تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آذر 1400 - 21:56
کد خبر : 68796

ژست یا عزم مبارزه با پولشویی در سازمان های جهانی؟

ژست یا عزم مبارزه با پولشویی در سازمان های جهانی؟

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:  متخصصان قاعده گذاری در بخش مبارزه با پولشویی جهانی، معتقدند: ایده بسیار خوبی در مورد میزان وجوه غیرقانونی شکل گرفته است که از تلاش‌های مجری قانون، تنظیم‌کننده‌ها و بخش خصوصی ناشی می شود. یافته‌ها و ارزیابی تقریبی آنها سالانه ۲ تریلیون دلار

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

 متخصصان قاعده گذاری در بخش مبارزه با پولشویی جهانی،
معتقدند: ایده بسیار خوبی در مورد میزان وجوه غیرقانونی شکل گرفته است که از تلاش‌های مجری قانون، تنظیم‌کننده‌ها و بخش خصوصی ناشی می شود. یافته‌ها و ارزیابی تقریبی آنها سالانه ۲ تریلیون دلار از همه جنایات (فرار مالیاتی، رفع تحریم ها، قاچاق مواد مخدر، جنایت یقه سفیدها و…) است. در مورد قاچاق مواد مخدر، برآوردها متفاوت است، اما در محدوده ۴۰۰ میلیارد دلار در سال است. . اگر توقیف واقعی دارایی های قاچاقچیان مواد مخدر در سال را ارزیابی کنید، نه جریمه های تحمیل شده بر بانک ها و سهامداران آنها، متوجه خواهید شد که هیچ راهی وجود ندارد که مجری قانون بیش از ۴ میلیارد دلار در سال از دارایی های واقعی قاچاقچیان مواد مخدر را توقیف کند. باید اذعان داشت: معادل ۱ درصد از درآمد تخمینی سالانه ناشی از قاچاق مواد مخدر است. دیوید لوئیس، دبیر اجرایی سابق FATF می گوید: «همه بد عمل می‌کنند، اما برخی بدتر از دیگران عمل می‌کنند».
به باور رابرت مازور، مسائل اصلی بسیاری برای عملکرد ضعیف ما در AML/CFT وجود دارد، اما یکی از چالش‌های اصلی این است که «آدم‌های خوب» منابعی در اختیار ندارند. با توجه به دهه‌ها موفقیتی که سازمان‌های جنایی در شستن ثروت خود داشته‌اند، آنها توانایی فزاینده‌ای در فساد مالی سیاستمداران، مجریان قانون، ارتش، قضات دارند. واقعیت این است که بسیاری از کشورها آشکارا دولت های مواد مخدر هستند و تشنه حاکمیت قانون و عدالت. 
واقعیتی که بسیاری نمی توانند بپذیرند این است که سازمان های جنایی توسط تعداد زیادی از بانکداران کثیف، بازرگانان، ارائه دهندگان خدمات مالی، وکلا، و دیگران با سیستم بسیار پیچیده ای در دنیا، خدمات رسانی می شوند. مجریان قانون باید این تسهیل کننده ها را هدف قرار دهند، اما جامعه مجری قانون جهانی نتوانسته است یک برنامه جامع جهانی برای شناسایی و محاکمه این پولشویی های سطح بالا ایجاد کند.
مجریان قانون به طور کلی تمایلی به استفاده از منابع لازم برای حمله مداوم به پولشویی های پیچیده ندارند. این مساله به این دلیل اتفاق می‌افتد که بودجه‌های مجری قانون توسط آمار (تعداد دستگیری‌ها، تعداد توقیف‌ها و غیره) تنظیم می‌شوند. سرمایه‌گذاری منابع کلان در طرحی پرخطر برای شناسایی و پیگرد قانونی شوینده‌های بسیار پیشرفته اغلب در جهان سانسور می‌شود.
رگولاتورها و بخش خصوصی، به جای تمرکز بر ارزیابی ریسک و تخصیص ابتکارات معنی‌دار برای رسیدگی به روابط حسابی که به وضوح بیشترین خطر را به همراه دارند، منابع بی‌اندازه‌ای را به ذهنیت “تک جعبه” متعهد می‌کنند که برای محافظت از شرکت محسوس است. صرف میلیون‌ها دلار برای نرم‌افزاری که پولشویی را پنهان می‌کند و سیستم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در مقابل ارتش کوچکی از پرسنل بی‌تجربه در کشورهای غربی که برای رسیدگی به مسائل مربوط به مبارزه با پولشویی استخدام می‌شوند! اگر به موافقتنامه‌های تعویق تعقیب قضایی که در یک دهه گذشته تشکیل شده است نگاه کنید، انبوهی از مؤسسات را خواهید دید که برای تسهیل نقل و انتقال وجوه غیرقانونی به جرایم جنایی عمدی اعتراف کرده‌اند. 
در بخش خصوصی هیچ انگیزه ای برای پاداش دادن به مدیران پاکدست برای سوت زدن پولشویی وجود ندارد. 
عملکرد ضعیف مبارزه با پولشویی( AML ) توسط برخی کشورها، به ویژه برخی در خاورمیانه، به درستی مورد توجه قرار نگرفته است، زیرا جهان غرب به آن کشورها به عنوان شرکای استراتژیک در مورد موضوعاتی که کاملاً با AML مرتبط نیست نگاه می کند؛.ارزیابی و رسیدگی به تهدید AML باید در یک زمین بازی یکنواخت انجام شود. فقط کافی است به گزارش اسناد پاندورا ICIJ نگاه کنید تا ببینید چگونه شکست های AML در برخی کشورها نادیده گرفته می شود.
باید به طور گسترده‌تری از تحلیل‌های مبتنی بر ریسک استقبال شود، به افرادی که در سمت فروش کسب‌وکار هستند برای کشف و گزارش گزارش مشکوک پاداش داده شود. ابتکاراتی توسعه داده شود که گفت‌وگوی قوی‌تر و معنادار بین بخش خصوصی و مجری قانون را امکان‌پذیر سازد، و یک ابتکار جهانی اجرای قانون را با تمرکز انحصاری ایجاد کند. در شناسایی و محاکمه پیچیده ترین پولشویی های این کره خاکی. این ابتکار اجرای قانون باید استفاده از عملیات مخفی طولانی مدت را از سر بگیرد و شواهد محکمی را در مقابل هیئت منصفه قرار می دهد و دادگاه ها را قادر می سازد تا افراد حرفه ای فاسد را برای چندین دهه پشت میله های زندان قرار دهند. صرف جریمه کردن مؤسسات و پذیرش ادعایی مبنی بر اینکه میلیاردها دلار به دلیل خرابی سیستم‌ها شسته شده‌اند، دلیلی اساسی است که ما هرگز شاهد ۹۹ درصد ثروت دنیای زیرزمینی نیستیم تا زمانی که آنها حاکمیت قانون و اراده سیاسی کشور دیگری را خریداری کنند. تمایل برای انجام کار شرافتمندانه، رنگ می بازد. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

b دوشنبه , ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹

سلام درود‌ و سپاس عالی بود

تحریریه اقتصاددان چهارشنبه , ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۳۳

مطالب ایشان را دنبال می کنم و بهره می گیرم. بسیار بدیع، عمیق و دلسوزانه و قدرتمند تالیف می شود.همیشه در انتظار مطالب خوب این بزرگوار هستم. ممنونم از سردبیری و کادر خوب اقتصاددان

تحریریه اقتصاددان پنجشنبه , ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵

سپاس و درود فراوان

تحریریه اقتصاددان چهارشنبه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶

بسیار سپاسگزاریم از لطف و مرحمت جنابعالی
ان شاءالله بتوانیم خدمتگزاری صدیق برای شما باشیم. پیروزبخت و شادکام باشید.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....