تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 دی 1401 - 21:23
کد خبر : 110818

پوکر بانک مرکزی در بازار باز

پوکر بانک مرکزی در بازار باز

در هفته منتهی به ۱۲ دی ماه۱۴۰۱ بانک مرکزی در بازار باز، برای چهارمین هفته متوالی تزریقی فراتر از مرز ۱۰۰ همت داشته است. طبق آمار و ارقام بانک مرکزی در این بازار تزریق ۱۰۷ همتی پول در بازار باز سابقه نداشته است. اقتصاددان: در هفته دوم دی ماه در عملیات بازار باز یک رکورد

در هفته منتهی به ۱۲ دی ماه۱۴۰۱ بانک مرکزی در بازار باز، برای چهارمین هفته متوالی تزریقی فراتر از مرز ۱۰۰ همت داشته است. طبق آمار و ارقام بانک مرکزی در این بازار تزریق ۱۰۷ همتی پول در بازار باز سابقه نداشته است.

اقتصاددان: در هفته دوم دی ماه در عملیات بازار باز یک رکورد مهم دیگر به ثبت رسیده است. در این بازار بانک های مقروض اوراق را وثیقه نیاز خود از بانک مرکزی قرار می دهند. این اقدام به نوعی تزریق نقدینگی در بازار باز شمرده می شود که در این هفته برای چهارمین مقطع متوالی از مرز هفتگی ۱۰۰ همت عبور کرده است.

چهارمین مرز بی سابقه پول در بازار باز

در هفته منتهی به ۱۲ دی ماه تزریق نقدینگی در بازار باز به مرز ۱۰۷ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان رسیدکه بیشترین میزان تزریق پول در هفته های برگزاری این بازار تلقی می شود. این در حالی است که البته در مقابل سطح جمع آوری نقدینگی در این بازار برابر با ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که خالص بسط پول در این معاملات را به سطح بالایی کشانده است.

باوجود رشد تزریق پول در این بازار اما نرخ سود بازار باز همچنان درمرز ۲۱ درصد قرار دارد. نرخی که برای چهارمین ماه متوالی تقریبا ثبات مانده و تغییری نداشته است.

این در حالی است که در بازار شبانه که عموما در این هفته ها فعالیت چندانی از ناحیه بانک مرکزی شکل نمی گرفت در این مقطع تزریقی فراتر از سطح ۱ همت رقم خورده است.

 پوکر بانک مرکزی در بازار باز

تزریق هزار و ۵۰۰ میلیاردی دربازار شبانه

بانک مرکزی در بازار شبانه اعتبارات قاعده مند به بانک های نیازمند پول می دهد. در این بازار بانک های دارای کسری اقدام به قرض پول از بانک ها می کنند که نرخ سود این بده بستان در دامنه ۱۴ تا ۲۲ درصد قرار دارد.

نرخ سودی که بانک مرکزی با احتساب آن در این بازار به بانک ها نقدینگی تزریق می کند در بالاترین سطح قرار داشته و برابر با ۲۲ درصد است. در همین رابطه در آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی در این هفته سطح تزریق پول در معاملات شبانه برابر با هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان بوده که بالاترین سطح تزریق پول در این بازار در یک ماه اخیر بوده است.

 پوکر بانک مرکزی در بازار باز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....