تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آذر 1399 - 20:14
کد خبر : 28540

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نزول ۲/ ۶ درصدی شاخص کل بورس، زمان پرداخت یارانه معیشتی کرونا، دلیل جهش امروز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نزول ۲/ ۶ درصدی شاخص کل بورس، زمان پرداخت یارانه معیشتی کرونا، دلیل جهش امروز قیمت نفت چیست؟ جدیدترین قیمت‌ها در بازار خودرو، ثبت یک ریزش دیگر برای دلار، سوییس متهم به دستکاری ارزی شد، سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کردند و تداوم رشد قیمت طلا را در بر دارد.

 

+نزول ۲/ ۶ درصدی شاخص کل بورس

در اقتصاددان به نقل از تابناک ، آخرین روز معاملاتی این هفته نیز با افت شاخص کل بورس تهران به پایان رسید تا این نماگر با یک درصد کاهش دیگر تا محدوده یک میلیون و ۴۱۳ واحد عقب‌نشینی کند. به این ترتیب، پس از ثبت چهار هفته پیاپی صعودی، شاهد نزول ۲/ ۶ درصدی شاخص کل بازار سهام در مقیاس هفتگی بودیم. در این روز ضمن کاسته شدن از فشار فروش‌ها، شاهد افزایش محسوس متقاضیان خرید سهام بودیم. به‌طوری که با وجود سرخ‌پوشی شاخص کل اما ارزش صف‌های خرید از فروش بیشتر بود. به نقل از دنیای اقتصاد؛ اما آیا این متغیر می‌تواند نویددهنده پایان هیجانات منفی حاکم بر بازار سهام باشد؟ کارشناسان معتقدند شناسایی سود ۲۵ درصدی از سوی خریدارانی که در کف ۲/ ۱ میلیون واحد حضور یافتند، مهم‌ترین دلیل افزایش فشار فروش در روزهای اخیر بوده است. ضمن آنکه برخی اخبار غیراقتصادی و مبهم بودن بودجه ۱۴۰۰ نیز در افزایش عمق این روند اصلاحی موثر واقع شد. از دیدگاه کارشناسان با توجه به روند رو به رشد بازارهای جهانی، هفته آینده فرصت مناسبی برای خرید سهام بوده و در میان‌مدت انتظار می‌رود بازار مثبتی پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

+وزیر اقتصاد: با نامه نگاری دل فعالان بورس را خالی کردند

فرهاد دژپسند گفت: کسانی که تحت تأثیر هیجانات و عدم اشراف درست به بازار سرمایه با نامه نگاری، نطق و مصاحبه، دل مردم را خالی و بازار را با نااطمینانی مواجه کردند تا حدی در افت شدید شاخص مسئول هستند و بخشی از این کاهش ناشی از حرکات غیرمنطقی آنها بود. مهم ترین سؤال آنها این بود که چرا وقتی اقتصاد رشدش منفی است، بازار سرمایه باید رونق داشته باشد؟ الان با توجه به گزارش های شرکت ها می توان به این سوال به گونه ای پاسخ داد که آنها نیز متوجه شوند. بخشی از آن به این علت است که بنگاه های بورسی، بنگاه های گلچین شده و بعضاً صادراتی اصلی کشور هستند. برخی از این بنگاه ها توانسته اند در همین سال رشد سودآوری بالای ۴۰۰ درصدی را تجربه کنند. آن اظهارات دل فعالان بازار سرمایه را خالی کرده و اتفاقا فرصت طلایی که بوجود آمده بود تا بتوان از آن برای تعمیق و توسعه بازار اولیه و ثانویه استفاده کنیم، به آن فرصت آسیب زدند. در واقع در شش ماهه ابتدایی سال ما توانستیم ۳۲۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای اقتصاد کشور انجام دهیم، ما و همه دانشگاهیان، رسانه ها و صاجبنظر باید تلاش کنیم اعتماد مردم به بازار سرمایه افزایش یابد.

+معرفی یک بانک خصوصی متخلف به دستگاه قضایی

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از بررسی مشکلات سه واحد تولید بزرگ استان مازندران، در صد و سومین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خبر داد و گفت: نخستین واحد، یک هلدینگ بزرگ متشکل از ۷ واحد تولیدی بود که به دلیل مشکلاتی با بانک‌ها، ده سال تعطیل شده بود. وی افزود: مشکلات این هلدینگ با ده بانک پیگیری شد که ۹ بانک با این هلدینگ مساعدت کرد و تنها یک بانک خصوصی در جلسه حاضر نشد که مقرر شد آن بانک به دستگاه قضایی و سازمان بازرسی معرفی شود.

+زمان پرداخت یارانه معیشتی کرونا

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی و به دنبال تفاهم حاصله مبنی بر حمایت از معیشت قشرهای کم درآمد که در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا کسب درآمد آن‌ها مختل شده است، مقرر گردید:

۱– به افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هر نفر ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان پرداخت شود.
۲ – به سایر افراد با مشخصات زیر نیز ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد.
– افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آن‌ها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند.
– افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آن‌ها بیمه پرداز نباشند.
– افرادی که اعضای خانوارشان طبق شاخص‌های بانکی از درآمدحداقلی برخوردار نباشند.
– افرادی که در گروه یارانه معیشت بگیر باشند.

گفتنی است، این وجوه از آذرماه به مدت چهار ماه پرداخت خواهد شد.

اولین مرحله این حمایت معیشتی ساعت ۲۴ روز ۱۳۹۹/۹/۲۷ به حساب افراد مشمول واریز می‌شود.

+دلیل جهش امروز قیمت نفت چیست؟

قیمت نفت خام در معاملات روز پنجشنبه تحت تأثیر خبر کاهش ذخایر انبارهای نفت آمریکا جهش کرد و به بالاترین سطح در ۹ ماه اخیر رسید. تا ساعت ۷:۰۷ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۱.۰۸ درصد یا ۵۵ سنت جهش کرد و به ۵۱.۶۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۰۹ درصد یا ۵۲ سنت جهش کرد و به ۴۸.۳۴ دلار رسید. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۱۱ دسامبر ۳.۱ میلیون بشکه پایین آمده، که این از پیش‌بینی اقتصاددانان که انتظار افتی ۱.۹ میلیون بشکه‌ای را داشتند فراتر رفته است.

+کرونا خرید خانه در ترکیه از سوی ایرانی ها را کاهش داد

خبرگزاری آناتولی ترکیه: به دنبال شیوع کرونا در ترکیه، تمایل اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه کاهش داشته است؛ به گونه ای که طبق اعلام مرکز آمار این کشور،  در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر، میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی با هدف اخذ اقامت و شهروندی ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۵ درصد کاهش داشته و به ۵۶۴۲ واحد رسیده است. شیوع کرونا و کاهش ارزش پول ملی از جمله دلایل اصلی کاهش خرید خانه توسط خارجی ها در ترکیه بوده است. استانبول محبوب ترین شهر برای خرید خانه توسط اتباع خارجی بوده و طی این مدت ۲۴۴۳ مورد از کل معاملات مسکن صورت گرفته توسط اتباع خارجی مربوط به این شهر بوده است. پس از استانبول نیز شهرهای آنتالیا با ۸۹۳ مورد و آنکارا با ۲۹۷ مورد، محبوب ترین شهرها برای خرید خانه در ترکیه توسط اتباع خارجی بوده اند.

به گفته مرکز آمار ترکیه، طی این مدت اتباع ایرانی با خرید ۸۷۶ واحد خانه، دومین گروه بزرگ خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند و عراقی ها با خرید ۸۷۶ خانه در صدر این ماه قرار گرفته اند. شهروندان روسی با خرید ۴۳۴ خانه در ترکیه سومین گروه بزرگ خارجی خریدار مسکن بوده اند. در مجموع ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر امسال ۱۱۲ هزار و ۴۸۳ مورد فروش ملک در ترکیه به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۸.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. ۱۰۶ هزار و ۷۱۷ خانه از خانه های فوق نوساز بوده اند. استانبول محبوب ترین شهر برای خرید خانه در ترکیه بوده و طی این مدت ۲۱ هزار و ۱۵۸ مورد از کل معاملات مسکن صورت گرفته مربوط به این شهر بوده است. طبق قوانین جدید، اتباع خارجی با خرید خانه‌ای به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و بالاتر می‌توانند شهروندی و تابعیت ترکیه را به دست آورند. از زمان تصویب این قانون، خرید خانه توسط خارجی‌ها رونق زیادی گرفته است.

+پیش ‌بینی قیمت ها در بازار خودرو

«نعمت الله کاشانی نسب»‌ نائب رییس اتحادیه نمایشگاه داران پایتخت می‌گوید: رکود کامل بر معاملات و بازار حاکم است و هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود. این مقام صنفی به ایرنا گفت: ‌چنین رکود شدیدی طی دهه‌های گذشته در بازار خودرو کم‌نظیر است، این روزها همه به انتظار ریزش بیش از پیش قیمت‌ها از خرید دست کشیده‌اند. وی درخصوص برخی شایعات که ریزش حدود ۳۰ درصدی قیمت‌ها را برای هفته آخر آذرماه پیش‌بینی کرده بود، تاکید نمود: اینها فقط نظرات شخصی است که از سوی برخی ارائه می‌شود. کاشانی‌نسب در عین حال پیش‌بینی‌کرد: اگر گشایشی در امور سیاسی و اقتصادی حاصل شود، آن‌گاه کاهشی شدن بیش از پیش قیمت‌ها قطعی است.

+جدیدترین قیمت ها در بازار خودرو

به نقل از ایرنا، رصد فضای مجازی و سایت‌های خودرویی حاکی از قیمت ۱۰۱ میلیون تومانی پراید ۱۳۱، ۱۲۰ میلیون تومانی پراید ۱۱۱، ۱۰۶ میلیون تومانی پراید ۱۵۱ (وانت پراید)، ۱۱۳ میلیون تومانی تیبا صندوق‌دار، ۱۲۳ میلیون تومانی تیبا ۲، ۱۲۸ میلیون تومانی ساینا و ۱۳۸ میلیون تومانی کوئیک در گروه سایپا است. در گروه ایران‌خودرو نیز پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۸۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۲۴۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار به ۲۳۲ میلیون تومان، پژو پارس ال.ایکس به ۲۳۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال.ایکس به ۱۷۷ میلیون تومان، دنا تیپ یک به ۲۵۳ میلیون تومان، سمند ال.ایکس به ۱۷۳ میلیون تومان و رانا به ۲۰۰ میلیون تومان است. در دسته مونتاژی‌ها نیز هر دستگاه هایما اس۷ ایران‌خودرو به ۶۶۰ میلیون تومان، جک اس ۵ کرمان موتور به ۶۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ ایران‌خودرو به ۸۱۰ میلیون تومان، مزدا ۳ مدل ٩۸ گروه بهمن به ۸۷۵ میلیون تومان و سیتروئن سی۳ سایپا مدل ٩۸ به ۸۰۰ میلیون تومان است.

+ثبت یک ریزش دیگر برای دلار

ارزش دلار مقابل بسیاری از ارزها باز هم کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۳۰۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۸ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

سوییس متهم به دستکاری ارزی شد!

به نقل از رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا در اقدامی که می تواند منجر به تنش های تجاری جدیدی شود، نام کشورهای سوییس و ویتنام را به فهرست کشورهایی که تعمدا در نرخ ارز خود دستکاری می کنند، افزود. طبق قوانین آمریکا، دولت این کشور می تواند علیه کشوری که نامش در این فهرست قرار گیرد، تعرفه های تجاری بیشتری وضع کند. وزارت خزانه داری آمریکا با متهم کردن این دو کشور به دستکاری عمدی در نرخ ارز با هدف کسب مزیت های تجاری در مقابل آمریکا اعلام کرده است این رفتار ناعادلانه می تواند به ضرر رشد اقتصادی آمریکا و شاغلین آمریکایی باشد. وزارت خزانه داری امریکا با تاکید بر حق این کشور در انجام اقدام متقابل علیه این دو کشور خواهان آغاز مذاکرات بین طرفین برای از میان برداشته شدن موانع ناعادلانه در تجارت شده است.

تداوم رشد قیمت طلا با تقویت احتمال تصویب بسته مالی جدید آمریکا

قیمت جهانی طلا در معاملات روز پنج‌شنبه تحت تأثیر افزایش احتمال تصویب بسته جدید کمک مالی آمریکا در کنگره این کشور تقویت شد و به بالاترین سطح در یک هفته اخیر رسید. بسته کمک مالی جدید باعث رشد نقدینگی و تقویت تورم خواهد شد که این به نفع قیمت طلا خواهد بود. تا ساعت ۹:۱۳ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، شاخص اسپات‌گلد، ۰.۱۹ درصد رشد کرد و به ۱,۸۶۷.۲۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا تا این ساعت ۰.۶۳ درصد تقویت شد و به ۱,۸۷۱.۱۰ دلار رسید. قیمت هر اونس نقره در معاملات امروز ۱.۷۳ درصد جهش کرد و به ۲۵.۴۸ دلار رسید. کنگره آمریکا چهارشنبه شب به تصویب بسته کمک ۹۰۰ میلیارد دلاری نزدیک شد که در آن چک‌های یارانه نقدی ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلاری گنجانده شده است. نمایندگان تا ضرب‌الاجل جمعه شب وقت دارند تا در مورد این بسته به توافق برسند.

سهام آسیا اقیانوسیه نوسان کردند

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات روز پنجشنبه، تحت تأثیر بیانیه فدرال‌رزرو که بر تداوم پشتیبانی از اقتصاد آمریکا در پاندمی کرونا تاکید کرد، نوسان کردند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۱۶ درصد رشد کرد، در حالی که نیکی ژاپن تقریباً بدون تغییر ماند و با افت ناچیز ۰.۰۱ درصدی روبه رو شد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۶۶ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۳۲ درصد بالا آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۸۹ درصد جهش کرد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی با افت ۰.۴۹ درصدی روبه رو شد. در بازار ارز، دلار ۰.۱۵ درصد دیگر در مقابل ین ژاپن افت کرد و به نرخ برابری ۱۰۳.۳۲ واحد رسید، در حالی که در مقابل یوآن چین ۰.۱۰ درصد تقویت شد و به نرخ برابری ۶.۵۳۸۸ واحد بازگشت.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....