تاریخ انتشار : دوشنبه 13 تیر 1401 - 21:08
کد خبر : 93352

پیش‌بینی وارن بافت از آینده قیمت نفت

پیش‌بینی وارن بافت از آینده قیمت نفت

برکشایر هاتاوی ( Berkshire Hathaway ) شرکت هلدینگ و خوشه‌ای آمریکایی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن در شهر اوماها، نبراسکا قرار دارد. درصد قابل‌توجهی از درآمدهای برکشایر هاتاوی از طریق مبادلات و خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف تأمین می‌شود. وارن بافت یکی از معروف‌ترین سرمایه‌گذاران تاریخ، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره ابن

برکشایر هاتاوی ( Berkshire Hathaway ) شرکت هلدینگ و خوشه‌ای آمریکایی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن در شهر اوماها، نبراسکا قرار دارد. درصد قابل‌توجهی از درآمدهای برکشایر هاتاوی از طریق مبادلات و خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف تأمین می‌شود.

وارن بافت یکی از معروف‌ترین سرمایه‌گذاران تاریخ، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره ابن شرکت است. او در برکشایر بر روی سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار بورس متمرکز بوده و خریدهایی که انجام می‌دهد همچنان مورد توجه فعالان بازارهای مالی در سرتاسر دنیا است.

برکشایر هاتاوی شرکت سرمایه‌گذاری معروف وارن بافت، روز جمعه اعلام کرد که این شرکت ۹.۹ میلیون سهم دیگر از سهام شرکت اکسیدنتال (Occidental Petroleum) را خریداری کرده است که باعث می‌شود دارایی این شرکت به ۱۷.۴ درصد افزایش یابد.

بر اساس پرونده جمعه شب در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، برکشایر برای خریدهایی که روز چهارشنبه و جمعه انجام داد، مبلغ ۵۸۲ میلیون دلار پرداخت کرده است. شرکت بافت بزرگترین سهامدار شرکت اکسیدنتال محسوب می‌شود که درحال‌حاضر ۱۶۳.۴ میلیون سهم به ارزش ۹.۹ میلیارد دلار را در اختیار دارد.

به نظر می‌رسد که طبق شواهد موجود، وارن بافت به عنوان موفق‌ترین سرمایه‌گذار جهان، درحال خرید سهام شرکت‌های نفت و گاز است. طبق آخرین توضیحات پروژه ۱۳F برکشایر هاتاوی، او اخیر ۲۶ میلیارد دلار از سهام شرکت شورون (Chevron Corporation) و ۱۰ میلیارد دلار از سهام شرکت اکسیدنتال خریداری کرده است.

این خریدهای تهاجمی در شرکت‌های بزرگ نفت و گاز نشان دهنده دیدگاه متفاوت بافت در مورد این بخش است که در مواجهه با شرایط بازار گاوی نفت، دیدگاه معنادار و جالب توجهی به نظر می‌رسد. این اتفاق زمانی رخ داده است که نفت در بالای کانال ۱۰۰ دلار و گاز طبیعی بالای ۷ دلار نوسان می‌کند و نمادهای کوچک انرژی در بازار سهام، در سطوح تاریخی خود قرار دارند.

وضعیت نمادهای انرژی در سه دهه اخیر
وضعیت نمادهای انرژی در سه دهه اخیر

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  بافت برای سرمایه‌گذاری‌های دوره‌ای شناخته شده نیست. با گذشت زمان، او بارها ترجیح خود را برای سرمایه‌گذاری‌هایی که دارای جریان‌های نقدی پایدار، قابل پیش‌بینی و رو به رشد هستند، اعلام کرده است. با این حال، بافت به طور متناوب در طول سال‌های مختلف، مالکیت سهام نفت و گاز را داشته و عملکرد خوبی را نیز ثبت کرده است به ویژه در دوره‌های تورمی که شباهت بسیاری نیز به دوران کنونی دارند. بافت به‌عنوان یک سرمایه‌گذار بنیادی شناخته می‌شود، اما با بررسی دقیق‌تر سرمایه‌گذاری‌های تاریخی و سوابق او همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، مشخص است که وی یک سرمایه‌گذار دوره‌ای عالی نیز بوده است:

قیمت نفت (با در نظر گرفتن تورم) و سرمایه‌گذاری‌های وارن بافت در سهام نفت و انرژی
قیمت نفت (با در نظر گرفتن تورم) و سرمایه‌گذاری‌های وارن بافت در سهام نفت و انرژی

با توجه به این سابقه چشمگیر، زمان‌هایی که بافت شروع به خرید سهام شرکت‌های نفت و گاز کرده است، ارزش بررسی بالایی دارند. بافت در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب در “اکسیدنتال” و “شورون”، خریدهایی را در اندازه‌های کوچک و با قیمت‌های بسیار پایین‌تر آغاز کرد. در اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲، بافت در طول بازار صعودی و رشد قیمت نفت، در سهام شرکت‌های ذکر شده که نزدیک به بالاترین حد خود در ۱۵ سال گذشته معامله می‌شدند، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داد. علیرغم افزایش قبلی قیمت سهام این شرکت‌ها و نفت، بافت همچنان به وضوح، بیشترین ارزش سرمایه‌گذاری را در صنعت نفت و گاز می‌بیند. نزدیک به ۷۰ درصد از ۵۱ میلیارد دلار خرید برکشایر در سه ماهه اول ۲۰۲۲، در سهام دو شرکت “شورون” و “اکسیدنتال” بوده است.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم که تاریخچه سرمایه‌گذاری‌های بافت در سهام شرکت‌های نفت و گاز را بررسی کنیم تا به وجوه مشترک دوره‌های مختلف با اقدامات اخیر وارن بافت را دریابیم.

فرصت‌هایی که وارن بافت غنیمت شمرد

در سال ۱۹۵۶، وارن بافت در یک چارچوب سرمایه‌گذاری ارزشمند، با شرکت مدیریت دارایی نفت و گاز (Oil & Gas Property management) تماس گرفت که از این طریق توانست فرصتی را کشف کند که توسط بازار نادیده گرفته شده بود. این شرکت در آن زمان ذخایر نفتی قابل توجهی داشت که توسط بازار با قیمت‌های پایینی محاسبه شده بود. درحالی که این ذخایر با قیمت نفت آن سال افزایش چشمگیری داشت، سرمایه‌گذاران توجه خاصی به این سهم به دلیل ارزیابی هزینه‌های سنگین آن نداشتند اما وارن بافت توانست از این طریق سود خوبی از این زمینه به‌دست آورد.

نکته قابل توجه اما اینجاست که در سال ۱۹۵۶ میلادی قیمت هر بشکه نفت برنت حوالی ۳ دلار (۳۲ دلار با درنظر گرفتن تورم) بود و پس از گذشت یک دوره روند خنثی در این کالا، روند صعودی قدرتمندی شروع شد که قیمت نفت را تا سال ۱۹۸۰ به ۳۷ دلار افزایش داد و سه سال بعد یعنی سال ۱۹۸۳ و درحالی که قیمت نفت حوالی ۲۹ دلار بود، بافت سهام شرکت O&G را به طور کامل فروخت و پس از آن نفت طی یک حرکت نزولی قدرتمند، در سال ۱۹۹۸ تا ۱۲ دلار به ازای هر بشکه نیز کاهش قیمت داشت.

قبل از سال ۱۹۸۳ وارن بافت در نشریه شرکت خود یعنی برکشایر هاتاوی متن‌هایی را منتشر کرد که در آن به سهامداران درباره افزایش شدید قیمت انرژی و منابع طبیعی و حبابی بودن آنها هشدار داد. این نشان‌دهنده قدرت زمان‌بندی او در بازار بود، زیرا با کاهش قیمت نفت از سال ۱۹۸۳ به پایین‌ترین سطح خود در سال ۱۹۹۸ (تقریبا ۶۰ درصد)، از زیان‌های قابل توجهی که ممکن بود مردم در سهام نفت و گاز متحمل شوند، جلوگیری کرد.

در سال ۲۰۰۲ و در دومین اقدام بافت برای خرید شرکت‌های حوزه نفت و گاز، ۱.۳ درصد از پتروچاینا (Petrochina)، بزرگترین تولیدکننده نفت چین را به قیمت ۴۸۸ میلیون دلار خریداری کرد. برخی معتقد بودند که بافت از خرید سهام چین خارج شده است زیرا مشاهده کردند که او از لحاظ تاریخی به دلیل ریسک نظارتی و ژئوپلیتیکی از سرمایه‌گذاری‌های خارج از کشور دوری می‌کند اما این حقیقت ماجرا نبود و او توانست در مدت ۵ سال یک بازدهی ۷۲۰ درصدی از این سرمایه‌گذاری کسب کند که همچنان از آن به عنوان یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاری‌های وی یاد می‌شود.

در سال ۲۰۰۲ و در زمانی که بافت اقدام به خرید سهام این شرکت نفتی چینی کرد، طلای سیاه پس از بهبود نسبی که از سال ۱۹۹۸ شروع کرده بود، با قیمت‌های حدود ۲۳ دلار درحال معامله بود و طی یک جهش سریع به ۹۱ دلار به ازای هر بشکه در سال ۲۰۰۸ رسید. البته وارن بافت سهام این شرکت چینی را یک سال قبل و در زمانی که قیمت نفت ۶۴ دلار بود، واگذار کرد. البته این نکته نیز درخور توجه است که پس از سال ۲۰۰۸ دنیا وارد یک رکود اقتصادی بزرگ شد و قیمت نفت پس از آن طی ۸ سال نصف شد.

آیا تاریخ دوباره تکرار می‌شود؟

پس از شیوع ویروس کرونا و شوک سنگینی که به اقتصاد دنیا وارد شد، قیمت نفت حتی در برخی معاملات آتی خود قیمت‌های منفی را نیز لمس کرد که در تاریخ بی‌سابقه بود. این شوک اقتصادی باعث شد که دولت‌ها اقدام به سیاست‌های انبساطی برای کمک به کسب و کارهای ضربه خورده کنند اما به مرور با بهبود وضعیت اقتصاد و کم شدن تاثیرات کویید ۱۹، تاثیرات این سیاست‌ها خود را در تورم نمایان کرد. این موضوع درکنار حمله روسیه به اوکراین، باعث شدیدتر شدن تورم و افزایش قیمت انرژی در کشورهای غربی شد و رکوردهایی ده‌ها ساله را جابه‌جا کرد.

در گذشته، بافت کسب‌وکارهای مرتبط با نفت و گاز را ذینفعان تورم می‌دانست و گویا او بار دیگر شرایط جذابی را برای سرمایه‌گذاری در اینگونه شرکت‌ها کشف کرده است. خریدهای جدید او در دو شرکت شورون و اکسیدنتال نیز می‌تواند تاییدی بر این موضوع باشد.

به نظر می‌رسد این بار نیز بافت همین رویکرد را داشته باشد. هدف او خرید ارزان قیمت سهام شرکت‌هاست درحالی که دنیا پذیرفته است که افزایش قیمت نفت به رشد تورم منجر خواهد شد. وی بیان می‌کند که این خریدها بیشتر از هر چیز دیگری، شرط‌بندی بر روند قیمت نفت در بلندمدت است. با این حال، چالش‌هایی وجود دارد که احتمال موفقیت در سرمایه‌گذاری را نسبت به قبل کم‌رنگ می‌کند.

بافت برنده این قمار خواهد بود؟

تورم در سرتاسر اقتصاد طنین انداز شده است که باعث افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان و بدتر شدن شرایط بنیادی بسیاری از شرکت‌ها می‌شود. نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در حال افزایش است، سهام بخش‌های خاصی از اقتصاد در حال سقوط هستند و تریلیون‌ها سرمایه در بازار سهام از بین رفته است. سیاست پولی انبساطی سریع فدرال رزرو پس از کووید به سرعت تغییر مسیر داده است و شاهد رفتار تهاجمی بانک‌های مرکزی دنیا برای کنترل تورم توسط افزایش سنگین نرخ بهره هستیم. از طرفی نیز دولتمردان کشورهای غربی به دلیل افزایش سنگین قیمت انرژی به صورت جدی به دنبال راهی برای افزایش تولید و عرضه و کاهش قیمت نفت و انرژی هستند که البته هنوز چندان موفق نبوده‌اند.

در میان این تلاش‌ها اما همچنان عرضه نفت در بازارهای جهانی بسیار پایین است. جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو، ضربه سنگینی برا به عرضه نفت و گاز وارد کرده است و به نظر می‌آید که در کنار تحریم ایران، دیگر کشورها نیز دیگر توانایی خاصی در افزایش تولید خود ندارند و این موضوع می‌تواند باعث تداوم افزایش قیمت طلای سیاه پس از فروکش کردن عطش سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو شود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا آقای بافت می‌تواند از این قمار سربلند خارج شود یا خیر!

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....