امکانات مورد نیاز هستند.

شهروندان اخطار‌های هواشناسی را

جدی بگیرند

هاشمزهی از تمامی قشر‌های مختلف مردم به ویژه کشاورزان و دامداران خواست که اخطار‌های هواشناسی را جدی گرفته تا کمترین خسارت را در داشته باشیم.

او ادامه داد: بارندگی و طغیان رودخانه علاوه بر بستن مسیر قصرقند – تلنگ – کاجو راه ارتباطی ۱۱۰ روستا در محدوده حاشیه رودخانه کاجو، پایین دست دهستان حمیری ساربوک و محدوده عزیز آباد تا کلمت و بگ و هزاره‌ای و همچنین بخش تلنگ تا محدوده سد زیردان و دپ و سارتاپ را نیز قطع کرده و هیچ راهی برای امدادرسانی به جز هوایی از آنها وجود ندارد.

فرماندار قصرقند بیان کرد: باران راه ۱۳ روستای محدوده بالا و پایین دست سد زیردان ساربوک و ۲۳ روستای حاشیه رودخانه کاجو و ۷۴ روستای بخش تلنگ را قطع کرده و این روستا‌ها همچنان از چهار روز گذشته در محاصره سیل قرار دارند. اوافزود: هم اینک ۲۴ هزار نفر در بخش تلنگ قصرقند و بیش از ۶ هزار نفر در محدوده حاشیه رودخانه کاجو و ۱۳ هزار نفر در محدوده بخش ساربوک در محاصره سیل هستند و فقط امدادهوایی برای کمک رسانی امکانپذیر است. هاشمزهی گفت: تا زمان فروکش کردن سیلاب امکان تردد در این محور و سایر روستا‌های حوزه بخش ساربوک و پایین دست منطقه چندوکان و کاجو وجود ندارد. این در حالی است که تنها سه بالگرد برای امداد رسانی هوایی وجود دارد و در برخی از این مناطق حتی امکان پرواز بالگردها هم وجود ندارد.

آماده‌باش هلال احمر در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

رییس جمعیت هلال احمر با اعلام آماده‌باش جهت امدادرسانی به مناطق سیل‌زده استان سیستان‌وبلوچستان گفت: دستورات لازم درباره اعزام بالگرد‌ها به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان صادر شده است. پیرحسین کولیوند، با اشاره به سیل استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به شرایط استان سیستان‌وبلوچستان، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در آماده باش کامل به سر می‌برد. او درباره اقدامات انجام شده در خصوص سیل استان سیستان و بلوچستان گفت: تیم‌های امدادی در «مکران» و شهرستان «دشتیاری» استان سیستان و بلوچستان مستقر شده‌اند. وضعیت امدادی سیل سیستان و بلوچستان را پیگیری کرده‌ام و دستورات لازم درباره چگونگی امدادرسانی صادر شده است. رییس جمعیت هلال احمر ایران درباره چگونگی امدادرسانی به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دستورات لازم درباره اعزام بالگرد‌ها به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان صادر شده است. همچنین رییس سازمان امداد و نجات نیز به مناطق سیل زده اعزام شده است. او با بیان اینکه درباره اعزام نیرو‌های کمکی به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان فراخوان صادر کرده‌ایم، افزود: به تمام امدادگران، نجاتگران و نیرو‌های داوطلب جمعیت هلال احمر فراخوان داده‌ایم که برای کمک به مردم سیل زده استان سیستان و بلوچستان پای کار بیایند. کولیوند ادامه داد: برخی از روستا‌ها با آب محاصره شدند و نیاز به امدادرسانی دارند. کمک‌های مورد نیاز مردم در کانون توجه قرار گرفته است. رییس سازمان امداد و نجات در مناطق شهرستان دشتیاری و مکران به سر می‌برد و تا زمانی که شرایط این مناطق پایدار نباشد در سیستان و بلوچستان حضور دارد.

۱۲۱ روستا در شهرستان چابهار در محاصره سیلاب

دادکریم بلوچ معاون عمرانی فرمانداری چابهار نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد: در پی بارندگی شبانه روز گذشته، ۱۲۱ روستا در بخش پیرسهراب و بخش پلان شهرستان چابهار کاملاً در محاصره آب هستند و راه‌های دسترسی به این روستا‌ها قطع است. او افزود: بر اثر شدت بارش‌ها آب به داخل منازل ۶ روستا نفوذ کرده و نیاز به کمک‌های امدادی فوری دارند. سد زیردان هم سریز کرده و آب در پایین دست سد با حجم بسیار بالا در جریان است. معاون عمرانی فرماندار چابهار گفت: بارش شدید باران در مسیر شهرستان دشتیاری و چابهار تردد را دشوار کرده است.

۱۱ شهرستان‌ سیستان و بلوچستان در محاصره سیل

از سوی دیگر رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه اکنون ۱۱ شهرستان استان سیستان و بلوچستان در محاصره سیل و آبگرفتی قرار دارد، گفت: سه فروند بالگرد برای امدادرسانی به سیل‌زدگان آمادگی است تا به محض مهیا شدن شرایط جوی عملیات امدادرسانی هوایی آغاز شود. بابک محمودی روز جمعه اظهار داشت: از روز سه‌شنبه هشتم اسفند در جنوب شرق کشور بارندگی‌هایی داشتیم که این‌بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان از پنج شنبه افزایش قابل توجهی داشته است و همین باعث شده چهار منطقه اصلی در شهرستان‌های چابهار و ۱۱ شهرستان خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، نیکشهر، دلگان، چابهار، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز، کنارک و مهرستان نیازمند دریافت خدمات امدادی شدند. محمودی با بیان اینکه این شهرستان‌ها با مخاطره جدی ناشی از بروز سیلاب مواجه نبوده‌اند، افزود: عمدتا سیلاب‌ها در شمال چابهار به وقوع پیوسته و منجر به بروز آبگرفتگی‌های گسترده‌ای شده و تا این لحظه به حدود ۱۱۰۰ خانوار امدادرسانی شده است.او با اشاره به اینکه هنوز برخی خانوارهای گرفتار در سیلاب وجود دارند که امکان دسترسی و امدادرسانی به آنها وجود ندارد، افزود: از این تعداد به ۲۷۰ خانوار اسکان اضطراری داده شده است. به همین منظور بین متاثران از سیل و آبگرفتگی ۱۲۰۰ تخته موکت و ۲ هزار تخته پتو، پنج تُن نایلون، ۲۵۰ شعله چراغ والور توزیع و ۶ هزار بسته غذایی هم آماده تحویل به مردم سیل‌زده است.

۶۴ تیم در حالت آماده‌باش است

محمودی ادامه داد: ۶۴ تیم در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و به استان‌های همجوار مثل کرمان و خراسان جنوبی آماده‌باش داده شده است تا در صورت نیاز به کمک هلال‌احمر سیستان و بلوچستان بیایند. در چابهار آبگرفتگی‌های زیادی وجود دارد و به همین دلیل ۲ فروند بالگرد فراخوان شده است اما هنوز شرایط پروازی مهیای آغاز عملیات امدادرسانی هوایی نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....