تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1402 - 11:28
کد خبر : 126454

هشدار درباره حذف خرد و دانایی از حکمرانی

هشدار درباره حذف خرد و دانایی از حکمرانی

حذف خرد و دانایی از حکمرانی عواقب دردناکی برای حاکمان و جامعه دارد، به گونه‌ای که حیات و موجودیت جامعه را به خطر می‌اندازد. دکتر فرشاد مومنی، اقتصاددان بر این باور است که یکی از وجوه اعجاز دانایی این است که هر چقدر بیشتر به کار گرفته می‌شود، توسعه بیشتری می‌یابد. هر کس در ساختار

حذف خرد و دانایی از حکمرانی عواقب دردناکی برای حاکمان و جامعه دارد، به گونه‌ای که حیات و موجودیت جامعه را به خطر می‌اندازد. دکتر فرشاد مومنی، اقتصاددان بر این باور است که یکی از وجوه اعجاز دانایی این است که هر چقدر بیشتر به کار گرفته می‌شود، توسعه بیشتری می‌یابد. هر کس در ساختار قدرت به دانایی پشت می‌کند، در درجه اول دست به خودزنی و خود تحریم‌سازی زده است.

اقتصاددان : مومنی با بیان اینکه قرائت‌های تک ساحتی از هویت می‌تواند فاجعه‌ساز باشد، تاکید کرد: ما دچار ستیز بین هویت‌های تک‌واره هستیم. گویی کسانی از سر جهل و مزدوری لذت می‌برند که به جای سخن از وحدت و مهربانی از ستیز و خشونت سخن به میان آورند. باید عدل را در اجزا و مولفه‌های هویت خود لحاظ کنیم وگرنه نجات پیدا کردنی در کار نیست. مساله عدالت، امروز برای ایران چندین برابر دوره فردوسی حیاتی‌تر است.

نشست تخصصی «جایگاه حکمرانی شایسته در شاهنامه فردوسی» برگزار شد. فرشاد مومنی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در این نشست با بیان اینکه در شرایط بحرانی باید به بنیادهای خود برگردیم تا بدانیم چه چیزی کج نهاده شده است، گفت: همه آنچه از زبان حکیم فرزانه طوس شنیده‌ایم، در ادبیات توسعه امروزی با اشکال جدیدتری مطرح می‌شود.

وی اظهار کرد: وجوه معرفتی و مطالعاتی منتهی به شاهنامه یک کارگروهی از سوی آزادگانی بوده که همگی با فردوسی هم نظر بوده‌ و فردوسی را مسوول تلفیق نهایی کرده‌اند. وقتی آن تیم، کارهای پژوهشی خود را به اتمام رساندند، این دغدغه را پیدا می‌کنند که چه کسی این پروژه را نهایی کنند. آنها در آن شرایط اختناقی که سلطنت محمود غزنوی به وجود آورده بود، سراغ فردوسی می‌روند و به او می‌گویند این کار صرفا از عهده شما بر می‌آید. پس از مخالفت فردوسی، آن تیم دانش‌پژوه، سه گروه استدلال برای قانع کردن فردوسی به کار می‌برند.

استدلال نخست این بود که آنها می‌گفتند تو به زهد و اخلاق شناخته می‌شوی پس جاسوسان سلطان محمود در صورت اطلاع از فعالیت‌های تو، نمی‌توانند برچسب‌هایی مانند فسق و فجور به تو بزنند. این معلوم می‌شود که یکی از ابزارهای آن شاه برای کنار زدن افراد، پرونده‌سازی بوده است.

او افزود: استدلال دوم آنها این است که به فردوسی می‌گویند تو دهقان‌زاده‌ای یعنی دستت به دهانت می‌رسد و برای گذران امور، نیازی به چاپلوسی نداری. امروز هم مساله منابع مالی یکی از پاشنه آشیل‌های کارهای اصیل است. امروزه حکومتگران گرامی برای امور کم‌اهمیت منابع زیادی آزاد می‌کنند اما به امور زیربنایی اهمیتی نمی‌دهند. سومین استدلال برای متقاعد کردن فردوسی این است که به او می‌گویند تو حکیم و جامع علوم منقول هستی لذا فردوسی در نهایت می‌پذیرد که طی چند دهه کار را به اتمام برساند.

   اداره عادلانه، حیات جاودانه  را تضمین می‌کند

مومنی خاطرنشان کرد: دانایی تنهایی نهاده‌ای است که مستهلک نمی‌شود و همواره با فراوانی مواجه بوده است. یکی از وجوه اعجاز دانایی این است که هر چقدر بیشتر به کار گرفته می‌شود، توسعه بیشتری می‌یابد. هرکس در ساختار قدرت به دانایی پشت می‌کند، در درجه اول دست به خودزنی و خود تحریم‌سازی زده است. فردوسی می‌گوید «اگر بر خرد چیره گردد هوا / نیاید ز چنگ هوا، کس رها…» یعنی گزینه مقابل دانایی برخورد هوسرانه و بی‌ضابطه است.

سپس می‌گوید: «خردمند کارد هوا را به زیر/  بود داستانش چو شیر دلیر» «تا چه کاری همان بِدروی/ سخن هرچه گویی همان بشنوی»، «تو تا زنده‌ای سوی نیکی گرای/ مگر کام یابی به دیگر سرای» یعنی در همین ۴ بیت یک پیوند میان اداره بدون برنامه، غیرعالمانه و هوسرانه جامعه با هرج و مرج و عدالت‌گریزی وجود دارد لذا اداره عادلانه جامعه است که حیات جاودانه را تضمین می‌کند. مومنی افزود: فردوسی در جای دیگری می‌گوید «خرد چشم جان است چون بنگری/ تو بی‌چشم، شادان جهان نسپری» « به گفتار دانندگان راه جوی/ به گیتی بپوی و به هر کس بگوی» «کسی که خرد را ندارد ز پیش/ دلش گردد از کرده خویش، ریش». ببینید چقدر خرد با داد و عدالت پیوند دارد. یکی از معجزه‌های حیرت‌انگیز دانایی وجه توزیعی آن است یعنی اگر می‌خواهیم دانایی‌مان افزایش پیدا کند باید آن را به دیگری بیاموزیم.

مساله بسیار حیاتی دیگر از دیدگاه حکیم فردوسی این است که خرد و عدالت باید در کادر هویت ما عملیاتی شود و چون در مساله عدالت با تقدم امر سیاسی مواجه هستیم، باید توزیع قدرت عادلانه باشد. اگر در ساخت سیاسی رویه‌ها متمایل به سفله‌گزینی، ظلم و نابرابرسازی باشد و انگیزه کاسبی شخصی پیدا شود، سرنگونی حتمی است. این برآیند مطالعه چند هزار ساله فردوسی و یاران او است.

   مساله عدالت، امروز حیاتی‌تر است

استاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با بیان اینکه قرائت‌های تک ساحتی از هویت می‌تواند فاجعه‌ساز باشد، بیان کرد: ما دچار ستیز بین هویت‌های تک‌واره هستیم. گویی کسانی از سر جهل و مزدوری لذت می‌برند که به جای سخن از وحدت و مهربانی از ستیز و خشونت سخن به میان آورند. باید عدل را در اجزا و مولفه‌های هویت خود لحاظ کنیم وگرنه نجات پیدا کردنی در کار نیست. مساله عدالت، امروز برای ایران چندین برابر دوره فردوسی حیاتی‌تر است.

مومنی اظهار کرد: ما یک کار تحقیقی در سال‌های اولیه دهه هشتاد صورت دادیم که در آن تمام کتاب‌های انتشار یافته در رشته اقتصاد را مورد بررسی قرار گرفت. در آن تحقیق، متوجه شدیم که نحیف‌ترین موضوع در پردازش این کتب، مساله «عدالت اجتماعی» بود یعنی ساختار قدرت در حد نصاب، متقاضی عدالت نیست. مشابه این نظریات را در کتاب «مقدمه‌ای بر اقتصاد اسلامی» شهید مطهری هم می‌بینید. ایشان می‌گویند در جایی که به عدالت پشت شود، علم، عقل و اخلاق رشد نمی‌کند.

این اقتصاددان در پایان گفت: آن ساختار قدرتی که در جست‌وجوی علم و اخلاق باشد به جای اینکه درباره تعداد مقالات انتشار یافته دوپینگی گزارش دهد، درباره رفاه مردم گزارش می‌دهد. به عدالت پشت کرده‌اند و روی‌شان به رانت و ربا باز شده است تا جایی که جایگاه یگانه‌ای در جهان پیدا کرده‌اند. این طور می‌شود که مرکز پژوهش‌های مجلس در ماه‌های گذشته یک دفعه گزارشی ارایه می‌کند و   می‌گوید از سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ حدود ۶۶ رتبه سقوط در کیفیت محیط زیست ایران حاصل شده است.

او تاکید کرد: یک حکومتگر باید از خود بپرسد ما داریم چه کار می‌کنیم که برای اولین ‌بار در تاریخ اقتصاد این کشور، اندازه جمعیت فقرا طی سه سال، دو برابر می‌شود؟ آیت‌الله بهشتی می‌گوید در جامعه‌ای که به عدالت پشت شده باشد، استفاده ابزاری از دین به سکه رایج تبدیل می‌شود. اگر واقعا این نمایندگان مجلس می‌خواهند حامل حق و عدالت باشند باید تمام لوایح دولت را با شاقول بهبود کیفیت زندگی مردم و وضعیت تولیدکنندگان این سرزمین بسنجند. اگر این کار صورت می‌گرفت امکان نداشت  اسنادی مانند لایحه بودجه ۱۴۰۱ به تصویب برسد و کشور را به بحران و آشوب بکشد. الان هم این نصیحت وجود دارد چرا که ممکن است خطاهای مورد اشاره در جریان برنامه هفتم توسعه تکرار شود.

او افزود: انسان‌های مشکوکی هم در این مناسبات سفله‌گزین خود را به تصمیم‌گیران نزدیک می‌کنند و می‌گویند به جای اصلاح سیاست‌های غیرعادلانه، مردم را سرکوب کنید. در این شیوه حکمرانی که داغ و درفش نصیب مردم می‌شود، نمونه‌های بسیاری در امریکای لاتین و آفریقای دهه ۱۹۸۰ دیده می‌شود. در آن کشورها حکومت‌هایی وجود داشتند که در زمینه تعهدات مالی خود به مردم مانند مسکن، تغذیه، آموزش و… کوتاهی می‌کردند اما بین ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف سرکوب می‌کردند. از این ناحیه حکومتگران گرامی نیازمند این هستند که هم به خود نهیب بزنند و هم از نهیب کارشناسان دلسوز استفاده کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....