تاریخ انتشار : جمعه 29 اسفند 1399 - 21:29
کد خبر : 39898

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون تغییر مسیر معاملات بورس در هفته پایانی سال ۹۹، پرش دلار در معاملات جهانی، بیتکوین

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تغییر مسیر معاملات بورس در هفته پایانی سال ۹۹، پرش دلار در معاملات جهانی، بیتکوین بر سر دوراهی، مهلت بازگشت ارز اقلام دارویی یکسال تعیین شد، صادرات نفت عربستان به بالاترین رقم طی ۹ ماه گذشته رسید و توقف سکه در کانال ۱۱ میلیونی را در بر دارد.

+تغییر مسیر معاملات بورس در هفته پایانی سال ۹۹

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته ای که گذشت (چهارشنبه، ۲۷ اسفند ‌ماه) با ۱۰۱ هزار واحد افزایش به عدد یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته قبل آن، نزدیک به هشت درصد رشد داشت. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۳۱ هزار و ۸۰۸ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۳۹ هزار و ۷۹۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۸۱ هزار و ۶۹۹ واحد به عدد ۲۸۶ هزار و ۶۹۵ واحد رسید. در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال)،‌ فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، و گروه دارویی برکت (برکت) و ایران خودرو در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. به نقل از ایرنا؛ در هفته‌ای که گذشت انبوه‌سازی املاک و مستغلات، هتل و رستوران، ماشین‌آلات و تجهیزات، اطلاعات و ارتباطات، لاستیک و پلاستیک، صنایع غذایی به جز قند و شکر، شیمیایی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، رایانه، فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، خودرو و قطعات، مخابرات، سرمایه‌گذاری‌ها، بانک‌ها و موسسات اعتباری، دارویی، منسوجات، دستگاه‌های برقی، سیمان، آهک و گچ، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، فنی و مهندسی، محصولات کاغذی، فنی و مهندسی، بیمه و بازنشستگی، فرآروده‌های نفتی، استخراج نفت و گار جز اکتشافات، پیمانکاری صنعتی، قند و شکر، محصولات چرمی، استخراج  ذغال سنگ، چندرشته ای صنعتی، محصولات چرمی و خرده فروشی بالاترین درصد بازدهی مثبت را داشتند.

عقب نشینی هزار تومانی دلار در آخرین ماه سال

بررسی روند بازار ارز در آخرین ماه سال نشان می دهد بهای دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز با کاهش همراه بوده است. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا در آخرین روز کاری امسال، با افت ۱۰۳۷ تومانی نسبت به اولین روز کاری اسفندماه، به قیمت ۲۳۹۶۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در این مدت با کاهش ۱۵۸۱ تومانی به قیمت ۲۸۲۸۹ تومان رسیده است.

پرش دلار در معاملات جهانی

دلار بیشترین صعود هفتگی خود در معاملات جهانی را به ثبت رساند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۶ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۸۴۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۷ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

بیتکوین بر سر دوراهی

تردید معامله گران در مسیر اتی بیتکوین باعث رقم خوردن روز پرنوسانی برای این رمزارز شد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در حالی که برخی از کارشناسان انتظار آغاز دور جدید صعودی ارزهای دیجیتالی را دارند دولت فرانسه اعلام کرد بیتکوین های مصادره شده از هکرها به ارزش ۲۸ میلیون یورو را به حراج خواهد گذاشت. طبق عرف معمول فرانسه حراج دولتی در شرایطی انجام می شود که دولت انتظار کاهش قیمت آن دارایی را داشته باشد و این مساله باعث ایجاد تردیدهایی بین معامله گران در خصوص آغاز مسیر صعودی بیتکوین شده است. بررسی روند معاملات نشان می دهد که تمایل معامله گران قدیمی برای نگهداری بیتکوین رو به افزایش است و بیشتر بیتکوین های تازه عرضه شده مربوط به معامله گران تازه کار تر است. به نقل از ایسنا؛ صندوق سرمایه گذاری گری اسکیل که یکی از بزرگ ترین صندوق های سرمایه گذاری در حوزه رمزارزها نیز محسوب می شود بار دیگر در اتریوم سرمایه گذاری کرد و ۱۰ هزار اتریوم دیگر به دارایی های خود افزود. اتریوم این روزها در حال توسعه شبکه خود است.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.
۱- بیت کوین
قیمت: ۵۸ هزار و ۱۰۵.۷۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۲ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۷۲ درصد افزایش
۲- اتریوم
قیمت: ۱۷۹۰.۷۲ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۰۰ درصد افزایش
۳- بایننس کوین
قیمت: ۲۶۰.۶۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۵ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۰۰ درصد افزایش
۴- کاردانو
قیمت: ۱.۲۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۴ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۵۳ درصد افزایش
۵- تتر
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۹ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش
۶- پولکا دوت
قیمت: ۳۵.۹۶ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۴۸ درصد کاهش
۷- ریپل
قیمت: ۰.۴۷۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۵ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۵۶ درصد افزایش
۸- یونی سواپ
قیمت: ۲۹.۹۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۷ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۹۲ درصد کاهش
۹- لایت کوین
قیمت: ۲۰۲.۵۴ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۲ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۴۹ درصد افزایش
۱۰- چین لینک
قیمت: ۲۹.۴۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۱۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۷۹ درصد افزایش

+نصرالله: می‌توانیم بدون استفاده از دلار از ایران مشتقات نفتی بخریم

سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنانی تلویزیونی گفت: ایران برای حل بحران سوخت در لبنان پیشنهاد خوبی داده است. ما می‌توانیم بدون استفاده از دلار از ایران مشتقات نفتی بخریم و با لیره پول آن را پرداخت کنیم. پیشنهاد ایران برای خرید مشتقات نفتی به لیره لبنانی پابرجاست و اجرای پیشنهاد ایران، از طریق دولت لبنان و بر اساس قوانین آن انجام خواهد شد. سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: رئیس بانک مرکزی بیشترین مسئولیت را در زمینه حفظ ارزش لیره لبنان دارد. ای رئیس بانک مرکزی! با اختیاراتت و روابطت می‌توانستی مانع این افزایش غیرقابل قبول شوی و تو این را می‌دانی و این مسئولیت توست. /ایسنا

+مهلت بازگشت ارز اقلام دارویی یکسال تعیین شد

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با ارسال نامه ای به رئیس کل گمرک، معاون بانک مرکزی، رئیس سازمان امور مالیاتی و رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که با مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مهلت بازگشت ارز صادرات اقلام دارویی را یکسال اعلام کرد.

13991228000212 Test NewPhotoFree اقتصاددان نوشته

 

+توقف سکه در کانال ۱۱ میلیونی

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران دیروز (پنجشنبه) با افزایش ۷۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته، به رقم ۱۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون  و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۸۶ هزار تومان رسید.

+حساب بانکی بیش از ۴٣ میلیون ایرانی شارژ شد

سازمان بورس و اوراق بهادار در دومین اطلاعیه خود اعلام کرد: امروز ۴۳ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۶۱۸ نفر از مشمولان سهام عدالت، نیمی از سود از سهام خود را دریافت کردند.

صادرات نفت عربستان به بالاترین رقم طی ۹ ماه گذشته رسید

به نقل از رویترز، طبق اطلاعات سازمان مشترک آمار عربستان (جودی)، صادرات نفت خام  این کشور در ماه ژانویه برای هفتمین ماه پیاپی افزایش یافت و به بالاترین رقم از آوریل ۲۰۲۰ رسید. صادرات نفت خام از سوی بزرگترین صادر کننده نفت خام جهان در اولین ماه سال جاری میلادی به ۶٫۵۸۲ میلیون بشکه در روز رسید. این رقم در دسامبر ۲۰۲۰ برابر با ۶٫۴۹۵ میلیون بشکه در روز بود. تولید نفت عربستان در ژانویه تا ۹٫۱۰۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافت در حالی که در دسامبر ۲۰۲۰ برابر با ۸٫۹۸ میلیون بشکه در روز بود. پالایش داخلی نفت خام در عربستان در ژانویه تا ۲٫۳۴۳ در روز افزایش یافت در حالی که ذخایر نفت خام های کشور تا ۱۳۷٫۲۰۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود.  عربستان داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز از تولید خود را در ماه‌های فوریه، مارس و آوریل سال جاری میلادی برای حمایت از قیمت نفت کاهش داده است.

سقوط ۷ درصدی قیمت نفت خام

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت خام در معاملات دیشب، پنجشنبه، با سقوط سنگین ۷ درصدی به کار خود پایان داد تا بدترین روز از ماه سپتامبر را به ثبت برساند. افزایش نگرانی از کاهش تقاضای نفت خام با تشدید شیوع کرونا در اروپا هم‌زمان با افزایش ذخایر انبارهای نفت خام آمریکا باعث شد تا قیمت نفت خام برای پنجمین روز متوالی افت کند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۶.۹۴ درصد سقوط کرد و به ۶۳.۲۸ دلار رسید. قیمت این شاخص صبح جمعه تا ساعت ۸:۱۴ به وقت تهران ۰.۲۷ درصد رشد کرد و به ۶۳.۵۴ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا با سقوط سنگین ۷.۱۲ درصدی به ۶۰ دلار رسید. قیمت این شاخص هم صبح روز جمعه ۰.۱۸ درصد از ضرر خود را جبران کرد و به ۶۰.۱۱ دلار بازگشت. هر دو شاخص نفت خام ظرف ۵ روز گذشته بیش از ۶ درصد سقوط کرده‌اند.

نرخ سود اوراق قرضه آمریکا به بالاترین سطح ۱۴ ماهه رسید

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، سود اوراق قرضه آمریکا علی‌رغم اینکه بانک مرکزی این کشور اعلام کرد برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارد، به بالاترین سطح در ۱۴ ماه اخیر جهش کرده است. نرخ سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا پس از اینکه تا ۱.۷۵ درصد بالا رفت و بالاترین رکورد خود از ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ را به ثبت رساند، در ۱.۷۳۸ درصد تثبیت شد. نرخ سود اوراق قرضه ۳۰ ساله آمریکا هم برای اولین بار از آگوست ۲۰۱۵ به بالای ۲.۵ درصد رسید. کارشناسان افزایش نرخ سود اوراق قرضه آمریکا را نشانه‌ای از اعتماد بازارهای مالی به رشد اقتصادی آمریکا در آینده نزدیک می‌دانند.

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....