محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاس کمیته دائمی بودجه و برنامه‌ریزی و دومین نشست کارگروه اسناد پایه مجمع مجالس آسیایی (APA) ابراز امیدواری کرد که دستاورد این نشست برداشتن گام‌‌‌هایی موثر در راستای تقویت همکاری و همدلی میان پارلمان‌‌‌های عضو مجمع مجالس آسیایی باشد. رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه احترام به ادیان و ارزش‌های دینی یک وظیفه همگانی است، گفت: اقدام شنیع اخیر درخصوص هتک حرمت قرآن کریم توسط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی محکوم می‌شود. وی افزود: دموکراسی و آزادی خواندن این‌گونه اقدامات نیز منجر به جریحه‌‌‌دار شدن احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان خواهد شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  در این راستا جمهوری اسلامی ایران از کشور سوئد و دیگر کشورهای غربی مدعیِ دموکراسی انتظار دارد تا با تصویب قوانینی نسبت به حفظ حرمت مقدسات دینی اقدام کند تا در آینده دیگر شاهد این‌گونه اقدامات وهن‌آمیز که منجر به ایجاد اختلاف میان پیروان ادیان مختلف می‌شود، نباشیم. رئیس مجلس شورای اسلامی چالش امروز غرب را بازگشت آسیا به مرکز قدرت اقتصادی و سیاسی جهان دانست و گفت: نشست مجمع پارلمان‌‌‌های آسیایی تاثیر بسزایی در آسیب‌‌‌شناسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارتقای جایگاه جهانی آسیا دارد. قالیباف در بخش دیگری از سخنانش گفت: جمهوری اسلامی ایران از تمامی کشورهای اسلامی و همچنین نهادها و کشورهای حامی آرمان فلسطین و گروه‌های حقوق بشری و آحاد جوامع و ملل حق‌طلب، آزاده و ظلم‌‌‌ستیز می‌خواهد تا با قرارگیری در کنار ملت مظلوم، ستمدیده و مقتدر فلسطین در دفاع از حقوق آنها اقدام، و رژیم صهیونیستی را در قبال ارتکاب این جنایات و اقدامات ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی پاسخگو کنند.

ازسوی دیگر در اجلاس دیروز بر سر پرداخت مساوی حق عضویت ازسوی اعضا توافق صورت گرفت. پیش از این ایران هزینه این اجلاس را به مدت ۱۷سال تقبل می‌کرد که براساس جلسه کمیته دائمی بودجه و برنامه‌ریزی مجمع مجالس آسیایی درباره روش‌‌‌های مختلف حق‌‌‌السهم اعضا تصمیم‌گیری و مقرر شد که حق عضویت به صورت مساوی پرداخت شود. درهمین حال قرار است اجلاس دوره‌‌‌ای در اواخر سال‌جاری برای تغییر ریاست دوره‌‌‌ای تشکیل شود. درحال حاضر عبدالقدیر اونم، نماینده مجلس ترکیه، رئیس دوره‌ای مجمع مجالس آسیایی در اجلاس کمیته دائمی بودجه و برنامه‌ریزی و دومین نشست کارگروه اسناد پایه مجمع مجالس آسیایی است.

چگونه توافق بودجه‌ای شکل گرفت؟

علی علیزاده رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مجالس آسیایی درمورد این اجلاس گفت: امروزه یکی از مهم‌ترین مباحثی که در روابط بین کشورها مطرح است بحث استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای توسعه روابط است. ظرفیت دیپلماسی پارلمانی یکی از مهم‌ترین ابزارها برای توسعه روابط کشورها است. درحال حاضر مهم‌ترین مکانیزم و ابزاری که در سطح آسیا برای فعال کردن دیپلماسی پارلمانی وجود دارد، مجمع مجالس آسیایی است. او ادامه داد: رکورد حضور کشورها در جلسات و نشست‌های مجمع مجالس در این دوره شکسته شد. پیش از این شاهد شرکت این تعداد کشور در مجمع مجالس آسیایی نبودیم. حضور کشورها در این دوره فعال بود و تمام شرکت‌کنندگان پشت میزشان حاضر بودند و نظراتشان را ابراز می‌کردند.

رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مجالس آسیایی تاکید کرد: نشست مجالس آسیایی با موفقیت برگزار شد و قطعنامه‌ای که در جلسات قبلی هیچ وقت به نتیجه نرسیده بود، به نتیجه رسید. یعنی جمهوری اسلامی ایران این نشست را با موفقیت برگزار کرد و قطعنامه مدنظر هم موفقیتی برای مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود. علیزاده در خصوص جایگاه ایران در دیپلماسی آسیایی و منطقه‌ای تصریح کرد: جوی علیه ایران در دنیا راه انداختند که ایران در انزوا قرار گرفته اما این سطح از مشارکت کشورها در مجالس گذشته در ترکیه، بحرین، عراق و هیچ کشور دیگری تکرار نشده است. این مشارکت نشان‌دهنده این است که ایران در منطقه بسیار فعال ظاهر شده و هیچ انزوایی در کار نیست بلکه روابط ایران با کشورها درحال گسترش است و این امتیازی برای ایران است و این موضوع به صورت عملی نشان داده می‌شود.

او با اشاره به برگزاری اجلاس مجالس آسیایی در بحرین، ادامه داد: با وجودی که کشورهای عربی نسبت به هم تعصب دارند و در نشست‌‌‌های یکدیگر شرکت می‌کنند و در نشست کمیته اقتصاد پایدار بحرین نیز بیشترین آمار مشارکت نسبت به قبل ثبت شد اما در نشست روز گذشته این رکورد هم شکسته شد. این موضوع نشان از جایگاه ایران و توسعه روابط ایران دارد. علیزاده خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت و وزارت خارجه از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی مجلس شورای اسلامی به نحو احسن بهره ببرد تا در برخی موارد که گره‌هایی ایجاد می‌شود بتواند از ظرفیت مجلس استفاده کند. او ادامه داد: برای مثال بعد از تنشی که در روابط ایران و آذربایجان پیش آمده بود، آذربایجان روز گذشته در جلسه حضور پیدا کرد. امیدواریم خارج از مکانیزم‌های رسمی که از سوی وزارت خارجه پیگیری می‌شود، در مواردی که مشکلی به وجود می‌آید از طریق دیپلماسی پارلمانی در جهت حل مشکلات قدمی برداریم.

رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مجالس آسیایی در ادامه گفت: زمانی‌که از مبادی رسمی اقدام می‌کنیم محدودیت‌ها و پروتکل‌هایی وجود دارد؛ این محدودیت‌ها برای همه کشورها وجود دارد. اما پارلمان‌‌‌ها خارج از قاعده محدودیت‌ها و پروتکل‌های رسمی هستند و به راحتی می‌توانند در جهت توسعه روابط اقدام کنند. ظرفیتی که مجمع مجالس آسیایی ایجاد می‌کند علاوه بر نشست و قطعنامه‌ای که صادر می‌شود؛ دیدارهای‌ دوجانبه‌ای است که در حاشیه آن صورت می‌گیرد و بعضا این حاشیه بر متن هم غلبه می‌کند. در این نشست هم دیدارهای دوجانبه بسیار مهمی داشتیم که امیدواریم در توسعه روابط کشور موثر واقع شود.

علیزاده در خصوص قطعنامه‌ای که روز گذشته در مجمع مجالس آسیایی به تصویب رسید، گفت: مجمع مجالس آسیایی چهار کمیته دائمی دارد که یکی از این کمیته‌ها کمیته برنامه‌ریزی و بودجه است. این کمیته باید مصوبه داشته باشد و آن را به شورای مجمع عمومی ارائه کند و در آنجا به تصویب برسد تا بتواند از اعضا حق عضویت بگیرد. چون تا به امروز این قطعنامه توسط کمیته برنامه و بودجه نهایی نشده بود و مبلغی مشخص نشده بود از هیچ کشوری حق عضویت دریافت نشده بود. او تاکید کرد: تا امروز ۱۷ سال است که جمهوری اسلامی ایران این هزینه را تقبل می‌کرد، اما روز گذشته این هزینه نهایی شد. پیش از این اختلاف‌نظر وجود داشت که حق عضویت بر چه اساسی پرداخت شود، برخی می‌گفتند بر اساس جمعیت یا بر اساس میزان سرانه درآمد اما در حال حاضر مشخص شد که حق عضویت به صورت مساوی پرداخت شود. مبلغ حق عضویت بر اساس برنامه‌وبودجه‌ای که دبیرکل تهیه و تصویب می‌کند، مشخص می‌شود.

جهان به سمت همکاری‌های پارلمانی می‌رود

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو گروه پارلمانی جمهوری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌اسلامی ایران در اجلاس مجالس آسیایی نیز  در خصوص اینکه برای همگرایی بیشتر در قاره آسیا چه اقداماتی باید انجام شود، گفت: آمار و ارقام رشد اقتصادی و پیشرفت کشورهای آسیا نشان می‌دهد که قرن حاضر، قرن آسیاست. کشورهای اروپایی نیز می‌دانند که آسیا در حال پیدا کردن جایگاه واقعی خود در روابط بین‌الملل است. بخشی از همکاری‌ها در آسیا همکاری‌های پارلمانی است. در اکثر کشورهای جهان هرگونه همکاری میان دولت‌ها در مجالس تصویب می‌شود یعنی مجلس‌ها هستند که تصمیم می‌‌‌گیرند قرارداد همکاری میان کشورها تایید شود یا رد. یا اینکه اهمیت قراردادها و روابط تا چه میزان است تا تصویب آن را در مجالس تسریع کنند.

او ادامه داد: همکاری‌های پارلمانی و نهاد ارزشمند مجمع آسیایی در حوزه همکاری‌های پارلمانی می‌تواند این مهم را به خوبی انجام دهد. در این مجالس نمایندگان با هم ارتباط می‌گیرند و نشست‌های دوجانبه و چندجانبه برگزار می‌کنند و در زمینه قانون‌گذاری‌های مشترک که به همکاری میان دولت‌ها نیاز دارد همفکری می‌کنند و قراردادهایی که دولت‌‌‌ها هم امضا می‌کنند بر اساس شناخت متقابل راحت‌تر در مجالس به تصویب می‌رسد. عضو گروه پارلمانی جمهوری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌اسلامی ایران در اجلاس مجالس آسیایی تاکید کرد: گروه‌های دوستی پارلمانی و فعالیت‌های مجمع پارلمانی این اهمیت را دارد که در روابط میان دولت‌ها به بهبود سطح روابط کمک کند تا موافقت‌نامه میان دولت‌ها راحت‌تر بررسی و سریع‌تر تصویب شود.

او ادامه داد‌: جهان به سمت همکاری‌های پارلمانی می‌رود و نهادهای مهم پارلمانی در حال تشکیل است. جمهوری اسلامی ایران پایه‌ریز نهادی به نام مجمع پارلمانی آسیا بوده‌، این مجمع جایگاه خود را در آسیا پیدا کرده و مورد استقبال کشورها واقع شده است. چون این استقبال گسترده بوده در حال حاضر بحث اصلاح اسناد، تعیین بودجه و عضویت‌ها در دستور کار اجلاس تهران قرار گرفت.

HMPR5407 copy