«رجا عبدالرحیم» و «پاتریک کینگزلی» در گزارش ۵آوریل در نیویورک‌تایمز نوشتند، درگیری‌های کوتاهی در سایر بخش‌های شهر قدیمی بیت‌المقدس در پاسخ به حمله به مسجد الاقصی رخ داد و در بسیاری از شهرها از فلسطینی‌ها خواسته شد تا برای محافظت از آن به این محوطه بیایند. اما در اواخر صبح چهارشنبه، اوضاع آرام شد. پلیس به زور وارد یکی از دو نمازخانه اصلی در این مکان مقدس مورد مناقشه شد. در درگیری‌های بعدی، افسران پلیس با باتوم به فلسطینی‌ها حمله کردند و فلسطینی‌ها نیز دست به پرتاب آتش زدند. رسانه‌های فلسطینی می‌گویند پلیس گاز اشک‌آور و گلوله‌های اسفنجی شلیک کرده است.

به گفته پلیس، فلسطینی‌ها نیز به سمت افسران سنگ پرتاب کردند. پلیس گفت که بیش از ۳۵۰فلسطینی را دستگیر و از محوطه خارج کرده است. یک گروه مدافع حقوق زندانیان فلسطینی گفت که بیش از ۴۰۰نفر دستگیر شدند. درگیری‌ها اغلب در محوطه مسجدالاقصی که یهودیان آن را کوه معبد می‌نامند، در طول دوره‌های تنش در منطقه رخ می‌دهد. مقامات و دیپلمات‌ها هشدار داده‌اند که همزمانی ماه رمضان و عید فصح یهودیان که از شامگاه چهارشنبه آغاز شد، می‌تواند چنین درگیری‌هایی را بیشتر کند. پلیس گفت فلسطینی‌ها ساعاتی پس از اقامه نماز تراویح که هر شب در ماه رمضان برگزار می‌شود، درهای نمازخانه، مسجد قبله را از داخل قفل کرده و ورودی‌ها را سد کردند. پلیس گفت که پس از تلاش‌های طولانی‌مدت برای متقاعد کردن نمازگزاران به ترک مسجد به این مسجد حمله کرده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، به گفته ارتش اسرائیل، پس از این حمله، گروه‌های مسلح مستقر در غزه حداقل ۹موشک به سمت اسرائیل پرتاب کردند که ۵فروند از آنها توسط سیستم دفاع هوایی اسرائیل رهگیری شد و چهار فروند دیگر در میدان‌های باز فرود آمدند. به گزارش رسانه‌های خبری فلسطین و ارتش اسرائیل، ساعاتی بعد، اسرائیل چندین حمله هوایی به اماکن نظامی در غزه انجام داد. برخی از فلسطینی‌ها از نمازگزاران خواسته بودند که برای اعتکاف به اقصی بروند؛ سنت شب ماندن در مسجد برای عبادت که به‌ویژه در ماه رمضان انجام می‌شود. آنها ابراز نگرانی کردند که با شروع عید فصح، نمازگزاران یهودی بیشتری به این مکان بیایند. برای چندین دهه پس از تصرف این مکان و خارج ساختن آن از دست اردن در جنگ اعراب و اسرائیل در سال۱۹۶۷، اسرائیل از نماز خواندن یهودیان در محوطه جلوگیری کرد. اما در سال‌های اخیر به‌طور ضمنی به آنها اجازه این کار داده شده که خشم بسیاری از فلسطینی‌ها و کشورهای مسلمان منطقه را برانگیخته است.

برخی از فعالان یهودی به تازگی خواستار قربانی کردن یک بز در محوطه برای جشن عید فصح شدند، چیزی که پلیس اسرائیل بارها گفته است که از آن جلوگیری خواهد کرد.از زمان آغاز ماه رمضان، پلیس مسلمانان را مجبور به ترک محوطه اقصی پس از نماز تراویح شبانه کرده است تا اطمینان حاصل شود که آنها شب نمی‌مانند. به گزارش خبرگزاری‌های فلسطینی، پلیس همچنین از ورود بسیاری از مردان جوان فلسطینی به مسجد برای نماز صبح جلوگیری کرده است. پلیس رژیم صهیونیستی روز شنبه یک شهروند فلسطینی اسرائیل را در یکی از ورودی‌های مسجد به ضرب گلوله کشت. پلیس گفت که مرد اسلحه یک افسر پلیس را ضبط و شلیک کرد. خبرگزاری‌های فلسطینی گزارش دادند که وی پس از مداخله برای جلوگیری از تعرض یک زن فلسطینی در جریان درگیری کشته شده است.

الجزیره نیز در گزارش ۵آوریل در همین زمینه نوشت که آن ۴۰۰ فلسطینی که دستگیر شدند در پاسگاه پلیس در «آتاروت»، شرق بیت‌المقدس اشغالی در حبس هستند. شاهدان فلسطینی می‌گویند که نیروهای اسرائیلی از «زور شدید و عریان» از جمله پرتاب گاز اشک‌آور، استفاده کردند که به بسیاری از نمازگزاران احساس خفگی دست داد و برخی دیگر هم با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. صلیب سرخ فلسطین هم اعلام کرد که ۱۲نفر مجروح شدند که از آن میان سه نفر به بیمارستان منتقل شدند. این نهاد فلسطینی می‌گوید که نیروهای اسرائیلی مانع رسیدن نیروهای امدادی و درمانی به منطقه شدند.