در این چارچوب، وزیران امور خارجه ایران و هند روز دوشنبه و پس از دیدار و رایزنی در تهران، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور یافتند.  امیرعبداللهیان در این نشست گفت: ایران با قوت از امنیت کشتیرانی و دریانوردی در منطقه حمایت می‌کند و به آمریکا و انگلیس هشدار می‌‌‌دهم که فورا جنگ علیه یمن را متوقف کنند. به آمریکا و اسرائیل نیز هشدار می‌‌‌دهیم که هرچه زودتر جنگ در غزه را متوقف کنند.وزیر خارجه ایران افزود: از همین جا با صدای بلند به بلینکن می‌‌‌گویم؛ آقای بلینکن بارها به شما گفته‌‌‌ایم که راه‌‌‌حل در جنگ نیست و ۱۰۰ روز پیش و پس از عملیات طوفان الاقصی به شما اعلام کردیم که دست خود را به خون مردم بی‌‌‌گناه غزه آلوده نکنید و سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره نزنید. نتانیاهو با پرونده‌‌‌های مختلفی مواجه است و تاریخ آن به پایان آمده است. کاخ سفید نباید منافع ملی خود را به این رژیم آپارتاید گره بزند.

تشکیل تیم‌های کارشناسی

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با خوشامدگویی به همتای هندی خود به‌‌‌دلیل سفر به تهران، تصریح کرد: سفر ایشان به تهران یک گام رو به جلو در همکاری‌‌‌های تهران و دهلی‌‌‌نو است و ما امروز به عنوان دوست‌‌‌های دیرینه و شرکای قابل اعتماد گفت‌‌‌وگوهای مهمی را در راستای منافع دو ملت و دو کشور داشتیم.امیرعبداللهیان ادامه داد: در این دیدار در مورد همکاری‌‌‌های اقتصادی دو کشور، اتصالات راهبردی و تاکید بر توسعه بندر چابهار، مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و توسعه روابط دو ملت با استفاده از ظرفیت‌‌‌های موجود و همکاری‌‌‌های دوجانبه رایزنی و گفت‌‌‌وگو کردیم. بر اهمیت گسترش همکاری‌‌‌های فنی، علمی، اقتصادی، تجاری، گردشگری و فناوری بین دو کشور تاکید کردیم و موانع موجود در گسترش مناسبات و اجرای توافقات انجام شده بین دو کشور را بررسی کردیم.او در همین راستا افزود: قرار شد تیم‌‌‌های کارشناسی دو کشور برای رفع موانع و سرعت بخشیدن جهت اجرای توافقات نشست‌‌‌هایی را در پایتخت‌‌‌های دو کشور برگزار کنند. در جلسه امروز در مورد همکاری‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و چندجانبه راهبردی تهران و دهلی‌‌‌نو با توجه به عضویت ایران در سازمان شانگهای و گروه بریکس رایزنی و گفت‌‌‌وگو کردیم.

همکاری تهران –دهلی در دوران جدید

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «تاکید داریم که باید از حضور دو کشور در سازمان شانگهای و بریکس و ظرفیت‌‌‌های موجود در این دو سازمان به نحو مطلوب برای گسترش روابط استفاده کنیم» افزود: در این جلسه همچنین در مورد همکاری‌‌‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل نیز رایزنی و گفت‌‌‌وگو کردیم. پیوستن ایران به دو سازمان شانگهای و بریکس در طول دو سال گذشته با حمایت هند، روسیه و چین به عنوان قدرت‌های نوظهور صورت گرفت و این روابط تهران و دهلی را می‌تواند وارد عرصه جدیدی از همکاری‌های دوجانبه تا چندجانبه کند. روابطی که محصول جهان چندقطبی است که هندی‌ها قصد دارند بیشترین بهره‌برداری را از آن به عمل آورند. خود وزیر خارجه هند به عنوان یکی از تئوریسین‌های این دوران جدید در هند به شمار می‌رود که مقامات دهلی از آن تحت عنوان چندائتلاف‌گرایی یاد می‌کنند.  این چند‌ائتلافی به هند کمک می‌کند تا در میانه شکاف‌های بین‌المللی با همه بازیگران به‌ویژه چین نیز همکاری کند. اگرچه این موضوع، نفی‌کننده نقش عمیق‌تر هند در بلوک غرب به رهبری آمریکا نیست و هندی‌ها در تلاشند تا با فعال کردن بندر چابهار و کریدور شمال-جنوب از یکسو و راه‌اندازی کریدور هند-عرب-اروپا نقش مهم‌تری را برای مهار چین در غرب آسیا ایفا کند.

اطمینان یمنی‌ها به حفظ امنیت دریایی

امیرعبداللهیان همچنین در ادامه این نشست خبری گفت: حدود دو هفته پیش یکی از مقامات عالی‌‌‌رتبه دولت نجات ملی یمن به تهران سفر کرد و آنها به ما اطمینان دادند که در مسیر امنیت دریانوردی هیچ اختلالی ایجاد نخواهد شد و بر این موضوع تاکید کردند که حفظ امنیت دریانوردی برای آنها دارای اهمیت است.او ادامه داد: موضع یمنی‌‌‌ها این است که تا زمانی‌‌‌که جنایت و نسل‌‌‌کشی صهیونیست‌‌‌ها در غزه ادامه داشته باشد، آنها از تردد کشتی‌‌‌های رژیم صهیونیستی یا کشتی‌‌‌هایی که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کند، جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین آنها بر توقف جنگ و جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تاکید دارند.وزیر خارجه ایران همچنین بار دیگر با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه گفت: در این مدت در پیام‌‌‌های مختلفی که از طریق سفارت سوئیس در تهران یا کانال‌‌‌های دیپلماتیک دیگر به صورت رسمی داده‌‌‌ایم، بارها به مقامات آمریکا و کاخ سفید تاکید کرده‌‌‌ایم و به آنها هشدار داده‌‌‌ایم که آمریکا نمی‌تواند از یکسو داعش در منطقه را خلق کند و از دیگر سو صحبت از مبارزه با داعش کند.امیرعبداللهیان همچنین گفت: آمریکا نمی‌تواند با تمام توان در کنار رژیم صهیونیستی قرار بگیرد و در کشتار ۲۴‌هزار غیر‌نظامی فلسطینی مشارکت کند و سهیم باشد و در عین حال دیگران را به خویشتنداری و عدم‌اقدام دعوت کند. کاخ سفید نمی‌تواند از تمایل خود مبنی بر عدم‌توسعه جنگ در منطقه سخن بگوید و به ما و دیگران در این زمینه پیام دهد ولی همزمان به توسعه جنگ در دریای سرخ اقدام کند و به یمن تجاوز کند.

170870620 copy