تاریخ انتشار : یکشنبه 5 شهریور 1402 - 22:08
کد خبر : 137350

چرا اکثر مردم از پیوستن به بریکس خوشحال نشدند؟

چرا اکثر مردم از پیوستن به بریکس خوشحال نشدند؟

چرا اکثر مردم از امضا برجام خوشحال شدند اما از پیوستن به بریکس نه؟ اقتصاددان :  بخش زیادی از طبقه متوسط و همچنین جوانان ایرانی که از زندگی در تحریم،پایین بود مراودات با اروپا و آمریکا ، تنش در سیاست خارجه و…خسته شده بودند برجام را گام اول “عادی سازی روابط ایران و غرب” میدانستند

چرا اکثر مردم از امضا برجام خوشحال شدند اما از پیوستن به بریکس نه؟

اقتصاددان :  بخش زیادی از طبقه متوسط و همچنین جوانان ایرانی که از زندگی در تحریم،پایین بود مراودات با اروپا و آمریکا ، تنش در سیاست خارجه و…خسته شده بودند برجام را گام اول “عادی سازی روابط ایران و غرب” میدانستند که میتواند منجر به حرکت به سمت یک زندگی نرمال شود،در واقع برای این قشر “زندگی در نبود تحریم” یک مسئله و دغدغه اصلی بوده و هنوز هم است .از همین رو در سال ۹۴،محمدجواد ظریف که با وزیر خارجه آمریکا قدم زده بود و بی اعتنا به روس ها یک توافق آشکار و علنی با غرب امضا کرده بود به یک چهره محبوب تبدیل شد.

اما بریکس برای این طبقه که توقعشان زندگی در سطح کشورهای توسعه یافته است، در بهترین حالت یک “ابزار دور زدن تحریم” میباشد نه یک گام برای عادی سازی ارتباطات با دنیا.در واقع در نگاه این بخش از جامعه بریکس راهی است برای مقابله با غرب،نزاعی که اساسا ماهیتش برای این طیف زیر سوال است.

هرچند دستاوردهای اقتصادی بریکس قطعا نمیتواند همپای دستاوردهای برجام باشد که رشد اقتصادی ۱۰ درصدی و کمترین تورم دهه ۹۰ را رقم زد ، اما بخش عمده ای از تفاوت واکنش به برجام و بریکس را باید در تحولات اجتماعی جامعه ایران در سه دهه اخیر جستجو کرد.

اکثریت جوانان ایرانی و بخش عمده قشر متوسط، به هر دلیل درست یا غلطی نگرش متفاوت با حاکمیت در مقوله “غرب ستیزی” دارند.لذا اصولا سیاست های شرق گرایانه یا آمریکاستیزانه برای آنها از اساس فاقد جذابیت است و حتی با آن در تضاد هستند.از همین رو برای آنها بریکس فاقد اهمیت جدی است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....