تاریخ انتشار : جمعه 18 اسفند 1402 - 21:18
کد خبر : 160309

واردات برنج در کشور بدون توجه به نیاز واقعی کشور

واردات برنج در کشور بدون توجه به نیاز واقعی کشور

رئیس انجمن برنج ایران با بیان اینکه واردات برنج در کشور بدون حساب وکتاب و بدون توجه به نیاز واقعی کشور انجام می‌شود، تاکید کرد: تنها راه کنترل واردات بی‌رویه برنج به کشور اعمال تعرفه‌های گمرکی سفت وسخت است. جمیل علیزاده شایق امروز ۱۷ اسفند درحاشیه نوزدهمین همایش ملی برنج درآمل گفت: متاسفانه افرادی که

رئیس انجمن برنج ایران با بیان اینکه واردات برنج در کشور بدون حساب وکتاب و بدون توجه به نیاز واقعی کشور انجام می‌شود، تاکید کرد: تنها راه کنترل واردات بی‌رویه برنج به کشور اعمال تعرفه‌های گمرکی سفت وسخت است. جمیل علیزاده شایق امروز ۱۷ اسفند درحاشیه نوزدهمین همایش ملی برنج درآمل گفت: متاسفانه افرادی که در واردات برنج نفوذ و اقدام می‌کنند، هیچ تخصص و اطلاعی از نیاز واقعی کشور ندارند و این افراد هم کاملا خاص هستند.وی با گلایه از اینکه پیامدهای ناشی از واردات بی‌رویه برنج در سال‌های گذشته به کشور افزود: تداوم این امر با وجود تاکید نهادهای دولتی متولی مبنی بر ممنوعیت واردات انجام می‌شد و از سوی دیگر، قیمت پایین برنج تولیدی و فروش نرفتن آن در بازار باعث بی میلی شالیکاران و قطعه قطعه شدن شالیزارها در شمال و فروش زمین‌ها شده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ،   رییس انجمن برنج ایران گفت: در سال‌های اخیر با اقدام موثر در ترویج رقم‌های برنج پرمحصول، کیفی، کشت‌های دوباره و پرورش رتون، تولید کشور در مسیر افزایشی قرار گرفته است.

علیزاده شایق با اشاره به اینکه درحال حاضر تولید کشور به مرز حدود دو میلیون و۵۰۰ هزار تن رسیده و کسری ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن را می‌شود درقالب اصلاح بذر وحمایت همه جانبه دولت از شالیکاران جبران و تامین کرد، اظهار کرد: درهرصورت و برحسب نیاز، واردات کسری برنج مصرفی باید کارشناسی و کاملا مدیریت شده و از نهادهای کاملا مشخص وارد و در حوزه توزیع نیز با نظارت کامل انجام شود.

وی ادامه داد: اعداد ۳۶ تا ۳۶.۵ کیلوگرم برای مصرف سرانه برنج در ایران تعیین شده که البته با توجه به تغییر الگوی تغذیه افراد و رغبت کمتر جوانان به برنج و همچنین کاهش قدرت خرید این ارقام کم شده و به اعداد فعلی رسیده است که مقرر شده آن را قبول کنیم.

رئیس انجمن برنج ایران بار دیگر تاکید کرد که باید بحث تعرفه گمرکی واردات برنج و تخصیص آن به هزینه‌های زیربنایی حوزه برنج اختصاص داده می‌شد و اگر از سال ۱۳۶۲ که ما این پیشنهاد را ارائه دادیم، به آن عمل می‌کردند سال‌ها پیش همه اراضی شمال تجهیز و یکپارچه‌سازی می‌شد و بهره‌وری و میزان تولید این محصول در کشور افزایش می‌یافت.

ماموریت تیم‌های کارشناسی برای تهیه توصیه نامه شالیکاران به وزارتخانه‌ها

علیزاده شایق، همچنین درخصوص برگزاری نوزدهمین همایش ملی برنج درمحل معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در آمل گفت: دراین همایش تلاش کردیم تیم کارشناسی را ماموریت دادیم تا به همه درد و دل‌های کشاورزان گوش دهند و با تهیه توصیه نامه به سازمان‌ها وزارتخانه‌های ذی‌نفع از جمله وزارت صمت، جهاد کشاورزی و نیرو در این بخش ارسال شود.

وی یادآورشد: این رویه و توصیه نامه‌های ارسالی که درخواست و مطالبه کارشناسی شده از شالیکاران کشور است، به صورت جدی پیگیری و حتی منجر به نتیجه هم شده است.

وی اضافه کرد: این شیوه در دوره گذشته همایش ملی برنج نیز اجرایی و نتیجه بخش نیز بوده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....