تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1400 - 21:46
کد خبر : 65214

گلچین اقتصادی روز …کاهش بهای مسکن در مهرماه

گلچین اقتصادی روز …کاهش بهای مسکن در مهرماه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش بهای مسکن در مهرماه نسبت به ماه قبل، پرداخت وام ودیعه مسکن تمدید شد،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش بهای مسکن در مهرماه نسبت به ماه قبل، پرداخت وام ودیعه مسکن تمدید شد، رشد دلار قیمت جهانی طلا را پایین آورد، قیمت خرید و فروش دلار و یورو در بازار امروز، رشد اندک نفت خام در آستانه اجلاس این هفته اوپک و نوسان قیمت‌ها به روایت وزارت صمت را در بر دارد.

+کاهش بهای مسکن در مهرماه نسبت به ماه قبل

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ، بانک مرکزی اعلام کرد: متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در مهرماه سال جاری ۳۱۶.۳ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود ۵.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۲۹.۸ و ۳۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

+پرداخت وام ودیعه مسکن تمدید شد

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: از بین ثبت نام یک میلیون و ۳۸۰ هزار نفر برای وام ودیعه مسکن، ۶۰۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند و روند پرداخت وام ودیعه تا پایان سال ادامه دارد.

+بورس قرمزپوش بسته شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار در اولین روز هفته، با کاهش ۱۸۲۲۶ واحدی معادل ۱.۳۱ درصد به یک میلیون و ۳۷۵ هزار و ۷۳۴ واحد رسید.

رشد دلار قیمت جهانی طلا را پایین آورد

قیمت جهانی طلا در پایان معاملات دیشب، بامداد شنبه به وقت تهران، به دنبال انتشار گزارشی که نشان می‌داد تورم آمریکا در ماه گذشته بالا بوده است، به پایین‌ترین سطح خود در یک هفته گذشته رسید. گزارش تورم ماهانه آمریکا باعث رشد دلار و سود اوراق قرضه آمریکا شد و دوباره توجهات را به اجلاس سیاست‌گذاری پیش‌روی فدرال‌رزرو متمرکز کرد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۹ درصد سقوط کرد و به ۱,۷۸۲.۲۳ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۱.۰۴ درصد سقوط کرد و به ۱,۷۸۳.۹۰ دلار رسید. داده‌های تورم بالای آمریکا این وحشت را در بازارهای مالی اجرا کرد که بانک مرکزی آمریکا ممکن است یکباره نرخ بهره خود را بالا ببرد. فدرال‌رزرو در پایان اجلاس سیاست‌گذاری خود در ۲-۳ نوامبر زمان خروج از برنامه‌های حمایتی مالی خود را اعلام خواهد کرد.

پرش دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر رقبای مهم افزایش قابل توجهی یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۸۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۱۱۲ واحد بسته شد.

+مقام مسئول: صنعت خودرو رو به اضمحلال رفته است؛ اما به دنبال آزادسازی قیمت خودرو نیستیم

سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در مورد قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت، اظهار کرد: اینکه چه نهادی قیمت گذاری کند خیلی مهم نیست بلکه مهم این است که خودروساز با زیان تولید نکند؛ کسب و کاری که با زیان تولید کند، رو به نابودی می‌رود و صنعت خودروی کشور طی سه سال گذشته رو به اضمحلال رفته است. بحث ما همواره این بوده که قیمت گذاری محصولات خودروسازان به نحوی باشد که پوشش دهنده هزینه‌های منطقی و معقول صنعت خودرو باشد. این موضوع در پروژه اصلاح ساختار قیمت در زنجیره ارزش هم در دست پیگیری است؛ البته تمرکز فقط در صنعت خودرو نیست بلکه بر زنجیره همچون قطعه و … نیز است. حتماً باید فرایندهای تولید خودروسازان بازطراحی و روابط خودروساز با قطعه ساز بررسی و اصلاح شود به نحوی که قیمت تمام شده اعلامی برای خودرو، یک قیمت منطقی و قابل پذیرش برای مصرف کننده و نهادهای نظارتی باشد. اینکه شورای رقابت این کار را کند یا هر نهاد دیگری، بستگی به تصمیم نهادهای بالادستی دارد. ولی هدف کامل مشخص است و آن اینکه به طور کلی روند کنونی به هیچ عنوان نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

معمارباشی در مورد اینکه آیا این مباحث مقدمه‌ای جهت آزادسازی قیمت خودرو است، توضیح داد: آزادسازی قیمت این است که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود؛ ما به هیچ وجه به دنبال آزادسازی قیمت خودرو و رفتن به حاشیه بازار نیستیم. با توجه به بررسی‌های انجام شده در صورت اجرای کامل پکیج اصلاح صنعت خودرو همچون اصلاح ساختار قیمت، اصلاح ساختار مدیریتی – مالی، توسعه صادرات صنعت خودرو و … ما مطمئن هستیم که می‌توانیم به افزایش تولید، افزایش عرضه خودرو به بازار، کاهش کسری‌ها در تولید خودروهای ناقص، اصلاح فرایند تولید و روابط خودروساز با قطعه ساز کمک کنیم و در نهایت وضعیت بازار را سامان دهیم. /مهر

قیمت خرید و فروش دلار و یورو در بازار امروز

در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۶۳۳۸ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۶۸۷۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۳۰۴۶۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۳۱۰۷۵ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

رشد اندک نفت خام در آستانه اجلاس این هفته اوپک

قیمت نفت خام در پایان معاملات دیشب، بامداد شنبه به وقت تهران، با انتظار از اینکه اوپک پلاس در اجلاس این هفته خود تولید خود را بیش از این بالا نخواهد برد، پس از دو روز سقوط رشد کردند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۱ درصد رشد کرد و در ۸۴.۳۸ دلار بسته شد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین وست تگزاس آمریکا هم با جهش ۰.۹۳ درصدی به ۸۳.۵۷ دلار رسید. هر دو شاخص نفت خام در معاملات روز دوشنبه به بالاترین سطح چند سال اخیر رسیده بودند. جان کیلداف، از اگین کپیتال، می‌گوید: در حالی که احتمال بازگشت نفت خام ایران به بازارهای جهانی قیمت‌های نفت را تحت فشار قرار داده است، به نظر می‌رسد که اوپک پلاس، تولید نفت خام خود را بیش از این افزایش نخواهد داد که این باعث تقویت بازارها شده است. دو عامل مهمی که از دوشنبه به بعد قیمت‌های نفت خام را پایین آوردند، خبر افزایش ۴.۳ میلیون بشکه‌ای ذخایر انبارهای نفت خام آمریکا و خبر بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای بود. از سوی دیگر، پس از اینکه روسیه اعلام کرد صادرات گاز خود به اروپا را افزایش خواهد داد، قیمت‌های گاز اروپا در حال پایین آمدن هستند.

+درخواست وزیر اقتصاد از رییس کل بانک مرکزی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای از رئیس کل بانک مرکزی درخواست کرد که بانک‌ها مکلف شوند حداکثر ظرف یک هفته پس از درخواست مشتری، یک نسخه از قرارداد و اطلاعات کامل تسهیلات را به مشتری تحویل دهند.

+بنزین ۱۵۰۰ تومانی دغدغه این روزهای مردم

پس از گذشت چند روز از اتفاق اختلال در سامانه هوشمند سوخت، اکنون پمپ بنزین ها شرایط عادی تری را تجربه می کنند اما این بار دغدغه مردم رسیدن به بنزین ۱۵۰۰ تومانی است؛ بنزینی که طبق آخرین اعلام در بیش از ۲۰۰۰ جایگاه در کل کشور و بیش از ۱۸۰ جایگاه در تهران عرضه می شود. گزارش های مردمی، گویای این است که در برخی جایگاه های اعلام شده برای توزیع بنزین ۱۵۰۰ تومانی، خبری از بنزین یارانه ای نیست و همین موضوع موجب ناراحتی مردم شده است.

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در این باره به ایسنا، اظهار کرد: نیروهای فنی و کارشناسی شرکت ملی پخش با جدیت تمام در حال رفع کامل این مشکل هستند و اکنون در بسیاری از جایگاه ها شرایط نرمال شده است. وی افزود: ممکن است علت موضوع این باشد که در یک جایگاه تمامی نازل ها به سیستم هوشمند سوخت متصل نشده باشند، به عنوان مثال در یک جایگاه که ۵۰ نازل در آن وجود دارد، فقط ۲۵ نازل به  سامانه هوشمند سوخت متصل شده اند. او اظهار کرد: علت این مساله زمان بر بودن اتصال نازل ها به سیستم هوشمند سوخت است اما این اطمینان را می دهم که با سرعت این کار در حال انجام است و تمام سعی خود را برای حل کامل مشکل خواهیم کرد. به گفته وی اگر نازلی به سیستم هوشمند سوخت متصل شده باشد، متصدی جایگاه نمی تواند مانع سوخت گیری به صورت یارانه ای شود، با این حال اگر مردم چنین چیزی را مشاهده کردند می توانند آن را به سامانه ۰۹۶۲۷گزارش دهند.

+نوسان قیمت ها به روایت وزارت صمت

بررسی آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت از قیمت کالاهای اساسی در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نرخ انواع کالاهای اساسی نسبت به شهریور ۱۳۹۹ با افزایش محسوسی همراه بوده که البته نسبت به ماه‌های قبل شیب ملایم‌تری داشته است؛ بنابراین، قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک با ۲۸.۴ درصد افزایش از ۲۰ هزار و ۵۱۴ تومان در شهریور ماه ۱۳۹۹ به ۲۶ هزار و ۳۳۸ تومان در شهریور ماه ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی نیز در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به شهریور ۱۳۹۹ با ۵۵.۹ درصد افزایش از ۱۰ هزار و ۳۰۷ تومان به ۱۶ هزار و ۷۱ تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا شهریور ۱۴۰۰ نسبت به شهریور ۱۳۹۹، ۶۳.۷ درصد افزایش داشته و از ۲۶ هزار و ۷۷۷ تومان به ۴۳۳۶ هزار و ۸۴۷ تومان رسیده است. قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک نیز طی مدت یاد شده ۶۳.۱ درصد افزایش یافته و از ۲۶ هزار و ۲۵۲ تومان به ۴۲ هزار و ۸۲۳ تومان رسیده است. قیمت هر کیلوگرم شکر سفید نیز ۷۱.۶ درصد و از ۸ هزار و ۱۸۲ تومان در شهریور ۹۹ به ۱۴ هزار و ۴۸ در شهریور ۱۴۰۰ افزایش یافته است. قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز در شهریور ماه ۱۴۰۰ نسبت به شهریور ماه ۱۳۹۹ به میزان ۶۳.۷ درصد افزایش و از هر کیلوگرم ۷۸ هزار و ۹۲۱ تومان به ۱۲۹ هزار و ۲۰۷ تومان رسیده است. قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی طی مدت یاد شده ۳۸.۳ درصد افزایش یافته و از ۹۷ هزار تومان به ۱۳۴ هزار و ۱۹۲ تومان رسیده است. قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در شهریور ماه ۱۴۰۰ نسبت به شهریور ماه ۱۳۹۹ به میزان ۵۸.۱ درصد افزایش یافته و از هر کیلوگرم ۱۷ هزار و ۳۰۱ تومان به ۲۷ هزار و ۳۴۸ تومان رسیده است.

+دولت هرچه سریعتر به موضوع کنترل بازار و تورم ورود کند

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید هرچه سریعتر به بحث کنترل بازار و مهار تورم ورود کند. مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های دولت برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت کالاها، اظهار کرد: مردم به دولت امید بسته‌اند و امیدواریم در عمل اتفاقاتی بیفتد که به سود مردم باشد و آن را لمس کنند. وی افزود: دولت برنامه‌هایی برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت اقلام ارائه کرده و ما در مجلس شورای اسلامی منتظریم تا ببینیم خروجی این برنامه‌ها چه خواهد شد. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت اول برای حل مشکلات مردم، کاهش تورم و جلوگیری از افزایش قیمت اقلام است زیرا همه مردم در این خصوص دغدغه‌هایی دارند که باید به آن‌ها توجه شود. یوسفی ادامه داد: دولت باید هرچه سریعتر به بحث کنترل بازار و مهار تورم ورود کند و با انجام اقداماتی در قالب برنامه‌های ارایه شده، شرایط کنونی بازار را بهبود ببخشد. وی افزود: در شرایط اقتصادی و تورم کشور، زندگی مردم به ویژه قشرهای متوسط و ضعیف به سختی می‌گذرد و انتظار داریم تا نگاه ویژه‌ای به این مساله شود.

+فروش سفته و برات بیش از دو برابر شد

در شهریور سال جاری حدود ۱۵ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷۶.۲ درصد و ۱۰۱.۴ درصد افزایش یافت. در شش ماه اول سال ۱۴۰۰ نیز، حدود ۵۹ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۵۳.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در ششمین ماه سال جاری معادل ۶۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۲۵ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان در شهر تهران برگشت خورد که در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۷۵.۶ و ۱۳۷.۱ رسید که در مقایسه با ماه قبل از لحاظ تعداد و مبلغ ۷۳ و ۸۲.۱ درصد افزایش داشت و نسبت به ماه مشابه سال قبل هر دو شاخص مذکور، ۱۹.۵ و ۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شـده در شهریورمـاه ۱۴۰۰ به عدد ۱۸۱.۴ رسید که عدد شاخص مذکور در شهریور سال گذشته معادل ۱۵۳.۶ بوده است. علاوه بر این، در شش ماه اول سالجاری، معادل ۳۲۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی ۱۰۲ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان در شهر تهران برگشت خورد. در این دوره متوسط شاخص‌های تعداد و مبلغ سـفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۶۶.۷ و ۹۲.۸ رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از لحاظ تعداد و مبلغ ۱۷.۹ و ۱۵.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. از سوی دیگر، شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در شش ماه اول سـال ۱۴۰۰ به عدد ۱۴۷.۴ رسید که عدد شاخص مذکور در دوره مشابه سال گذشته معادل ۱۲۵.۳ بوده است.

دخالت روس‌ها، فتیله قیمت گاز در اروپا را پایین کشید

روسیه اعلام کرده که طی دو هفته آینده، صادرات گاز خود به اروپا را افزایش خواهد داد. همین امر باعث شد تا از اواخر ماه سپتامبر تاکنون، قیمت هر هزار مترمکعب گاز در بازار اروپا به زیر ۹۰۰ دلار برسد. هم‌اکنون گاز در بازار انرژی اروپا حدود ۸۵۰ دلار عرضه می‌شود. بنا به اطلاعات موجود از بازار معاملات درون‌قاره‌ای اروپا، قیمت هر هزار مترمکعب گاز برای تحویل در ماه دسامبر در بورس هلند ۸۴۴.۹ دلار تعیین شده که افت ۹.۵ درصدی را به ثبت رسانده است. با این حال، قیمت گاز نسبت به همین یک سال پیش ۵ برابر شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به شرکت گازپروم دستور داد تا به سرعت میزان عرضه گاز به بازار اروپا را افزایش دهد و همین امر باعث شد تا به سرعت قیمت گاز در اروپا پایین بیاید. الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم که بازی صادرات گاز روسیه به شمار می‌رود، تایید کرد که این شرکت از هشتم نوامبر صادرات گاز خود به اتریش و آلمان را افزایش خواهد داد. دلیل این زمانبندی این است که انتظار می‌رود تا هشتم نوامبر ذخیره‌گاه‌های گاز طبیعی روسیه پر شده باشد. قیمت گاز طی هفته‌های گذشته در اروپا دستخوش نوسانات جدی شده و حتی تا نزدیک ۲ هزار دلار هم بالا رفته بود. از یک طرف بازار گاز اروپا با کمبود مواجه شده و انبار‌های این قاره برای فصل زمستان پر نشده و از سوی دیگر پیش بینی سردتر بودن هوا در زمستان سال جاری چشم‌انداز تقاضا برای این حامل انرژی در اروپا را بالا برده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....