تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1401 - 13:19
کد خبر : 117094

پرونده هسته ای باید به شورای عالی امنیت برود

پرونده هسته ای باید به شورای عالی امنیت برود

فلاحت پیشه گفت: یکی از مسائلی که باعث تضعیف توان چانه زنی ایران می شود، این است که کسانی که با شعار برهم زدن برجام روی کار آمدند، الان احیای برجام را خبری خوش می دانند. این یک نقطه منفی در سیاست خارجی کشور است. اقتصاددان: در چند روز گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران

فلاحت پیشه گفت: یکی از مسائلی که باعث تضعیف توان چانه زنی ایران می شود، این است که کسانی که با شعار برهم زدن برجام روی کار آمدند، الان احیای برجام را خبری خوش می دانند. این یک نقطه منفی در سیاست خارجی کشور است.

اقتصاددان: در چند روز گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در سفر خود به عراق از احتمال ارائه یک طرح جایگزین برای مذاکرات خبر داد. او گفت: اظهارات آمریکایی‌ها در خصوص پرونده هسته‌ای متناقض است و در صورت شکست مذاکرات ما آماده طرح جایگزین هستیم.

در همین راستا، حمشت الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس در گفتگو با اقتصادنیوز تاکید کرد: من قبل از روی کار آمدن دولت آقای روحانی معتقد بودم که پرونده هسته ای ایران باید از شورای عالی امنیت باید به وزارت خارجه برود اما، با توجه به شرایط شکل گرفته معتقدم که پرونده هسته ای از وزارت خارجه باید به شورای عالی امنیت برود.

مشروح گفتگوی اقتصادنیوز با حشمت الله فلاحت پیشه را در ادامه بخوانید؛

* اخیرا، آقای امیرعبداللهیان گفتند که اگر مذاکرات شکست بخورد، به سمت پلن جایگزین می رویم؛ تحلیل شما از اظهارات ایشان چیست؟

من اعتقادم بر این است که موضوع هسته ای ایران سه حالت دارد. حالت اول احیای مذاکرات برجام است که متاسفانه طرفین فممرصت ها برای احیای آن را از دست دادند. حالت دوم، فعال شدن مکانسیم ماشه یا ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت توسط شورای حکام است که اگر این دو مسیر صورت بگیرد، به معنای شکست دیپلماسی است. حالت سوم، حفظ وضع موجود است؛ یعنی آن که برجام تحت الشعاع دغدغه های دیگر طرفین برجام قرار بگیرد. طبق وضع موجود تحریم ها بیشتر نخواهد شد و ایران نیز بازرسی های محدودی را از مراکز هسته ای می پذیرد. شرایطی که تا به الآن شکل گرفته همین وضع سوم است. اما، این وضع شکل گرفته برای طرفین برجام قابل دوام نیست چرا که ایران نمی خواهد بیش از این تحت تحریم ها باشد و طرف های دیگر هم به دلیل فعال بودن عوامل آشوب زا نمی خواهند این وضع ادامه پیدا کند.

برای همین طرفین برجام از پلن B سخن می گویند. پلن B که آمریکایی ها و برخی کشورهای اروپایی مطرح می کنند، تهدید ایران به ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت است یا به اصطلاح فعال شدن بندهای ۱۱ تا ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱( مکانیسم ماشه) است.

تیم دیپلماسی دولت رئیسی باید شکست در مذاکرات هسته ای را بپذیرد

تحولات هم نشان می دهد که چون طرفین ابتکاری برای احیای برجام ندارد، شرایط به سمت سناریوی اول حرکت می کند. زمانی که موضوع غنی سازی ۸۴درصد در ایران مطرح شد، جلسات جدی در این باره شکل گرفت. اعتقاد دارم که اگر منظور از پلن B این است که ایران، وارد یک فضای گسترش بحران می شود، به ضرر همه طرفین است. تیم دیپلماسی دولت آقای رئیسی باید شکست در مذاکرات هسته ای را بپذیرد.

متاسفانه در کشور ما کسانی که تنش زایی و فرصت سوزی می کنند، نه تنها در معرض سوال و پاسخگویی قرار نمی گیرند، بلکه در معرض ادعا، اتهام و توهین قرار دارند. معمولا از هر عاملی برای گسترش بحران استفاده می کنند که الآن شرایط به گونه ای است که مناسبات با اروپا هم دچار چالش شده است.

طرح پلن B به معنی ضعف سیاست خارجی است

بنابراین، تیم سیاست خارجی دولت باید شکست در مذاکرات را بپذیرد و به جای طرح مسائلی مانند پلن B که شنیدن آن از زبان دیپلمات ها، به این معنی است که دچار ضعف در انجام مسئولیت خود هستند. سایر دستگاه ها در کشورهای مختلف، ممکن است مواضع تندی را علیه ایران مطرح کنند ولی وظیفه دیپلمات ها حفظ فضای دیپلماتیک برای تنش زدایی است نه تنش زایی.

پرونده هسته ای باید به شورای عالی امنیت ملی برود

همچنین، من قبل از روی کار آمدن دولت آقای روحانی معتقد بودم که پرونده هسته ای ایران باید از شورای عالی امنیت باید به وزارت خارجه برود اما، با توجه به شرایط شکل گرفته معتقدم که پرونده هسته ای از وزارت خارجه باید به شورای عالی امنیت برود. چرا که موضوع دیپلماسی ایران و غرب، ابعادی از داخل تا خارج را دربرگرفته است.

کشور نیازمند ساز و کاری است که باید از آن به عنوان بسته رفع و حل مشکلات یاد کرد. کاهش تنش داخلی و ایجاد یک اجماع در داخل کشور گامی است که باید قبل از هرگونه ارسال پیام مذاکرات حل شود. برخی از افراد ید طولانی در مقابله با مذاکرات هسته ای داشتند الآن، از مذاکرات صحبت می کنند. وقتی پیام منفی از طرفین مذاکره دریافت می کنیم به معنی کاهش توان چانه زنی ایران است. بعد از این اجماع داخلی است ک کشور می تواند مذاکرات را به سرانجام برساند.

راه حل در شورای عالی امنیت ملی است

* در چند روز پیش گفته شد که سلطان عمان با خبرهای خوشی قرار است به ایران بیاید اما، آمریکا گفت ایشان قاصد برجام نیست. نگاه شما به سفر سلطان عمان به ایران چیست؟

یکی از مسائلی که باعث تضعیف توان چانه زنی ایران می شود، این است که کسانی که با شعار برهم زدن برجام روی کار آمدند، الان احیای برجام را خبری خوش می دانند. این یک نقطه منفی در سیاست خارجی کشور است. واقعیت این است که آمریکا و اروپا یک سیاست صبر و انتظاری را در پیش گرفتند تا مسائلی که در ایران به خوبی حل نشده مانند مسائل اقتصادی و اختلافات داخلی توان چانه زنی ایران را تضعیف کند. لذا، راه حل در پیام های بدون پاسخ نیست بلکه راه حل در شورای عالی امنیت ملی است که این شورا شرایط کلی کشور را به سمت تعدیل و ثبات پیش ببرد.

می خواستند ادعای کشف اورانیوم ۸۴ درصدی به چالش امنیتی تبدیل کنند

* با توجه به حضور بارزسان آژانس در ایران، آیا ممکن است قطعنامه ای علیه ایران صادر شود؟

این بستگی به نوع گزارش بازرسان آژانس دارد. ایران با آژانسی رو به رو است که در زمان گروسی، بیش از هرچیزی آژانس تایع تصمیمات سیاسی است.

یعنی بر اساس ادعای نیت خواهی برخی گزارش هایی را شکل می دهد که فضای دیپلماسی را با مشکل مواجه کند. برخی از محافل سیاسی از ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم ۸۴ درصدی به چالش امنیتی تبدیل کنند. رابطه ایران و غرب علی رغم اختلافات جدی، یک پیشینه قوی از دیپلماسی هم دارند که باید از آن استفاده کرد و مانع گسترش بحران ها شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....