تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 - 11:53
کد خبر : 71628

چرا لیر ترکیه ۵۰ درصد رشد کرد؟

چرا لیر ترکیه ۵۰ درصد رشد کرد؟

دیروز پول ملی ترکیه اتفاقات عجیبی را تجربه کرد. نرخ هر لیر در برابر دلار ۵۰ درصد تقویت شد. در حالی‌که نرخ دلار به لیر با سقوط سهمگینی به بیش از ۱۸.۲ نیز رسیده بود ناگهان شاهد تقویت عجیب ارزش لیر با وعده‌های حمایتی اردوغان بودیم. طی این لحظات ارزش لیر به کمتر از ۱۲.۲

دیروز پول ملی ترکیه اتفاقات عجیبی را تجربه کرد. نرخ هر لیر در برابر دلار ۵۰ درصد تقویت شد. در حالی‌که نرخ دلار به لیر با سقوط سهمگینی به بیش از ۱۸.۲ نیز رسیده بود ناگهان شاهد تقویت عجیب ارزش لیر با وعده‌های حمایتی اردوغان بودیم. طی این لحظات ارزش لیر به کمتر از ۱۲.۲ رسیده است.

 اردوغان از طرحی خبر داد که طی آن به دارندگان لیر این تضمین را داد که مازاد کاهش ارزش نسبت به دلار نیز پرداخت شود. برخی کارشناسان این سیستم را به نوعی همان ایجاد نرخ برابری برای دلار عنوان کرده‌اند و برخی نیز آن را مانند سپرده‌های ارزی عنوان می‌کنند.

اردوغان شاید با احساس خطر نسبت به هجوم برای خارج کردن لیر از بانک‌ها (bank run) و همچنین فرار سرمایه‌های خارجی دست به چنین اقدامی زده باشد. با این حال هنوز کلام روز گذشته درباره نرخ سود و همچنین نیت وی در نگاه کارشناسان دقیقا مشخص نیست و حتی بعضا احتمال وقوع تورم‌های سهمگین و ریزش دوباره ارزش لیر مطرح می‌شود.

اگر به هر دلیلی طرح اردوغان یا سایر سیاست‌های وی با مشکل مواجه شود این ریسک وجود دارد که بار دیگر لیر در مسیر نزولی قرار گیرد و اما این بار می‌تواند شدت ریزش از دفعات گذشته نیز بیشتر باشد.  حالا اگر اردوغان در اجرای سیاست جدید نیز بی‌اعتبار شود این بار شدت نزول بیشتر از قبل نیز خواهد بود.

 

لیر ترکیه ۵۰ درصد رشد کرد
72742ead b998 441b 91e5 5635c6a84912 TueDec212021 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....