سفر رئیسی به پاکستان نخستین سفر خارجی او در سال جدید است‌. این سفر همچنین نخستین سفر یک مقام بلندپایه خارجی به پاکستان پس از تشکیل دولت جدید در این کشور به نخست‌وزیری شهباز شریف به شمار می‌رود‌. در همین راستا بامداد دیروز، ابراهیم رئیسی در راس هیاتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی، به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود با بدرقه محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور عازم سفر مذکور شد. سفری که نخستین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به اسلام‌آباد پس از ۸ سال محسوب می‌شود. البته پیش از این رئیسی و شهباز شریف ۲۸اردیبهشت ماه سال گذشته در نقطه صفر مرزی با یکدیگر دیدار کرده بودند.

در آن دیدار رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر پاکستان ضمن افتتاح بازارچه مرزی «پیشین» در استان سیستان و بلوچستان، (نخستین بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکستان) طی دیداری رسمی در نقطه مرزی «پشین-مند»، پیرامون تقویت همکاری‌های تجاری دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. درهمین حال سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان سه ماه پس از تنش مرزی میان دو کشور، انجام شده و ازهمین‌رو امضای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی میان دو کشور به عنوان نخستین موافقت‌نامه‌ای که روز گذشته به امضای دوطرف رسید حائز اهمیت است‌. دی ماه سال گذشته پس از عملیات‌های متعدد گروهک تروریستی «جیش‌الظلم» در مناطق مرزی، تنش‌ مرزی بی‌سابقه‌ای میان دو کشور رخ داد که در نهایت با گفت‌وگوهای دیپلماتیک حل شد. اما سفر به اسلام‌آباد بخش نخست سفرهای خارجی رئیسی و هیات همراهش درسال جدید است و قرار است او روز چهارشنبه در پی دعوت رسمی همتایش به سریلانکا برود.

اهداف سفر به اسلام‌آباد و کلمبو

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  ابراهیم رئیسی بامداد روز گذشته ایران را به مقصد پاکستان ترک کر‌د. او پیش از ترک تهران، با بیان اینکه این سفر به دعوت روسای جمهور دو کشور دوست انجام می‌شود، تصریح کرد: تقویت روابط اقتصادی و تجاری با پاکستان و سریلانکا از جمله اهداف این سفر است‌. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی، مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه و ارتقای روابط با کشورهای همسایه و همسو است. رئیسی همچنین با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست، از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های قابل‌توجه دو کشور در این زمینه خبر داد.

رئیس‌جمهور با اشاره به نگاه مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در زمینه حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با تروریسم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی و توسعه روابط با کشورهای اسلامی و همسو، علاقه‌مند به ارتقای روابط با پاکستان است و در این سفر مسائل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. به گزارش تسنیم، رئیسی گفت: ما امنیت این کشور را امنیت خود می‌دانیم و معتقدیم تثبیت و ارتقای امنیت نقاط مرزی به‌نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.  رئیس‌جمهور همچنین توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سریلانکا را از جمله اهداف سفر خود به این کشور عنوان کرد و با اشاره به رشد قابل‌توجه همکاری‌های دو کشور در حوزه فنی و مهندسی، ابراز امیدواری کرد این سفر نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط میان ایران و سریلانکا باشد.

گفت‌وگو برای توسعه تجارت

رئیس‌جمهور در بدو ورود به پاکستان از سوی شهباز شریف، نخست‌وزیر این کشور در محل کاخ نخست‌وزیری این کشور به شکل رسمی مورد استقبال قرار گرفت. رئیسی و شهباز شریف پس از مراسم استقبال رسمی با یکدیگر دیدار خصوصی داشتند. روسای دو دولت پس از برگزاری نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه و امضای اسناد همکاری میان مقامات دو کشور، در نشستی مطبوعاتی نتایج دیدارها و رایزنی‌های خود را تشریح کردند. به گزارش «ایرنا»، کاخ نخست‌وزیری پاکستان نیز همزمان با دیدار رسمی نخست‌وزیر این کشور و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در بیانیه مقدماتی خود اعلام کرد که تهران و اسلام‌آباد مصمم به توسعه تجارت و نبرد مشترک علیه تروریسم هستند. براساس گزارش‌ها ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که به امضای دوطرف رسید‌.

تصمیم به ارتقای روابط در تمامی سطوح

در ادامه ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان، با بیان اینکه تبادل ظرفیت‌های قابل توجه موجود در دو کشور حتما موجب انتفاع دو ملت ایران و پاکستان خواهد شد، گفت: در نشست هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور تصمیم گرفتیم ضمن به‌کارگیری این ظرفیت‌ها روابط ایران و پاکستان را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی در تمامی سطوح ارتقا بخشیم. رئیسی با بیان اینکه سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور قابل قبول نیست، اظهار کرد: در نشست‌ هیات‌های عالی رتبه ایران و پاکستان تصمیم گرفتیم برای ارتقای سطح تعاملات تجاری و اقتصادی در گام اول مبادلات تجاری را به میزان ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهیم. رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد این سفر نقطه عطفی در روابط ایران و پاکستان در همه زمینه‌ها باشد. رئیس‌جمهور مرز ایران و پاکستان را یک فرصت برشمرد و اظهار کرد: مرز دو کشور که طولانی است را یک فرصت می‌دانیم و معتقدیم در جهت رفاه دو ملت به ویژه مرزبانان به کار گرفته شود.

نخست‌وزیر پاکستان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه بعد از انتخاب دولت جدید پاکستان برای نخستین بار است که یک مقام عالی‌رتبه به کشور ما می‌آید و این موجب افتخار ماست، از همکاری مشترک با ایران در حوزه‌های مرتبط با انرژی خبر داد. به گزارش «ایرنا»، وی همچنین گفت: از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران که پشتیبان حق آزادی‌خواهی مردم کشمیر را در نظر داشتند، تشکر می‌کنم. رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر پاکستان در ادامه در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور حضور یافتند. در این نشست رئیسی بر تبادل هیات‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد‌. نخست‌وزیر پاکستان هم ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی را مورد تاکید قرار داد. رئیسی در ادامه برنامه‌هایش در نخستین روز سفر به پاکستان با «محمد اسحاق‌دار» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد‌. عصر روز گذشته نیز رئیسی، با آصف‌علی‌زرداری، رئیس‌جمهوری اسلامی پاکستان در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور در اسلام‌آباد دیدار و گفت‌وگو کرد.

ایران؛ نام یکی از بزرگراه‌های پاکستان

در کنار این دیدارها پاکستان اعلام کرد که تصمیم گرفته یکی از بزرگراه‌های آن را به نام همسایه خود، «ایران» نام‌گذاری کند. به گزارش «ایسنا»، این تصمیم طی جلسه کابینه دولت فدرال اتخاذ شد. پروژه احداث اتوبان یازدهم اسلام‌آباد به تازگی آغاز شده است. ازسوی دیگر رئیسی در بدو ورود به پایتخت پاکستان به نشانه دوستی بین دو کشور در خاک کاخ نخست‌وزیری این کشور یک نهال کاشت‌. همزمان با دیدار و گفت‌وگوهای رئیس‌جمهوری، وزرای کشور ایران و پاکستان نیز طی یک نشست رسمی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

171080063 (1) copy