تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 - 19:50
کد خبر : 143211

پیشنهاد نفتی صندوق توسعه ملی چیست؟

پیشنهاد نفتی صندوق توسعه ملی چیست؟

  اقتصاددان : صندوق توسعه ملی براساس سیاست‌های برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی برای تسهیم سهم‌ها (سهم صندوق توسعه ملی، سهم دولت و سهم شرکت ملی نفت) دو پیشنهاد را مطرح کرده است. از آنجا که دولت به یک رقم ثابت بودجه‌ نیاز دارد و باید یک مبلغ ثابتی برای سهم دولت از درآمدهای

 

اقتصاددان : صندوق توسعه ملی براساس سیاست‌های برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی برای تسهیم سهم‌ها (سهم صندوق توسعه ملی، سهم دولت و سهم شرکت ملی نفت) دو پیشنهاد را مطرح کرده است.

از آنجا که دولت به یک رقم ثابت بودجه‌ نیاز دارد و باید یک مبلغ ثابتی برای سهم دولت از درآمدهای نفتی تعیین ‌شود، اگر این رقم ثابت از محل ورودی همان سال تامین شد که محلی برای بحث وجود ندارد. اما اگر رقم مذکور بیشتر یا کم‌تر از محل ورود همان سال شد، صندوق پیشنهاد نموده است؛
اگر مبلغ سهم دولت از صادرات نفت کمتر از ۱۵ میلیارد دلار بود، یعنی دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود، در این صورت صندوق توسعه ملی مبلغی را تا رسیدن به ۱۵ میلیارد دلار در قالب وام به دولت می‌دهد. ولی اگر سهم دولت بیش از ۱۵ میلیارد دلار بود، دولت موظف است مبلغ اضافه را به عنوان تسویه طلب به صندوق توسعه ملی بازگرداند.

البته در پیشنهاد صندوق توسعه ملی یک نکته مهم هم وجود دارد که همه‌ی درآمدهای نفتی ابتدا وارد صندوق شود؛ تا صندوق توسعه ملی بتواند سرمایه‌گذاری کرده و سهم دولت را از محل درآمدهای سرمایه‌گذاری و یا اصل منابع خود واریز کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....