تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 تیر 1401 - 11:09
کد خبر : 95006

هزینه هوشمندسازی کنتور برق چقدر است؟

هزینه هوشمندسازی کنتور برق چقدر است؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره هزینه هوشمندسازی کنتور برق گفت: هیچ پولی برای هوشمندسازی کنتور از مردم اخذ نخواهد شد و از محل منابع پیش بینی شده تامین می‌گردد. مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر طرح مانع زدایی و توسعه صنعت برق بر صنایع، بیان کرد: بر اساس قانون

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره هزینه هوشمندسازی کنتور برق گفت: هیچ پولی برای هوشمندسازی کنتور از مردم اخذ نخواهد شد و از محل منابع پیش بینی شده تامین می‌گردد.

مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر طرح مانع زدایی و توسعه صنعت برق بر صنایع، بیان کرد: بر اساس قانون طرح مانع زدایی از صنعت برق که به تصویب نهایی در مجلس رسید، تعرفه برق صنایع به نحوی اصلاح شد که متوسط هزینه ای که از صنعت برای تامین برق گرفته می شود بر اساس نرخECA خواهد بود.

وی در ادامه اظهار کرد: این امر دست دولت را باز می گذارد تا از صنایعی که نیازمند حمایت هستند نرخ کم تری اخذ کرده، اما از صنایع پردرآمد مثل صنایع بزرگ فولاد، مس و پتروشیمی ها هزینه بالاتری بگیرد. به طور کلی متوسط دریافت تعرفه برق از صنایع بر اساس ECA خواهد بود و درآمد دولت از این محل افزایش خواهد یافت تا بتواند طرح نیمه تمام را تکمیل و شبکه فرسوده توزیع را نوسازی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر نصب شمارشگرهای هوشمند از این محل به مدیریت بار شبکه و خاموشی کمک خواهد کرد. اگر این مصوبه اجرایی شود منابع خوبی پیش بینی شده تا سالیانه حداقل دو میلیون شمارشگر هوشمند نصب گردد. نکته مهم این است که هیچ پولی برای هوشمندسازی کنتور از مردم اخذ نخواهد شد و از محل منابع پیش بینی شده تامین می گردد.

تامین منابع مالی تنها راه‌ چاره

همچنین چندی پیش، هادی مدقق، مدیر کل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر – درباره آخرین جزئیات اجرای این طرح گفته بود: این طرح در قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مطرح شد اما علت اینکه تاکنون اجرایی نشده این بود که با بن بست مالی مواجه بوده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا ،  وی افزود: منابع این طرح در قانون ۱۴۰۰ اینگونه دیده شد که هزینه‌ها از مشترکان اخذ شود اما قرار شد در سال ۱۴۰۱ این مساله تغییر یابد. اکنون قرار شده است که در قالب یک قانون دائمی حمایت از صنعت برق این مساله اجرا و منابع آن نیز دیده شود.

مدیر کل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر با بیان اینکه با تعیین منابع قطعا سرعت کار افزایش پیدا می‌کند، گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار مشترک دیماندی را مجهز کرده‌ایم و بیش از ۵۰ درصد بار را پایش می‌کنیم و نتیجه این مساله نیز مدیریت بیش از ۵۰۰۰ مگاوات برق بوده است.

مدقق افزود: از این طریق توانسته‌ایم تا به بخش عمده‌ای از ناترازی‌ها پاسخ دهیم و مدیریت را در بخش‌های صنعت، کشاورزی، ادارات و مشترکان بزرگ تجاری مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای تجهیز مشترکان پرمصرف خانگی، گفت: اگر منابع تامین شود، می‌توانیم این طرح را به طور کامل اجرا کنیم؛ بر اساس اولویت پیش می‌رویم و هرچه منابع بیشتر باشد با سرعت بیشتری طرح را پیش خواهیم برد.

مدیر کل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر با بیان اینکه اکنون قرار شده طرح را از محل افزایش قیمتی که برای صنایع انرژی‌بر لحاظ و مقرر شده است قیمت تمام شده از این مشترکان اخذ شود، اجرایی کنیم، گفت: همچنین از طریق افزایش تعرفه مشترکان خانگی پرمصرف نیز منابع اجرای این طرح تامین خواهد شد.

مشترکان با جایگزینی کنتورهای هوشمند می‌توانند ساعت به ساعت و دقیقه به دقیقه، میزان مصرف خود را بررسی و از آن اطلاع پیدا کنند. بنابراین با نصب کنتورهای هوشمند به‌راحتی می‌توان به مدیریت بار شبکه اقدام کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....